Misshandlade hästar...någon med erfarenhet av detta?

Zephira

Trådstartare
Man hör så mycket om folk som har problem med hästar som blivit misshandlade och att det är svårt att hantera dem pga detta.
Ni som fått hem en sådan häst, vilka förhållanden kom den ifrån, vad har tidigare ägare gjort (har ni hört, sett eller dragit egna slutsatser). Kan ni koppla vissa beteenden till en särskild typ av misshandel etc etc.
Skulle vara intressant att höra era erfarenheter och åsikter i frågan!
Funderar på att bli såkallat akutjourmottagningsstall för omhändertagna hästar i framtiden. Men då vill man ju ha lite kunskap och gärna andras erfarenheter först och främst. Berätta!

Sv: Misshandlade hästar...någon med erfarenhet av detta?

Hej!

Min första egna häst var ett litet varmblodssto på då 17 år vid köptillfället.
Hon hade byt ägare ett par gånger i sitt liv (som många hästar tyvärr gör). Sista anhalten innan mig så stod hon i ett stall där skötaren både slog henne (med ett ridspö som gick av:eek:) samt gav henne elstötar av staketet för att hon inte skulle rymma.
(ögonvittne, dock inte jag)
Resultatet gav inte vad många kan tro en häst med dåligt självförtroende och rädsla bland folk.
Min lilla prinsessa gjorde det värsta av allt........ hon stängde av.....
En häst som har stängt av kan vara svår att nå, men jag hade nog en otrolig tur. Var själv 17 år då och var emot allt vad våld hette/heter. Så det kände väll min polla på sig.
Jag behövde aldrig spö på henne utan hon älskade att bli riden...
Så hon stängde inte av många gånger.. men de gångerna räckte för att man skulle veta att den här hästen har haft en hård tid under delar av sitt liv.

Detta var lite av mina erfarenheter

MVH

Min första häst var också som föregående talare, ett 17 årigt varmblodssto. Hon hade flyttat runt massor av gånger och blivit illa behandlad av de flesta. Har forskat och luskat i detta i många år.
En ägare tyckte det var skitkul att sadla på henne, galoppera i full fart från gården, hoppa höga hinder med spikar på bommarna och sedan galoppera i full fart hemåt ( ingen uppvärmning överhuvudtaget).
Ena ägaren har slagit henne så illa så hon hade flera ärr på rumpan/bog/hals mm.
En ägare har låtit henne gått som en slagpåse till ägarens alla nya hästar, alltså min häst fick möta alla nya hästar, så det resulterade i att hon fick otroligt mkt slag av hästar och hon kände sig aldrig trygg.
Har säkert hänt massor med mera, men inget jag vet, det räcker med det jag vet :mad:.
Med allt detta som hänt henne så trodde jag hon skulle vara helt nervig och elak utav sig, men icke!. det var svårt att komma henne nära inpå, så första månaderna fick jag bara sitta i hagen och läsa en bok, så fick hon komma fram till mig i sin egen takt, sedan började jag borsta, gå ut o gå, bara pyssla. Tog ca 1år innan jag kunde rida henne.
Jag fick en helt underbar häst när hon väl vågade lita på mig, men den hästen litade enbart på mig så andra folk hade väldigt svårt att komma nära henne. Men det gjorde att vi fick en så otrolig relation som man bara får en gång.
Jag gick alltid ut med henne i skogen lös, hon gick aldrig ifrån mig, jag red henne till slut (efter mycket jobb) med enbart sitsen, använde aldrig tyglar. Hon gjorde allt jag bad henne om, den tiden var helt underbar!

Helt suveränt att du ska kanske börja med akutjourmottagningsstall för omhändertagna hästar. Det är något jag också funderat på länge :)

Min första häst, gammelpållan, fick jag när hon var 5 år.
I efterhand har vi fått veta att hon såldes till slakt som 3åring då hon inte gick att köra in (nordsvensk travare).
Slaktaren tyckte väl att hon var för fin för att slakta (fullt frisk i övrigt)så under de två åren hade hon vad vi förstår 5 ägare. Där någon/några tänkte att de skulle klara av att få till henne - mest troligt med hårda metoder.
En gammal farbror blev pålurad henne och höll på att köra ihjäl sig med henne. Den förförra ägaren köpte henne som komplement till sin häst och tänkte köra slåtter....det gjorde han bara en gång, det blev ingenting kvar av grejorna.

Han bytte bort henne till en hästhandlare (som jobbade som slaktare så jag vet inte om hon "räddades" från slakt en andra gång). Han försökte också köra....de fick hämta henne 3 km in i skogen där hon fastnat.
Så fick han nys om att en 16års tjej sökte häst....Så vi fick ett samtal.
Och vi föll pladask för denna ursnälla häst.
Men hon var rädd massor med grejor, framför allt var hon fruktansvärt bakrädd. Och det fick inte vara trångt. Och spö ska vi inte tala om.... Hon gick knappt att lasta då hon blivit misshandlad i transporten hos hästhandlaren efter att han lyckats lasta henne där i skogen.
(Så efter ett antal lastningar under åren beslöt vi att hon skulle slippa åka.Det var också väldigt riskabelt för de som lastade henne pga hennes panik)

Dock var hon helt trafiksäker och orädd för saker de flesta andra hästar reagerade för. Jag var trygg var som helst med henne -timmerbilar, snöras från tak, älgar, you name it....
Hon var rädd för män. Det tog nästan 1 år innan hon tordes lita på min far som ändå var i stallet nästan varje dag.
Hon gick nästan inte att få fast den första tiden innan hon lärt sig att det var trevligt att bli fasttagen. Då fick man fara ut på ridtur med matte. När hon lärt sig det kom hon alltid så fort hon fick syn på mig.

Hon måste ha varit beryktad för när vi haft henne ett par veckor kom två män (allmänt kallade " xxxxxxxtattarna") och sa att jag skulle rida ihjäl mig med den hästen.
Och nog fick jag åka fort alltid. Men hon stack, skenade inte. Så efter 100-200 meter så var hon belåten och gick att få stopp på.

Man fick alltid tänka sig för så då hon lätt fick panik. Då gällde det att prata med mjuk lugn röst "såååååja" så stod hon panikslagen men stilla tills man fixat vad-det-nu-var och sedan gällde det att hålla sig ur vägen för då kastade hon sig iväg.
Det var lätt att göra sig illa med en sådan häst men jag klarade mig utan skador vad jag kan minnas.

Hon stannade i min ägo resten av livet. Hon blev 28 år.

Min varmblodsvallack blev misshandlad innan han kom till mig. Han var en häst med mycket humör, ganska dominant. Tog mig ett bra tag innan jag kunde hämta honom problemfritt i hagen, då pratar jag om år.

I alla fall, det var en alkolist som ägde honom, han hade även 2 eller 3 andra hästar men det var bara min häst som råkade ut för det här vad jag vet. Ägaren kastade sten på honom när han inte kom fram i hagen, han piskade honom på banan, han SKAR upp ett sår på ett ben för att sedan hälla klorin i det. Kan tänka mig den smärtan... Det är de grejer jag vet om att han har gjort, lite har jag sett honom göra också. Tyvärr var jag bara mellan 7-9 år när jag såg detta så inte hade man modet att säga till heller. Varför ingen vuxen gjorde det har jag frågat mig många gånger. Till saken hör väl kanske att ägaren undvek de andra hästägarna, kom alltid dit sent på kvällen när alla andra hade åkt.

När vi köpte honom var han väldigt mager, tog tid att få upp honom i hullet och hade problem med detta för resten av hans liv. På slutet hade vi en bra balans med fodret och han var superfin. Tog som sagt tid att bli ledare över honom, tog tid att rehabilitera psyket. Han var en så schysst häst, snäll! Han hatade alkohollukt (inte så konstigt!) och skinnjackor eftersom den förra ägaren alltid hade det.

Försökte även köra honom en gång, han fick panik och höll på att ha sönder hela vagnen. Så där kan jag bara gissa vad som har hänt tidigare i hans liv. Några år senare mötte jag några ägare som stog i samma stall som han gjorde då, de blev förvånade att det var den hästen som fortfarande levde och var så fin nu.

Jag fick ordning på honom, det tog mycket tid och många år. Men han blev en underbar häst och min bästa vän. Min bebis. Tyvärr fick vi ta bort honom för en månad sedan. Bröt benet i hagen. Jag fick 10 år med min vackra Houdini. Vi lärde av varandra och inget kom emellan, det var en så härlig känsla att ett djur verkligen litade på mig. Så det är en underbar idé du har, att starta ett sådant hem för misshandlade djur och hästar!!!! :love:

Usch vilka hemska historier!
Ja, man blir ju lite orolig över hur man ska klara det rent mentalt. Jag menar, bara att läsa om det andra har varit med om gör mig alldeles vankelmodig...stackars hästar!!! :(

Men man kanske vänjer sig efterhand och börjar se det som ett yrke mer, typ som mordutredare och sådana.

Var bekant med en man som höll på med trav, och när jag var som ledsnast efter att ha fått lämna tillbaka min foderponny med kort varsel, sa han att han hade en häst som jag kunde få. gratis.
ett fyraårigt varmblod som inte dög till travet, han skulle slaktas annars om jag inte ville ha honom. Kändes mycket skumt att bara få en häst sådär, men det var inga problem det fanns veterinärbesiktnings papper och allting! som han skulle skicka till mig, hästen var helt frisk... enligt honom.

Och jag tänkte att jag får väl åka och titta på honom åtminstonde, så jag och pappa satte oss i bilen med transporten påkopplad om det var så att jag ville ha honom. Vi åkte mot åbo travbana där det skulle komma en transport från danmark med hästar..

Transporten rullade in på gruset efter en stunds väntan och ut trippade stora ståtliga travhästar ut, en efter en. Alla hästar hade ledits in i stallarna och jag undrade vilken som var "min" .
Sist av allt kom en avmagrad och liten brun häst ut ur transporten på vingliga ben, långa hovar och mycket småsår på kroppen, med en sliten, röd grimma.
Jag visste direkt att det var den som var menad till mig. Min första tanke var Nej aldrig i livet att jag tar den där hästen! Aldrig!
Men ha var så snäll, och så hjälplös. Tyckte så fruktansvärt synd om den stackars hästen, och han var ju bara fyra år fyllda. Allt gick så snabbt och dom danska gubbarna slängde snart in honom i vår transport och stängde.

Jag skulle ta hand om honom, han skulle få det bra nu hos mig. Jag lovade honom det. Han var som sagt otroligt mager, tuffsig päls, och han hade även tappat pälsen på endel ställen, han hade en stor knuta på bakbenet, stor som en apelsin ungefär.
Han var väldigt försiktig av sig och otroligt vänlig, han skulle aldrig göra en fluga förnär den där hästen. Minns att han hade problem med att gå in i boxen, han fick liksom panik och rusade in i boxen jämt, och slog i benen som stack upp ur skinnet och skrapade sig..
Jag var bara 14-15 år och mamma och pappa helt okunniga vad det gäller hästar. Så jag avmaskade och tog ut veterinär och hovslagare som fick titta på honom. Hovarna var så långa att dom liksom var böjda uppåt, usch.
Dom sa väl inte så mkt.. ännu ett fall av en oduglig travare ungefär.. lycka till.
Jag gjorde en ordentlig foderstat och han fick tonvis med hö och kraftigt kraftfoder, men han hade svårt att gå upp. Men sakta sakta ökade han i vikt och jag började rida lite försiktigt. Vilket gick bra (snällare häst får man leta efter).

Han blev efter en kort tid halt, och fick något slags medicin mot kotledsinflammation om jag inte minns fel. Det hjälpte inte, och han fick boxvila och ytterligare en kur medicin. Han blev lite bättre, men snabbt sämre igen. Han fick ännu mer medicin och fick gå i en liten sjukhage mest hela dagarna i tre veckor eller något sådant. Men blev inte bättre, snarare tvärtom. Det var benet med den stoooora bölden som var boven, vilket ledde till att han belastade andra ben som i sin tur blev dåliga osv osv osv....
Jag vägrade inse att han inte skulle bli bra, men en dag när vet. kom ut för femtioelfte gången så sa han att släpp honom på bete några månader nu och se om han blir bättre till hösten annars finns det nog tyvärr bara en lösning och så tittade han upp mot himlen.
Jag tror jag fattade då att det inte var rättvist mot min älskade lilla vän att låta honom leva längre, samtidigt som det kändes som en käftsmäll när han sa det. Usch vilken jobbig tid..

Folk var så himla elaka också, det satt lappar på min boxdörr där det stod att han hade skabb så man fick inte röra hästen. Han hade INTE skabb! (Däremot kan jag tänka nu i efterhand att han kan ha lidit av borelia eller något liknande iom att han var så smal och dålig i pälsen.) Folk pratade bakom min rygg, jag hörde ofta hur dom stod och snackade skit. Det var väl det bästa dom visste, tanterna i stallet. En dag när jag ledde ut honom i hagen sa dom just när jag gick förbi "den hästen borde dö" eller nåt.
Kanske hade dom rätt men man säger inte så till en 14 åtig flicka. Usch den perioden var så himla hemsk!!! Och inte så mkt stöd från mina päron iom att dom var så okunniga heller.

Han hade hunnit bli fem år, och det känns så orättvist att han aldrig fick smaka på det goda livet, min älskade pålle. Hoppas att han fick det okej hos mig de sesta månaderna iallafall.

Och som sagt vi var väldigt okunniga och idag hade jag handlat helt annorlunda. Och dett var bara en liten del av historien, inga påhopp snälla. Men jag blev en erfaranhet rikare iallafall. och jag önskar så att jag hade kunnat rädda mina fina vän.
Saknar dig Make my holidays a.k.a "macken". :(
Han var så vacker också med vågig lång kolsvart pannlugg och fin brun glansig bebismjuk päls fick han så småningom, och huvudet var också väldigt vackert, smäckert och väl format.

Oj, vad långt om någon orkat läsa ända hit så blir jag glad :)

Jag köpte en D-ponny som varit väldigt illa behandlad. Ha stod ensam i ett stall med kossor. Gubben som ägde honom hade vunnit honom på poker. När jag fick nys om hästen så hade gubben haft honom i 4 år. Tydligen var det flera som försökt rida och köra in honom. Det ena sättet dummare än det andra.

När jag fick honom hade Gubben gett upp och gett hästen till sin fru. Som tyckte om hästen. Hon ville verkligen att jag skulle köpa honom. Så jag fick inte reda på vad han varit utsatt för. Hennes man hade problem med spriten, och när han blev arg gick han ut och slog på hästen.

Skulle kunna skriva en bok om vad jag i efterhand fick reda på om min ponny.
Han va rädd för alla, han gick inte att tränsa, sadla. När man satte foten i stigbygeln kastade han sig handlöst baklänges. Det tog mig ungefär ett år att få honom att lita på mig. Det som gällde va tålamod och åter tålamod.

Men jag kan säga så mycket, att jag har aldrig lärt mig så mycket som jag lärde mig när jag hade honom. För mig har han kommit att betyda så mycket.
Det är något stort när man får en häst som är så rädd att komma fram frivilligt. Jag och Phenom fick en kontakt som jag aldrig efter det har haft med någon annan häst.

Att hålla på med hästar som misshandlats är väldigt jobbigt men samtidigt så himla givande.
Jag brukar säga att jag aldrig gråtit så mycket över en häst än Phenom, men samtidigt aldrig älskat en häst så mycket heller:)

Lycka Till

MVH Russin8

Var bekant med en man som höll på med trav, och när jag var som ledsnast efter att ha fått lämna tillbaka min foderponny med kort varsel, sa han att han hade en häst som jag kunde få. gratis.
ett fyraårigt varmblod som inte dög till travet, han skulle slaktas annars om jag inte ville ha honom. Kändes mycket skumt att bara få en häst sådär, men det var inga problem det fanns veterinärbesiktnings papper och allting! som han skulle skicka till mig, hästen var helt frisk... enligt honom.

Och jag tänkte att jag får väl åka och titta på honom åtminstonde, så jag och pappa satte oss i bilen med transporten påkopplad om det var så att jag ville ha honom. Vi åkte mot åbo travbana där det skulle komma en transport från danmark med hästar..

Transporten rullade in på gruset efter en stunds väntan och ut trippade stora ståtliga travhästar ut, en efter en. Alla hästar hade ledits in i stallarna och jag undrade vilken som var "min" .
Sist av allt kom en avmagrad och liten brun häst ut ur transporten på vingliga ben, långa hovar och mycket småsår på kroppen, med en sliten, röd grimma.
Jag visste direkt att det var den som var menad till mig. Min första tanke var Nej aldrig i livet att jag tar den där hästen! Aldrig!
Men ha var så snäll, och så hjälplös. Tyckte så fruktansvärt synd om den stackars hästen, och han var ju bara fyra år fyllda. Allt gick så snabbt och dom danska gubbarna slängde snart in honom i vår transport och stängde.

Jag skulle ta hand om honom, han skulle få det bra nu hos mig. Jag lovade honom det. Han var som sagt otroligt mager, tuffsig päls, och han hade även tappat pälsen på endel ställen, han hade en stor knuta på bakbenet, stor som en apelsin ungefär.
Han var väldigt försiktig av sig och otroligt vänlig, han skulle aldrig göra en fluga förnär den där hästen. Minns att han hade problem med att gå in i boxen, han fick liksom panik och rusade in i boxen jämt, och slog i benen som stack upp ur skinnet och skrapade sig..
Jag var bara 14-15 år och mamma och pappa helt okunniga vad det gäller hästar. Så jag avmaskade och tog ut veterinär och hovslagare som fick titta på honom. Hovarna var så långa att dom liksom var böjda uppåt, usch.
Dom sa väl inte så mkt.. ännu ett fall av en oduglig travare ungefär.. lycka till.
Jag gjorde en ordentlig foderstat och han fick tonvis med hö och kraftigt kraftfoder, men han hade svårt att gå upp. Men sakta sakta ökade han i vikt och jag började rida lite försiktigt. Vilket gick bra (snällare häst får man leta efter).

Han blev efter en kort tid halt, och fick något slags medicin mot kotledsinflammation om jag inte minns fel. Det hjälpte inte, och han fick boxvila och ytterligare en kur medicin. Han blev lite bättre, men snabbt sämre igen. Han fick ännu mer medicin och fick gå i en liten sjukhage mest hela dagarna i tre veckor eller något sådant. Men blev inte bättre, snarare tvärtom. Det var benet med den stoooora bölden som var boven, vilket ledde till att han belastade andra ben som i sin tur blev dåliga osv osv osv....
Jag vägrade inse att han inte skulle bli bra, men en dag när vet. kom ut för femtioelfte gången så sa han att släpp honom på bete några månader nu och se om han blir bättre till hösten annars finns det nog tyvärr bara en lösning och så tittade han upp mot himlen.
Jag tror jag fattade då att det inte var rättvist mot min älskade lilla vän att låta honom leva längre, samtidigt som det kändes som en käftsmäll när han sa det. Usch vilken jobbig tid..

Folk var så himla elaka också, det satt lappar på min boxdörr där det stod att han hade skabb så man fick inte röra hästen. Han hade INTE skabb! (Däremot kan jag tänka nu i efterhand att han kan ha lidit av borelia eller något liknande iom att han var så smal och dålig i pälsen.) Folk pratade bakom min rygg, jag hörde ofta hur dom stod och snackade skit. Det var väl det bästa dom visste, tanterna i stallet. En dag när jag ledde ut honom i hagen sa dom just när jag gick förbi "den hästen borde dö" eller nåt.
Kanske hade dom rätt men man säger inte så till en 14 åtig flicka. Usch den perioden var så himla hemsk!!! Och inte så mkt stöd från mina päron iom att dom var så okunniga heller.

Han hade hunnit bli fem år, och det känns så orättvist att han aldrig fick smaka på det goda livet, min älskade pålle. Hoppas att han fick det okej hos mig de sesta månaderna iallafall.

Och som sagt vi var väldigt okunniga och idag hade jag handlat helt annorlunda. Och dett var bara en liten del av historien, inga påhopp snälla. Men jag blev en erfaranhet rikare iallafall. och jag önskar så att jag hade kunnat rädda mina fina vän.
Saknar dig Make my holidays a.k.a "macken". :(
Han var så vacker också med vågig lång kolsvart pannlugg och fin brun glansig bebismjuk päls fick han så småningom, och huvudet var också väldigt vackert, smäckert och väl format.

Oj, vad långt om någon orkat läsa ända hit så blir jag glad :)

Är det bara jag eller är travsporten full av samvetslösa människor??
Det känns som att det i många fall handlar om travhästar som "inte håller måttet" och sedan slumpas bort.

Har en granne som är veterinär och hon var lite med på idéen och kunde tänka sig att ställa upp till en början och så får vi se hur det utvecklar sig. De är en hel del som ska täckas in, allt från sjukvård till utbildning och socialisering av hästarna som kommer in för att inte tala om adoptering av desamma när de blir klara för det. Det är ju det svåraste egentligen, att vara säker på att hästen kommer till ett nytt bra hem och inte in i samma härva av misskötsel igen. Hur ska man hitta rätt människor och vara säker på att de verkligen är de som de utger sig för att vara? Det är den svåraste biten i denna idé.

Jag har bedrivit en liknande verksamhet de senaste åren, dock lade jag ned i våras då jag helt enkelt inte pallade med längre. Inte pågrund av allt jobb, alla förslitningar min kropp fått, allt blod, svett och tårar över alla dessa hästars öden. Nej, men därför att människor kan vara så grymt elaka och helt fruktansvärda. Visst finns det många som talar om för en hur duktig man är, vilket jobb man för osv. Men alla hårda ord, alla lögner som sprids... Nej.. jag orkade inte längre.

Hoppas du har ett djävligt hårt psyke inför andra människors skarpa tungor, i annat fall så kan jag bara avråda dig. Tyvärr.

Jag har bedrivit en liknande verksamhet de senaste åren, dock lade jag ned i våras då jag helt enkelt inte pallade med längre. Inte pågrund av allt jobb, alla förslitningar min kropp fått, allt blod, svett och tårar över alla dessa hästars öden. Nej, men därför att människor kan vara så grymt elaka och helt fruktansvärda. Visst finns det många som talar om för en hur duktig man är, vilket jobb man för osv. Men alla hårda ord, alla lögner som sprids... Nej.. jag orkade inte längre.

Hoppas du har ett djävligt hårt psyke inför andra människors skarpa tungor, i annat fall så kan jag bara avråda dig. Tyvärr.

Bra inlägg, berätta gärna mer om du har lust. :)

Är det bara jag eller är travsporten full av samvetslösa människor??
Det känns som att det i många fall handlar om travhästar som "inte håller måttet" och sedan slumpas bort.

Tyvärr är det allt för vanligt inom travsporten. MEN det har blivit MYCKET bättre på senare år. Om inte annat så bland annat tack vare ridtravarförbundet. Genom dem får man uppmuntran att ge sig ut på massor med olika saker med sin travare. I och med det får folk upp ögonen för travarna och inser att det är en trevlig ras det med.

Sen finns det dock tyvärr "skithögar" till människor. Inte bara inom travsporten...

Själv tog jag över ett varmblodssto för ungefär 2.5 år sedan. Hon var då 15år och hade farit runt till många olika fodervärdar och stått i många olika stall. Jag misstänker att ägaren var rädd för henne också. Och det kan jag väl på sätt och vis förstå. För inte har hon varit lätt inte. Hon kan fortfarande få för sig att resa sig när det är något som inte passar damen. Första sommaren funderade jag på om jag skulle bli tvungen att ta bort henne på grund av det. Men så tog jag hem henne närmare mig och stallade upp henne så hon fick fasta rutiner, började rida regelbundet för dressyr och hopptränare och vipps så hade jag en mycket trevligare häst.

Men det har tagit tid. Det är nog först nu som jag vågar lita på henne fullt ut. Hon verkar trivas med mig som ägare och vi hittar på mycket skoj tillsammans. Bland annat tränar vi numera tornerspel. Det trodde jag inte om den där överspända travaren (som hon faktiskt var då) som gick med huvudet som en stjärnkikare och som jag åkte av första gången jag provred den 4e mars 2007...

Så det går allt att få ordning på misskötta hästar. Men det krävs oändligt med tålamod!

Man hör så mycket om folk som har problem med hästar som blivit misshandlade och att det är svårt att hantera dem pga detta.
Ni som fått hem en sådan häst, vilka förhållanden kom den ifrån, vad har tidigare ägare gjort (har ni hört, sett eller dragit egna slutsatser). Kan ni koppla vissa beteenden till en särskild typ av misshandel etc etc.
Skulle vara intressant att höra era erfarenheter och åsikter i frågan!
Funderar på att bli såkallat akutjourmottagningsstall för omhändertagna hästar i framtiden. Men då vill man ju ha lite kunskap och gärna andras erfarenheter först och främst. Berätta!

Tycker detta var en mycket bra tråd!!

Hemska berättelser men lärorika.

Själv har jag inte tagit hand om någon misshandlad häst men jag har sätt, hört och läst mycket om misshandel på djur.

Det finns bara en princip: Om man inte kan sköta ett djur ska man inte ha ett djur heller!!

Tack för att ni ville dela med er av era upplevelser..

Har två hästar som båda hade fört en hård tillvaro hos diverse hästhandlare innan jag hittade dem hos den senaste i raden av hästhandlare av en ren tillfällighet. Var med en elev som skulle titta på häst och då hittade jag dem. Stoet var uppbunden med halsrem för man fick inte röra hennes huvud, tre år, aldrig ryktad. Hovarna raspade men aldrig verkad. Aldrig hanterad annat än motad in och ut ur stall och livrädd för alla män eftersom det var män som släpat och slagit henne ut och in ur otaliga transporter på hennes väg från tyskland till danmark och sedan vidare till sverige. Valacken hade samma historia men var tvärtom, lugn tills man satte minsta press på honom, då blev han ilsk. De första året när jag skulle longera honom kunde man inte använda något longerspö för då gick han till attack utan pardon och han blir fortfarande irriterad om man bara har spöet i handen när man rider. Stoet var 3 när jag köpte henne, det gick inte att rida henne ordentligt förrän hon var 8. Valacken var 4 och inriden men flydde så fort man krävde att han gjorde annat än travade på rak linje. Nu är dom 11 och 12 och underbara hästar båda två.:love::love:

Jag fick för några år sen hem ett tinker sto som en familj hade ganska mkt problem men. Hon gick inte att fånga i hagen och hon va väldigt skygg. speciellt va hon rädd om huvudet. Sen fick jag reda på att när dom skulle fånga henne i hagen och hon inte ville komma brukade dom jaga runt henne så att hon blev trött och sen fånga henne i ett hörn(!) Mitt stora svar på detta problem att fånga henne i hagen va GODIS :D Hon lärde sig att jag va snäll och gav henne gottis. Så hon kom varje gång till alla människor. Det här med att hon va rädd försvann då med när hon lärde sig att vi va snälla. Vi hade jätte kul med henne och min bror ÄLSKADE att ut och galoppera på henne. Sen när jag träffade ägaren och berättade om henne trodde han inte mig och ville komma och kolla det. Två dar efter dom sett att hon va så snäll hämtade dom hem henne. Innan dom lastade henne sa dom till mig "föresten så är hon inte inriden..." :O Kära rosie litade alltså så mkt på oss att hon lät oss rida på henne fast hon inte ens va inriden! Ganska otroligt vad en "problemhäst" kan vara snäll..

På min sida finns länken till min gamla hemsida, där kan du läsa mer om det jag höll på med.

Jag läste på din hemsida om vad du gjort tidigare. Det var ju fina berättelser och väldigt intressant läsning! :)
Vad var det egentligen som fick dig att sluta?
Hur var de negativa reaktionerna från omgivningen, som jag gissar, fick dig att lägga ner verksamheten?
Nu när jag fått läsa om den positiva delen av din verksamhet, nämligen hästarna, skulle jag bli jättetacksam att få ta del av den negativa sidan av denna verksamhet, människorna...om du har ork och lust till det. :)

Det är mycket skitsnack.
Du kan ju PM:a mig om du känner att du vill veta mer! :)

Har varit en hel del skitsnack här på forumet också så jag tänker inte ventilera här igen.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 537
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 381
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama