Misshandeln på centralen i Malmö

:)

Absolut! Jag håller helt med dig i ditt inlägg! :) Jag svarade mest på det @Migo skrev om att något var falskt. Jag tycker inte man som utomstående kan avgöra vad som är sant eller falskt eftersom man inte var på platsen och jag tycker inte heller att kvällspressen är den mest trovärdiga källan alla gånger.

Ja och jag håller med dig. Spånade bara vidare på tankegången :)

Varför skulle någon gasta om att de skulle stanna i Danmark? Det är väl super om de tas till det hemmet där de ändå är något sånär bekanta med personal och sånt?
Jag fattar inte ens hur två minderåriga tar sig till Danmark :confused: Antar de inte har särskilt mycket pengar och de verkar ju inte kunna språket. Undrar var deras bror befinner sig. Vore knasigt att dra till Danmark om han är i Sverige. Men de kanske har annan släkt där.
Hursomhelst, bra att de är återfunna (om det är dom)

Hurra, hurra, hurra! :D Småpojkarna verkar vara hittade i Danmark! Så glad jag blir om det är sant och de är i säkerhet. Hoppas att de kan förbli i sitt HVB hem nu och den äldre brodern kan hittas och återförenas. Och innan någon börjar yra om att de borde stanna i Danmark säger regelverket att eftersom de först konstaterades vara i Sverige är det Sverige som ansvarar för prövningen av deras asylansökan. Känner bara en allmänt stor lättnad att det som borde vara huvudfrågan, att pojkarna inte längre är ute och driver, hungriga, frusna och rädda är löst.

Man får väl bara hoppas att i en mindre akut situation, den danska polisen och senare Migrationsverket har bra tolkar på plats som kan förklara för gossarna att svenska myndigheter gör vad de kan för att hitta storebror och att de är trygga i Sverige nu. :banana:
SMÅpojkarna hittades. Bra, men ingen frågar hur det gick till att få in dem.
HVB hemmet har väl visat nog att de inte klarar av dem.
Känns verkligen ..sådär.
Fortsättning följer....

Hur kan man inte hitta deras bror? Är inte han inskriven som asylsökande än? I så fall borde ju migrationsverket ha nån koll på var han är? Eller har de inte det?

Varför skulle någon gasta om att de skulle stanna i Danmark? Det är väl super om de tas till det hemmet där de ändå är något sånär bekanta med personal och sånt?

Jag håller med 1000% men det brukar alltid finnas någon som påpekar att eftersom de rymt till Danmark att de borde stanna där :grin: Men ja, så så glad att de är återfunna igen. Önskar att svensk polis eller väktare i uniform pratar med pojkarna och ger dom en annan bild av myndighets Sverige, kanske förklarar varför väktaren gjorde som han gjorde. Vore bra, tycker jag, att de får en förklaring och därmed en större förståelse, hur bra nu ett barn på nio år kan förstå situationen. :) Kanske kan det också börja läka såren. Vore toppen om väktare och barn kunde mötas under bättre former och prata lite, kanske en fika och lite tårta är på sin plats.

Jag håller med 1000% men det brukar alltid finnas någon som påpekar att eftersom de rymt till Danmark att de borde stanna där :grin: Men ja, så så glad att de är återfunna igen. Önskar att svensk polis eller väktare i uniform pratar med pojkarna och ger dom en annan bild av myndighets Sverige, kanske förklarar varför väktaren gjorde som han gjorde. Vore bra, tycker jag, att de får en förklaring och därmed en större förståelse, hur bra nu ett barn på nio år kan förstå situationen. :) Kanske kan det också börja läka såren. Vore toppen om väktare och barn kunde mötas under bättre former och prata lite, kanske en fika och lite tårta är på sin plats.
Jag är alldeles säker på att de kommer att komma i kontakt med uniformerade människor framöver vid andra tillfällen. Även att de får följa mediautvecklingen av nämnda händelse och förhoppningsvis höra om det var rätt eller fel agerat av vakterna. Dock har jag noll förståelse för varför en VÄKTARE ska prata med dem? Är det då inte bättre att en ordningsvakt alternativt polis gör det? Tyvärr saknar väktare tillräcklig kunskap om vilka lagstöd en ordningsvakt har. Jag kan det inte heller. Ordningsvakterna är ju polisens förlängda arm och de är polisens ansvar. Det är även polisen som kontrollerar och utbildar dem. Därför vinner man noll och ingenting på att sätta en väktare på det uppdraget.

Jag är alldeles säker på att de kommer att komma i kontakt med uniformerade människor framöver vid andra tillfällen. Även att de får följa mediautvecklingen av nämnda händelse och förhoppningsvis höra om det var rätt eller fel agerat av vakterna. Dock har jag noll förståelse för varför en VÄKTARE ska prata med dem? Är det då inte bättre att en ordningsvakt alternativt polis gör det? Tyvärr saknar väktare tillräcklig kunskap om vilka lagstöd en ordningsvakt har. Jag kan det inte heller. Ordningsvakterna är ju polisens förlängda arm och de är polisens ansvar. Det är även polisen som kontrollerar och utbildar dem. Därför vinner man noll och ingenting på att sätta en väktare på det uppdraget.

Jag menade mer den specifika väktare som var inblandad i Malmö. En slags förlikning mellan de två, att de kunde sitta ner tillsammans och prata och få en bättre förståelse för varandra. Att pojkens minne av väktaren blir av en man som pratar lugnt och kanske tom kan ge en kram :) Det har fungerat i andra situationer tex rån, skilsmässokonflikter och ekonomiska stridigheter.

Jag menade mer den specifika väktare som var inblandad i Malmö. En slags förlikning mellan de två, att de kunde sitta ner tillsammans och prata och få en bättre förståelse för varandra. Att pojkens minne av väktaren blir av en man som pratar lugnt och kanske tom kan ge en kram :) Det har fungerat i andra situationer tex rån, skilsmässokonflikter och ekonomiska stridigheter.
Den specifika väktaren var ingen väktare, det är det jag menar. Mycket av missförstånden rörande hela den här tråden är ju grundat i att folk inte vet att det är en enorm skillnad på väktare (typ förklädda civila med uppdrag att dra i dörrhandtag och säkra byggnader) och ordningsvakter (med uppdrag att säkra andra människor).

SMÅpojkarna hittades. Bra, men ingen frågar hur det gick till att få in dem.
HVB hemmet har väl visat nog att de inte klarar av dem.
Känns verkligen ..sådär.
Fortsättning följer....

Försvunna ensamkommande barn är ett problem i alla EU länder. Många barn kommer ensamma till Sverige ibland ledsagade av någon som försvinner så fort planet landat, att hitta denna person är mer eller mindre omöjligt. Allt de har med sig är en liten lapp med ett telefonnummer eller en mobil. Några timmar efter att de anländer till boendet ringer de ett samtal (man kan inte förvägra minderåriga rätten till telefon) och några timmar efter är de försvunna för evigt. Eftersom svensk lagstiftning dessutom förbjuder att man tar fingeravtryck på barn under tolv (så var det iallfall) så har man noll chans att hitta dem igen. Jag vet att verket i desperation LVU vissa just för att förhindra att de försvann men de kan ju inte hållas individuellt för att det är en risk grupp, dessutom inte en grupp misstänkt för brott.

Polisen har någon gång försökt följa efter ett barn för att kunna utreda gången för människohandeln men det finns både etiska (medvetet utsätta en minderårig för fara) och praktiska (dessa spaningar kan vara otroligt resurskrävande) problem med det. Boende för barn har ordnats bortom all reda och ärlighet, barn har transporterats från Malmö till Kiruna, allt i ett försök att hindra att de försvinner. Men tyvärr händer det fortfarande i allt för stor utsträckning. Många av barnen utnyttjas senare inom sex handeln och som obetald husslavar. Yara är ett exempel på det även om hon kom en annan väg.

Oavsett vad som hände eller inte hände innan, och faktiskt ointressant tycker jag om väktarna använt övervåld eller inte, att en liten pojke (ålder är oväsentligt i sammanhanget) i panik och dödsångest skriker ut den bön man ber i livets slutskede, det får mig att gråta innombords. Inget barn borde tillåtas vara så rädd. Inget.

Fattar inte att du inte fått en massa gillanden på det här inlägget :D.

Jag lägger inga värderingar i omhändertagandet eller agerandet från ordningsvakterna (dock ser inte mina lekmannaögon något uppenbart "övervåld"). Men mitt hjärta blöder av tanken på att ett barn, oavsett anledning, har sådan ångest att han är bombsäker på att han ska dö :cry:.

Jag vill knappt tänka på vilka upplevelser han har i bagaget som får honom till att dra den slutsatsen att ett omhändertagande av någon i uniform leder till att man antagligen inte kommer levande därifrån :(.

<snip>
Oavsett vad som hände eller inte hände innan, och faktiskt ointressant tycker jag om väktarna använt övervåld eller inte, att en liten pojke (ålder är oväsentligt i sammanhanget) i panik och dödsångest skriker ut den bön man ber i livets slutskede, det får mig att gråta innombords. Inget barn borde tillåtas vara så rädd. Inget. Och nu är de på flykt igen, gudarna vet var och under vilka omständigheter.
<snip>

Sorry att jag missade det har. Det ar EXACT sa jag kanner.

Och du hade försatt dig i situationen att du blir behandlad så också? Eller förutsätter du att ordningsvakterna är rasister, att de provocerar fram beteendet genom att bete sig som svin mot barnen och läger ner dem bara för att det är kul?

Faktum ar att jag VET att jag ibland forsatt mig i situationer dar lokalbefolkningen har rynkat pa pannan och tyckt att jag varit bade oforskamd och rent ignorant for att jag inte forstatt de lokala regler och kutymer som gallt. Som vasterlandsk kvinna i Asien och Afrika ar det inte svart att sticka ut ... tvart om, det hander ofta och fran borjan helt ofrivilligt. Allt fran sma infractions, till betydligt varre (en kvinna som glommer sig och hoppar in i en butik i shorts ... i ett land dar man inte kan vara ute pa sta'n i shorts) Tur for mig har det aldrig lett till att nagon som jag inte kan kommunicera med forsokt halla fast mig med vald. Det ar inte alltid sa latt att forsta andra kulturella regler eller att komma ihag dem nar man har brottom eller ar upprord ...

En av de mest korkade slutsatser jag hört. Så bara för att jag försvarar en vakt som gör sitt jobb så gör det mig till rasist? Trots att jag vid varje val röstar rött och gråter på faddergalan. Att jag dessutom skänker pengar varje månad och att både faktumförsäljare samt tiggare får en peng av mig titt som tätt.

Men så anser jag att vakten gör helt rätt. Pojkarna är efterlyst, detta handlar om deras säkerhet. Att inte springa runt ensamma på Sveriges gator! Det är av ytterst vikt att dom fångas och förs i säkerhet.

Sen kan jag ärligt säga att myndigheterna som varit involverade i deras omsorg är förkastlig. 3 bröder skiljs åt, då brodern på myndig ålder inte fick bo på samma ställe. Jävligt intelligent. Lämna två minderåriga i nytt land, ingen kunskap om språk/kultur samt slita bort deras kanske enda trygghet.

Men trots att jag känner detta så ställer jag mig helt på OVs sida...

Alla inlägg där författaren instinktivt tar vaktens sida, spekulerar kring barnens ålder, eventuellt tidigare beteende, vet olika saker om asylsökande barn, överhuvudtaget är oförmögen att problematisera vaktens beteende. Alla dessa inlägg är uttryck för rasistiska tankestrukturer och tråden fullkomligt svämmar över av den varan.
Alltså. Den typen av inlägg hade inte skrivits om det handlat om ett icke-rasifierat barn. Om situationen överhuvudtaget hade uppstått med ett sådant dvs.

Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad?

Sorry att jag missade det har. Det ar EXACT sa jag kanner.

Faktum ar att jag VET att jag ibland forsatt mig i situationer dar lokalbefolkningen har rynkat pa pannan och tyckt att jag varit bade oforskamd och rent ignorant for att jag inte forstatt de lokala regler och kutymer som gallt. Som vasterlandsk kvinna i Asien och Afrika ar det inte svart att sticka ut ... tvart om, det hander ofta och fran borjan helt ofrivilligt. Allt fran sma infractions, till betydligt varre (en kvinna som glommer sig och hoppar in i en butik i shorts ... i ett land dar man inte kan vara ute pa sta'n i shorts) Tur for mig har det aldrig lett till att nagon som jag inte kan kommunicera med forsokt halla fast mig med vald. Det ar inte alltid sa latt att forsta andra kulturella regler eller att komma ihag dem nar man har brottom eller ar upprord ...
Jag förstår inte hur du kan se parallellen med att hamna i konstiga situationer och att löpa amok när du blir kvarhållen i inväntan på polis. Eller för den delen sparkar någon i ryggen.

Jag tycker mest det är skrämmande vilken tillitsbrist det verkar finnas bland vuxna människor till auktoritära yrken. Då är det väl kanske inte heller så konstigt att allt fler barn och ungdomar lider brist på respekt mot dem heller.
När det gäller de som har en generell brist på tillit till auktoritära yrken (dit hör knappast alla som kritiserar/ifrågasätter specifika ageranden och fall) tror jag att det oftast handlar om olika erfarenheter av den sämre sorten. Egna förstås men också det som ens familj/vänner/bekanta råkat ut för.

Är man från ett land med mycket korruption, våld och brottslighet bland de med uniform är det ganska lätt att se var bristen på tillit kommer ifrån, men även i länder som Sverige med relativt låg andel sådant så finns det andra tillfällen att så sina tvivel.

Som exempel:

Säg att jag ser en redlöst berusad man sittandes ensam på trottoaren, uppenbart ett potentiellt offer för rån/misshandel, jag ser till att polis kommer till platsen för att ta hand om honom, kommentaren från polisen blir ett: "Jaha... såna som du som kommer hit från Afrika brukar ju oftast bara ta pengarna och dra."

Efter ett visst antal erfarenheter av den sorten där man av diverse auktoriteter (och andra) betraktas som skyldig tills motsatsen bevisas, där man får en allmän misstro riktad mot sig av att helt enkelt existera som annat än vit man, då är det nog en ganska logisk följd att inte per automatik se med tillit på auktoriteter och den makt de i olika grad besitter. Saker som rasism och sexism försvinner ju inte automatiskt när någon tar på sig en uniform, dessutom tillkommer en risk för maktfullkomlighet och maktmissbruk.

Makten ska alltid granskas och ifrågasättas så fort det finns minsta fog för det (makt får absolut inte vara lätt att missbruka, då går det snabbt utför), anställda i de här yrkena har ett stort ansvar att agera på ett sätt som förtjänar tillit, men det ifrågasättandet och den reservationen bör förstås inte heller koka över i en total brist på tillit till hela yrkesgrupper. Då blir det också problem.

Svävade ut i mer allmänna reflektioner nu, men ja... Jag tycker nog rent generellt att det är ganska befogat att inte ha en omedelbar tillit till auktoriteter, särskilt om man tillhör en diskriminerad grupp i samhället. Respekt förtjänar förstås alla, men en viss grad av misstänksamhet mot de som sitter på makt kan vara ganska sunt.

Jag förstår inte hur du kan se parallellen med att hamna i konstiga situationer och att löpa amok när du blir kvarhållen i inväntan på polis. Eller för den delen sparkar någon i ryggen.

Om jag som vuxen hamnar i "konstiga situationer" nar jag inte forstar kulturen eller spraket kan jag mycket val tanka mig att som barn hamna i mer an konstiga situationer ... och att som barn forsoka sla sig fri fran fasthallande ... sarskilt om man kommer fran ett krigsharjat omrade och den som haller fast en har uniform.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka