Misshandeln på centralen i Malmö

Jag har sett flera och då har jag kanske läst en tredjedel av tråden. Det tycker jag är många med tanke på att det här ändå är Bukefalos och inte Flashback.

Som svar på den andra frågan. Ja, det tror jag på fullt allvar. Jag har hört vad malmöpolisen kallar rasifierade människor, och tror inte att ordningsvakterna är sämre...

Du får gärna ge exempel på det du anser vara rasism. Jag är lite nyfiken eftersom jag inte sett särskilt mycket av den varan, tvärtom.

Jag har hört vad läkare och lärare och ingenjörer och snickare kallar människor med utländsk härkomst. Det innebär inte att jag dömer ut hela yrkeskategorin som rasister.

Intressant som motvikt till alla uppgifter om vad de skulle gjort för att fötjäna den behandling de utsattes för. Jag tycker det är vidrigt att set försvaras av så många. Det är två trasiga småbarn, inga huliganer eller terminators...

Ja det AR synd om barnen - men innan man kan hjalpa dem maste man ju fa stopp pa den akuta situationen. I detta fallet var det ju inte terapeuterna pa hemmet som personligen forsokte fanga barnen, utan vaktare som blivit beordrade av polisen att kvarhalla dem. En akutsituation som utan tvekan gav en millisekund att fatta beslut om tillvagagangssatt. Ibland blir det inte helt optimalt, men sa ar ju livet ibland.

Och for att svara inlagget ovan, vadda rasism?! Det spelar val absolut ingen roll vilken hudfarg barnet har?! Det ar ju beteendet vi pratar om, och det hade lika garna kunnat vara ett helyllesvenskt barn?

Jag har sett flera och då har jag kanske läst en tredjedel av tråden. Det tycker jag är många med tanke på att det här ändå är Bukefalos och inte Flashback.

Som svar på den andra frågan. Ja, det tror jag på fullt allvar. Jag har hört vad malmöpolisen kallar rasifierade människor, och tror inte att ordningsvakterna är sämre...
Det finns ett fåtal rasistiska inlägg men trådens fokus. Med tanke på att du kallar tråden rasistisk så verkar det som du har en annan syn på rasism än vad jag upplever som den gängse. Du kanske kan ta några exempel så vi förstår vad du pratar om?

Du får gärna ge exempel på det du anser vara rasism. Jag är lite nyfiken eftersom jag inte sett särskilt mycket av den varan, tvärtom.

Jag har hört vad läkare och lärare och ingenjörer och snickare kallar människor med utländsk härkomst. Det innebär inte att jag dömer ut hela yrkeskategorin som rasister.

Alla inlägg där författaren instinktivt tar vaktens sida, spekulerar kring barnens ålder, eventuellt tidigare beteende, vet olika saker om asylsökande barn, överhuvudtaget är oförmögen att problematisera vaktens beteende. Alla dessa inlägg är uttryck för rasistiska tankestrukturer och tråden fullkomligt svämmar över av den varan.
Alltså. Den typen av inlägg hade inte skrivits om det handlat om ett icke-rasifierat barn. Om situationen överhuvudtaget hade uppstått med ett sådant dvs.

Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad?

Alla inlägg där författaren instinktivt tar vaktens sida, spekulerar kring barnens ålder, eventuellt tidigare beteende, vet olika saker om asylsökande barn, överhuvudtaget är oförmögen att problematisera vaktens beteende. Alla dessa inlägg är uttryck för rasistiska tankestrukturer och tråden fullkomligt svämmar över av den varan.
Alltså. Den typen av inlägg hade inte skrivits om det handlat om ett icke-rasifierat barn. Om situationen överhuvudtaget hade uppstått med ett sådant dvs.

Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad?

Så alla som tycker att ordningsvakten har agerat korrekt, utefter de givna förutsättningarna, har per automatik ett rasistiskt tankesätt?

Med ett sånt inlägg tappar du åtminstone respekten från mitt håll.

Det är ditt intryck? Har du möjligen funderat på att inte alla har foliehattar på? Det finns ju en chans att några av de som yttrat sig i tråden faktiskt vet hur det fungerar därute, i det vi kallar livet?

Du menar alltså på allvar att om man tycker att OV gjort det som måste göras i situationen så är man rasistisk i sina tankar? För du VET att man inte haft samma åsikt om killen varit en Svensson?
Vad har polisens jargong med tråden att göra? Är man rasist om man gillar polisen också?
Skulle tidigare beteende också varit oviktigt om killen varit Svensson?

Du svamlar och har verkligen ingen aning om vad du snackar om.

Jag brukar ofta kritisera rasistiska toner här på Buke, men i det här fallet tror jag faktiskt att det är du själv som tolkar i dina invanda tankebanor. Det finns vissa i tråden som brukar vara snabba med att hetsa angående invandrares beteende, men det finns också många här som INTE gör det. Att man spekulerar om vilka upplevelser ett asylsökande ensamkommande barn är väl inte så konstigt, eftersom det är högst relevant i diskussionen för hur man bäst tar hand om barnet. Och hade det inte handlat om ett barn med ett troligtvis traumatiskt bagage så hade det väl snarare talat för mindre "stackars barn" och mer stöd för "hårda tag"? Om man nu ska spekulera om hur folkmassor tolkar...

Att det finns flera i tråden som själva arbetar inom väktar/OV/m.m. tror jag absolut spelar roll för deras värdering. Jag skulle själv aldrig uttala mig till "110 procent" om kollegor jag inte känner i min egen bransch, så som vissa här har gjort. Jag ger inte heller mycket för de uttalanden om att en vakt "skulle aaaaaldrig" (överdriver lite, kanske inte uttryckts just så), eftersom jag själv har rätt stora erfarenheter av taskiga attityder inom just den branschen. Dock mest inom krogvärlden och nattliv, spelar säkert viss roll. Icke desto mindre har dessa personer en stor kunskap om relevanta områden i denna diskussion, t ex utbildning inom yrkeskåren, olika grepp, vad som lärs ut som säkert, hur saker och ting ser ut vs vad som egentligen händer. Och inte minst viktigt: visar att det finns en rätt stor grupp av individer inom den här branschen som har en schysst attityd också.

Jag tycker att det är du som ska sluta gruppera oss så som passar din världsbild.

Ja med den synen på rasism så är det extremt lätt att hitta rasism i allt. Med den synen lär alla vara rasister utan undantag i synnerhet de som jobbar med asylsökande. De har ordentliga kunskaper i ämnet och är därmed klassade som rasister enligt din definition.

Du ser inte problematiken att när du kallar sånt här rasistiskt så förringar du den verkliga rasismen. Dom som anser att barnet borde få stryk för det inte är svenskt jämställs med de som spekulerar i om pojken är 9 eller inte och struntar blankt i om barnet är svenskt eller inte?

Jag skrev rymt från hem inte rymt från sitt hem. :cool:

Nej, min nioåring har inte flytt såklart. Vad nu det har med saken att göra. Hur vet du att denna pojke sett och gjort det du tar upp? Har du varit med? Bara för att man är flykting så betyder det ju inte att man blivit utsatt för allehanda hemskheter. Förvånande många är dessutom inte alls föräldralösa när det kommer till kritan utan helt plötsligt existerar ju resten av familjen också och söker asyl i Sverige.
För att pojken är satt i HVB-hem! Man sätter inte bara barn där för skoj skull, de är barn med mycket traumatiskt förflutet, riktigt trasiga barn.

Det som jag tycker lite talar emot att som det skrivs/sas att huvudet dunkades såpass hårt att det hördes i marken är att han ju inte hade några skador? Det borde ju om det var såpass brutalt som det sägs ha gett märken/skador. Eller klassar dom inte märken kanske som skador..

Det är problematiskt när en tidning förstorar upp händelsen och vad som skett helt utan proportioner.

Bilderna är otäcka, barnen hanteras ovarsamt, troligen då för att det är en jobbig, stressig och i grunden våldsam situation. Det finns stort fog för att diskutera om väktarna kunde varit mer varsamma. Detaljer ser onödigt brutala ut osv. Med en mer nyanserad och korrekt beskrivning från medier med en mer realistisk beskrivning av vad som hänt. "Tumultartat, hårt omhändertagande och fasthållning under vilda protester" istället för snacket om att dunka huvudet i golvet där åtminstone jag får bilden i skallet av någon som upprepade gånger med kraft slår pojkes huvud i marken.

Personligen går jag genast i försvar när någon i mina ögon utsätts för en uppenbar lögn. Hade beskrivningen i stället varit att det var ett skolboksexempel på korrekt handhavande hade jag troligen tyckt att det skulle gå att göra nedläggningen/fasthållningen bättre och mer skonsam. Man får lite olika reaktioner utifrån trådens utgångsläge.

Jag tycker inte heller man ska glömma den situation dom jobbar i. Det började samlas folk runt dom och det finns ju hur många exempel som helst på situationer där folket runt omkring gett sig på poliser. I en del fall har de fått släppa personen de omhändertagit. Jag har sett filmer där polis i mer eller mindre panik anropar på hjälp för att det samlats en mobb runt dom. Så jag kan tänka mig att vakterna/vakten kände press från omgivningen också.

Det sköttes väl inte på allra snyggast sätt, men där och då var det det alternativ som vakten ansåg vara bäst. En vakt lägger väl inte ner någon i onödan då det ju innebär påfrestningar på vaktens kropp också plus utsatt läge om folk runtomkring skulle börja bråka.

Intressant som motvikt till alla uppgifter om vad de skulle gjort för att fötjäna den behandling de utsattes för. Jag tycker det är vidrigt att set försvaras av så många. Det är två trasiga småbarn, inga huliganer eller terminators...
I min värld är småbarn högst som förskolebarn- under skolåldern, men nu kallas myndiga för barn.
Man blir ju förbaskad när det görs sådan skillnad på barn o barn. Vad ska vi sätta för ord på det?

För att pojken är satt i HVB-hem! Man sätter inte bara barn där för skoj skull, de är barn med mycket traumatiskt förflutet, riktigt trasiga barn.
Inte för att vara sådan och jag tvivlar inte på att dessa barn har trauma med i bagaget men det är långt ifrån alla som är riktigt trasiga på HVB hem, det finns alla sorter där. Vissa är där pga att livssituationen är rörig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka