Misshandeln på centralen i Malmö

Jag som är i branschen reagerade på att det förekom ett lyft också. Pojken flyttades en kort bit och det är klart det blir en smäll när han kommer ner i backen igen. Det såg jäkligt klantigt ut och jag har svårt att se någon vits med förflyttningen men vi får hoppas att det fanns någon.

Det är det jag också reagerar på, men som flera hävdar att pojken orsakar själv trots att det är vakten som lyfter honom uppåt.

Hur vet du det? Nu visar det sig att han inte skadat folk. Han har plankat och ska kvarhållas varpå han trycks ned i marken. Hans kompis är inte helt medgörlig men han åker inte i backen.

Det har inte visat sig något egentligen. Tidningen kunde inte dementera uppgifterna helt trots att de försökte. Det ligger i deras intresse att visa att de har rätt om filmen, inte så kul för tidningen att en folkstorm ifrågasätter den.

Filmen bekräftar både att det var stökigt och att det troligen är killen själv som orsakat det. Varför inte lägga ner båda killarna om det gjordes i onödan bara för att?

Den här tråden påminner om en situation för en tid sedan när pojkar blev omhändertagna för att de åkt mellan tåg eller vad det var. Situation i tunnelbanan. Enligt uppgift hade ov slagit killen med batong medan han låg på backen men enligt filmklippen slog han ut batongen och satte den mot marken (utan att den kom i kontakt med pojken) för att försvara pojken mot en möjlig hotfull situation från folk runtomkring. Sen sitter mamman och grinar i nyhetsmorgon för att det var så synd om sonen som åkte på däng med batong. Jag satt och kollade i smyg bakom skämskudden... :p

För mig ser det ut som vakten ett ögonblick lättar sitt grepp och killen passar på då han får mer utrymme. Det är en tolkningsfråga men det syns kanske bättre på andra filmer vad som egentligen sker.

Det jag ser är att vakten tar tag i pojken och lyfter uppåt. Varför vet inte jag, men jag tycker det framgår tydligt att det är vad som sker.

Då ser vi olika saker, den enda skillnaden är att för mig var filmen inte av så god kvalitet att jag är säker.
Hittade en bättre version, där ser det ut som ordningsvakten flyttar pojken en liten bit. Huvudet åker med upp i flytte och slår ned med någon cm eller tvås fall. Ser inget dunkanden alls, åtminstone inte avsiktligt. Det sker en gång under sekvensen. Att ens räkna det som dunkanden är lite lamt, det ät inte riktigt vad jag tänker på när jag hör "dunka huvudet i golvet" det finns varken kraft eller avsikt i det jag ser.

Det ser brutalt ut, men det lär det göra oavsett om man ska hålla fast någon som inte vill. Ordningsvakten ser ut att ha problem att lyckas hålla kvar alls.

Mycket är fortfarande oklart, men om 'sanningen' att pojkarna spottades, slogs och hotade andra passagerare kommer från ett Facebook inlägg från frun till en ordningsvakt som hört det av andra ordningsvakter som inte var närvarande på tåget ifråga, ja, då är något fel. En fjäder blir en höna, ett rykte blir till sanning.

Oavsett vad som hände eller inte hände innan, och faktiskt ointressant tycker jag om väktarna använt övervåld eller inte, att en liten pojke (ålder är oväsentligt i sammanhanget) i panik och dödsångest skriker ut den bön man ber i livets slutskede, det får mig att gråta innombords. Inget barn borde tillåtas vara så rädd. Inget. Och nu är de på flykt igen, gudarna vet var och under vilka omständigheter.

Något säger mig att de inte kommer att göra vad de flesta svenska barn lärt sig, gå fram till närmsta polis i uniform och be om hjälp.

Tänk, snart kanske den svenska ordningsmakten kan börja skjuta rasifierade barn också, precis som i USA!

Nej men seriöst. Ni som orkar stå upp mot den sjuka rasismen som många inlägg i den här tråden är uttryck för är helt fantastiska, ville bara säga det.

Tänk, snart kanske den svenska ordningsmakten kan börja skjuta rasifierade barn också, precis som i USA!

Nej men seriöst. Ni som orkar stå upp mot den sjuka rasismen som många inlägg i den här tråden är uttryck för är helt fantastiska, ville bara säga det.

Rasism? Vilka i tråden ger uttryck för rasism? Jag har sett ett fåtal inlägg som drar åt det hållet men inte i någon anmärkningsvärd utsträckning.

Dock måste jag fråga: tror du på fullt allvar att den här vakten utför en nedläggning med enda anledning att killen ifråga inte är blond och blåögd?

Rasismen?

Intressant som motvikt till alla uppgifter om vad de skulle gjort för att fötjäna den behandling de utsattes för. Jag tycker det är vidrigt att set försvaras av så många. Det är två trasiga småbarn, inga huliganer eller terminators...

Artikeln du länkar till var uppe i ett inlägg ett par sidor bak. Du kan gärna läsa inläggen som följde därefter och svara på de specifika inlägg du har synpunkter på.

Rasism? Vilka i tråden ger uttryck för rasism? Jag har sett ett fåtal inlägg som drar åt det hållet men inte i någon anmärkningsvärd utsträckning.

Dock måste jag fråga: tror du på fullt allvar att den här vakten utför en nedläggning med enda anledning att killen ifråga inte är blond och blåögd?

Jag har sett flera och då har jag kanske läst en tredjedel av tråden. Det tycker jag är många med tanke på att det här ändå är Bukefalos och inte Flashback.

Som svar på den andra frågan. Ja, det tror jag på fullt allvar. Jag har hört vad malmöpolisen kallar rasifierade människor, och tror inte att ordningsvakterna är sämre...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka