Misskötsel av såld häst!

Sv: Misskötsel av såld häst!

Hej! Det är jag som ägde hästen innan och han är en guldklimp som jag sent ångrar att jag sålde. Jag hade flera köpare på honom och så valde jag tydligen fel. Första intrycket är tydligen inte alltid rätt. Jag har nu bestämt att jag ska göra ett besök i stallet och har därmed mailat de nya ägarna men inte fått något svar på över en vecka och dom svarar inte när jag ringer. Jag kommer oanmäld och får en vägbeskrivning av de andra i stallet. Anledningen att jag sålde honom var att jag hade platsbrist i stallet då jag köpt en ny tävlingshäst till mig själv och denna häst var för lite för mig. Hjälp gärna till ni i detta stall med en vägbeskrivning.
Tack!

Vi får se om vi kan hjälpa till med detta.. Vad vi har hört av stallägaren så ska hon ha meddelat dem att hon ska flytta hästen idag på förmiddagen..

Vi har inte "slängt ut" henne, utan stallägaren sa bara muntligt att hon borde se sig om efter ett annat stall så det var helt klart att det inte funkade i "vårt" stall..

Hon ska ha meddelat för någon dag sen att hon skulle flytta hästen idag på förmiddagen.. Detta är vi andra i stallet glada över, men tycker samtidigt att det är synd att vi inte längre kan hålla ett öga på hästen, alla tycker ju extremt synd om honom..
Det värsta med en sådan här situation är hur totalt hjälplös man är.. Det spelar nästan ingen roll hur dåligt hästen mår psykiskt, så länge den inte är döende finns det ingenting som myndigheterna kan/vill göra.. :(

Har hittat hästen i fråga nu.. Står alldeles i närheten av vårt stall..

Såg ägaren när hon åkte "hemåt" och tänkte att det bara fanns ett fåtal stall hästen kunde stå i.. Så jag tog bilen och körde en liten runda, och vid första stallet jag körde förbi stod han.. UTE, I MINUSGRADER, UTAN TÄCKE!!

Jag blir så arg på sånna här människor... :(

Varför anmäler du dem inte?
Om hästen står ute och tydligt fryser (för jag antar att du såg det, annars är det ju inget att haka upp sig på. Vissa hästar klarar sig så länge det inte är ruskväder ÄVEN när de är klippta.) så lär den ju iaf få någon anmärkning eller nåt..

Om du kontaktar djurskyddsinspektören i din kommun (är kanske placerad på länsstyrelsen numera) så är de skyldiga att kolla upp din anmälan om vanvård. Då kan ärendet också gå vidare.

Då antar jag att dina inte är helklippta??????
Det är nämligen hästen som denna tråden handlar om......

tycker de är hemskt att dom inte kan ta hand om sin häst! Hoppas de händer nånting så hästen får må bra!

Djurskydd är från årsskiftet flyttat till länsstyrelserna, så det är länsstyrelsen i det län som hästen är "bosatt" som ska få anmälan. Kommunen kan i bästa fall bolla det vidare till länsstyrelsen, men det lär fördröja behandligen av ärendet.

Ts. Alltså: Kontakta djurskyddet på Länsstyrelsen om ni vill anmäla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat