Misshandlad?

Maira

Trådstartare
Jag har en omplaceringshund, ca 1,5 år gammal. Jag är hennes fjärde hem och vet inte riktigt vad hon varit med om tidigare. Tjejen före mig verkade rätt vettig men hade bara hunden några månader.

Något jag funderar över är att hunden verkar vara fruktansvärt strykrädd :cry:

Häromkvällen mådde hon illa och kräktes upp hela sin kvällsmat på hallgolvet. När jag kom ut, helt lugn, så kröp hon ihop till en boll och rullade sedan över på rygg.

Har också märkt att om jag gör en oförsiktig rörelse, höjer en hand eller så, så kan hon huka sig och krypa ihop.

I början kissade hon ofta på sig, men det har hon slutat helt med.

Vad tror ni? Tror ni att hon blivit slagen i sitt tidigare liv? Hur påverkas en hund av att byta hem flera ggr under en så känslig tid, som unghund, när den ska präglas?

Jag skulle aldrig drömma om att slå min hund av någon som helst anledning. Min tanke är att hennes beteende kommer gå över när hon känner sig trygg med mig, och tycker nog att det blivit bättre under den tid hon varit hos mig. Ca fyra månader.

Senast ändrad:
Sv: Misshandlad?

Det där hade kunnat vara min hund du pratade om! 4 hem och jag tog över han som 1,5åring. Och jag tror någon inte varit snäll mot han.

För mig ramlade polletten ner, när jag rullade ihop en tidning och skulle ha ihjäl en fluga. Han sprang och gömde sig.. Samma sak ifall man höjde rösten något eller höjde handen i närheten av han (räckte med att man skulle klia sig själv i hårbotten!). Jag vet att barnen i förra hemmet inte var snälla mot han och det märks ganska tydligt att han är osäker på barn.

Det tog ungefär ett år för han att förstå att vi inte ville han något illa!

Mitt tips är att pjoska inte med henne när hon blir rädd. Inget gå fram till henne och "Naaaaauww lilla gumman". Gå hellre 2 meter bort ifrån, sätt dig på huk och kalla glatt och positivt på henne. Beröm inte beteendet, utan bryt det och visa att matte är skitskoj och snäll att vara med! Gärna godis och leksaker.

Sen tror jag hon kommer bli bättre när hon förstår att hon ska få stanna hos dig! :D

Många tror att deras hund blivit misshandlade, slagna av tidigare ägare. En del hundar kissar på sig om man tittar snett på dem eller höjer rösten, eller har en hoprullad tidning i handen.
Låt hunden landa i sin nya miljö utan förutfattade åsikter.

Jag håller med Vallis, jag tror att beteendet att skicka undergivna signaler många gånger är förstärkt.

Någon har säker gormat på hunden, att då rulla ihop sig, kissa eller se allmänt bedrövlig ut får helt enkelt stopp på gormandet. Så hunden använder det som ett "uti fall att-beteende" Något som mång tolkar som ett "han vet att han gjort fel" eller "den skäms" eller som i ditt fall, "den har fått stryk".

Nej jag gör ingen affär av det, låtsas som jag inte ens ser...

Men jag har aldrig sett en hund med ett så undergivet beteende vad än som är orsaken.

Det är så olika med olika individer. Vissa är känsliga och skickar lugnande signaler så fort den kommer in i ett rum. Andra kan ha fått stryk halva livet, men de bara stänger av, visar ingenting.

Jag var jour åt en omplacering från ett missbrukarhem en period, den hade bl a brännmärken från cigg på kroppen. En staty till hund - minsta stressmoment så "försvann" den mentalt, och blev helt fysiskt passiv. Kommunicerade nada.

Många tror att deras hund blivit misshandlade, slagna av tidigare ägare. En del hundar kissar på sig om man tittar snett på dem eller höjer rösten, eller har en hoprullad tidning i handen.
Låt hunden landa i sin nya miljö utan förutfattade åsikter.

Svärmor köpte sin rottweilerhane när han var 8 veckor, från en seriös uppfödare. Han är idag 10,5 år, världens tryggaste, gjort bra MH och MT, "jobbat" som försvarsmaktshund i många år. Rullar hon ihop en tidning så hukar han sig och ser livrädd ut, trots att hon aldrig slagit honom.
Både jag och sambon har provat detsamma, vi kan klappa honom på huvudet med tidningen utan att han bryr sig. Knasjycke?

Kan bara instämma.

Min lilla pomme-fröken som jag fick när hon var två är väldigt undergiven och kan kissa på sig om man skäller på henne, särskilt i början när hon flyttat till oss.

Visste man inte så skulle man säkert kunna tro att hon blivit slagen, men jag känner tidigare ägare och hon har absolut inte blivit det.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 849
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 891
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 336
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar