Misshandeln på centralen i Malmö

Den specifika väktaren var ingen väktare, det är det jag menar. Mycket av missförstånden rörande hela den här tråden är ju grundat i att folk inte vet att det är en enorm skillnad på väktare (typ förklädda civila med uppdrag att dra i dörrhandtag och säkra byggnader) och ordningsvakter (med uppdrag att säkra andra människor).

Och inte tycks det hjälpa att flera förklarat skillnaden.

Och inte tycks det hjälpa att flera förklarat skillnaden.
Jag ger inte upp! :mad: folk måste ju kunna lära sig. Precis som att jag är en envis jävel och vägrar kalla mig väktare om någon frågar vad jag jobbar som vägrar jag acceptera att folk kallar ov för väktare. Ov är ju något heeeeelt annat och den förståelsen behövs ju för att folk ska begripa varför och hur de agerar. Polisen lägger ju mer och mer på ordningsvakterna och då är det ju förjävligt om de inte ska ha möjlighet att sköta sitt jobb.

Om jag som vuxen hamnar i "konstiga situationer" nar jag inte forstar kulturen eller spraket kan jag mycket val tanka mig att som barn hamna i mer an konstiga situationer ... och att som barn forsoka sla sig fri fran fasthallande ... sarskilt om man kommer fran ett krigsharjat omrade och den som haller fast en har uniform.

Alla kan hamna i konstiga situationer, inget konstigt med det. Det är inte heller så märkligt att killen reagerar som han gör, han kan ha mycket i bagaget.
Oavsett vilket så måste ordningsvakterna ta hand om situationen vilket här innebär att kvarhålla barnen då de är på rymmen. Det är inte rimligt att låta 2 barn som inte ens kan språket klara sig själv mitt i kalla vintern.

Reagerar någon på att hållas kvar genom att slåss och sparkas så blir det till slut konsekvensen att personen måste läggas ner för sin egen och andras säkerhet. Det kunde säkert gjorts snyggare, men inte med lätthet, det var inte lätt att hålla fast pojken.

Eller menar du att man skulle låta barnen löp?

Jag ger inte upp! :mad: folk måste ju kunna lära sig. Precis som att jag är en envis jävel och vägrar kalla mig väktare om någon frågar vad jag jobbar som vägrar jag acceptera att folk kallar ov för väktare. Ov är ju något heeeeelt annat och den förståelsen behövs ju för att folk ska begripa varför och hur de agerar. Polisen lägger ju mer och mer på ordningsvakterna och då är det ju förjävligt om de inte ska ha möjlighet att sköta sitt jobb.
För de flesta spelar det ingen roll vilken yrkestitel de som hållit fast har. Oavsett vad man skriver så syftar man på samma sak här.

Jag VET att det är skillnad, ändå kan jag behöva påminnas ibland. Det är lätt att klumpa ihop dem eftersom de rör sig i samma miljöer och det är ibland svårt att se direkt skillnad på dem som utomstående, om man inte ser OV-märket. När våldet bland krogvakter diskuterades för några år sedan var väl då jag egentligen lärde mig skillnaden mellan olika "vakter" (och "krogvärdar" O_o), men jag tycker att det blivit tystare på senare. En kan ju hoppas att det är för att det faktiskt blivit bättre, eller så är det för att jag inte är ute i svängen lika mycket längre...

För de flesta spelar det ingen roll vilken yrkestitel de som hållit fast har. Oavsett vad man skriver så syftar man på samma sak här.

Fast grejen är ju att det är skillnad i befogenheter och skyldigheter som väktare och ordningsvakt. En väktare kan säga "Nej tack!" när polisen ber dem hålla kvar några efterlysta, en ordningsvakt kan inte låta bli att följa polismans order. Plus att arbetsuppgifter och befogenheter skiljer stort, vilket gör att det är viktigt att hålla reda på det i diskussionen.

Fast det spelar ju roll! Vilken yrkestitel personen har säger ju vilket mandat och utbildning de har för att ha förutsättningar att göra det de gör på ett så säkert och lämpligt sätt som möjlig.

Jag bryr mig ju väldigt mycket om vem det är av kirurgen och sköterskan som håller i kniven respektive narkosen...utbildning gör skillnad :up:

*kl*

Positivt är att BO nu kallat till möte med Polisen, Migrationsverket, Skolverket och Socialstyrelsen om ensamkommande asylsökande barn som försvinner i Sverige. Förhoppningsvis kan arbetet och samordningen bli bättre :bow:

Fast det spelar ju roll! Vilken yrkestitel personen har säger ju vilket mandat och utbildning de har för att ha förutsättningar att göra det de gör på ett så säkert och lämpligt sätt som möjlig.

Jag bryr mig ju väldigt mycket om vem det är av kirurgen och sköterskan som håller i kniven respektive narkosen...utbildning gör skillnad :up:

*kl*

Positivt är att BO nu kallat till möte med Polisen, Migrationsverket, Skolverket och Socialstyrelsen om ensamkommande asylsökande barn som försvinner i Sverige. Förhoppningsvis kan arbetet och samordningen bli bättre :bow:

Narkosen vill jag helst ha en narkosläkare till ;)

Narkosen vill jag helst ha en narkosläkare till ;)

Haha! Ja, se där vilken dålig koll man har på andras utbildningsområden :D Jag har aldrig blivit sövd, och hade helt säker för mig att jag träffat någon som presenterat sig som narkossköterska...

Men då vill jag att narkosläkaren sköter narkosen istället :up:

Du missförstår mig, för flera här har man noll koll på skillnaden och för dem är det givetvis ointressant vad de skriver. Här syftar de dessutom på en viss person så så svårt att inse vad de menar är det inte.

Undra varför den filmen inte blev lika "populär" som den andra som bara visar en sida, hmmm? Tål att tänkas på. :cautious:

Med en skribent som är så kallat "Sverigevänlig" så behövs det inte särskilt lång betänketid för att förstå vad han är ute efter.

För att inte orka lägga tid på att faktiskt läsa vad som diskuterats i tråden (och filmen finns väl på de första sidorna eller med en enkel internetsökning) är det intressant att du väljer att hellre lägga din tid på sådana uppslag som artikeln du länkar till ger.

Du missförstår mig, för flera här har man noll koll på skillnaden och för dem är det givetvis ointressant vad de skriver. Här syftar de dessutom på en viss person så så svårt att inse vad de menar är det inte.

Nu förstår jag dig ännu mindre tror jag...? Jag menar att skribenter här (inklusive mig själv ibland) ofta har noll koll på skillnaden i yrkestitlar, men att de i det här fallet borde skaffa sig koll. Menar du att det är strunt samma om vad folk har för uppfattning i skillnaden i utbildning och befogenheter vid ingripande mot medborgare, och att man därför kan skriva hur man vill? När man pratar om just den här vakten vet vi ju vad det är för nån, men när man pratar om vakter i allmänhet har det stor betydelse att man håller koll på vad man pratar om tycker jag.

Nu förstår jag dig ännu mindre tror jag...? Jag menar att skribenter här (inklusive mig själv ibland) ofta har noll koll på skillnaden i yrkestitlar, men att de i det här fallet borde skaffa sig koll. Menar du att det är strunt samma om vad folk har för uppfattning i skillnaden i utbildning och befogenheter vid ingripande mot medborgare, och att man därför kan skriva hur man vill? När man pratar om just den här vakten vet vi ju vad det är för nån, men när man pratar om vakter i allmänhet har det stor betydelse att man håller koll på vad man pratar om tycker jag.
Det är ett diskussionsforum, inte ett utbildningsforum. Jag anser det vara bättre att diskutera och försöka förstå varandra än att hålla på med en massa pekpinnar om någon inte vill eller kan förstå skillnaden mellan väktare och ordningsvakter eller gudbevars råkar skriva fel. Givetvis är det okej att förklara skillnaderna men jag tyckte det gick övergick till något helt annat här.

Jag har ett par bekanta som efter ett antal år som ordningsvakter har slutar, inte pga våldet utan på grund av den misstro och förakt de dagligen möter från människor när de försöker sköta sitt jobb.

Jag har inte så mycket att säga om den specifika situationen eftersom jag inte var där och har inte heller sett någon film, men stämmer det att vakten dunkade pojkens huvud i backen så är det självklart förkastligt och jag hoppas att vakten isf får den påföljd han förtjänar. Sedan är jag säkert naiv men jag vill tro att myndighetspersoner sköter sitt uppdrag så gott de kan, även om en del situationer är pressade. Ser man något som inte ser ok ut ska man anmäla, men jag är glad att folk inte ingriper i en sådan situation (vet inte om det var här eller någon annanstans jag läste en diskussion om civilkurage), man har inte hela situationen klar för sig och kan riskera både vakter, civila och den fasthållne själv.

Det är ett diskussionsforum, inte ett utbildningsforum. Jag anser det vara bättre att diskutera och försöka förstå varandra än att hålla på med en massa pekpinnar om någon inte vill eller kan förstå skillnaden mellan väktare och ordningsvakter eller gudbevars råkar skriva fel. Givetvis är det okej att förklara skillnaderna men jag tyckte det gick övergick till något helt annat här.

Ok, då tolkade jag dig fel. Kommer inte riktigt ihåg vilket inlägg det startade med, på 48:e sidan hoppas jag att skillnaden gått fram för de flesta och om någon råkar skriva fel någonstans så har jag absolut överseende med det. Jag tolkade dig mer generellt som att man inte behöver bry sig om vilken yrkestitel personen har när man pratar om ett ingripande, men då förstår jag hur du menar. (OT: Händer hyfsat ofta att jag just på Buke undrar hur folk orkar komma med pekpinnar om hur andra uttryckt sig, utan att bry sig alls om sakfrågan...)

Om man inte vet vilken yrkeskategori det handlar om, eller inte är viktigt, kan man ju använda den mer generella titeln "vakt".

Med en skribent som är så kallat "Sverigevänlig" så behövs det inte särskilt lång betänketid för att förstå vad han är ute efter.

För att inte orka lägga tid på att faktiskt läsa vad som diskuterats i tråden (och filmen finns väl på de första sidorna eller med en enkel internetsökning) är det intressant att du väljer att hellre lägga din tid på sådana uppslag som artikeln du länkar till ger.
Jag har läst lite i tråden, men att gå igenom alla 48 sidor och alla inlägg är tid jag inte har tid med just nu, därför har jag bara skummat lite.

Länken dykte upp på mitt nyhetsflöde på fb, var inte direkt ute efter något speciellt mest bara nyfiken på om någon annan sett filmen, var inte så mycket ute efter själva artikeln. Artiklar är alltid olika uppfattningar och idéer som vi ibland håller med och ibland inte.

Men tycker fortfarande att det är väldigt intressant att filmen där det bara visas en sida av händelsen (i detta fall när OV "misshandlar" offret) är mer populär än den när offret ger igen. Det blir en skev bild av händelsen och jag hoppas innerligt att utredning av detta blir rättvis mot alla inblandade oavsett vad den kommer utvisa.

Själv tycker jag det är tragiskt det som hänt oavsett om OV handlade rätt eller inte. Sådant här blossas alltid upp i stora skalor och får det att klanga illa om OV-branschen. Det finns många bra OV där ute också, lika väl som det finns några mindre bra, men de är förhoppningsvis bara ett fåtal, men det är likväl dom som media snappar upp och blossar upp.
Det är nog en anledning till att jag inte gillar media så mycket och om jag läser så tar jag det med en nypa salt, många gör nog inte det vilket är synd.

Jag har läst lite i tråden, men att gå igenom alla 48 sidor och alla inlägg är tid jag inte har tid med just nu, därför har jag bara skummat lite.

Länken dykte upp på mitt nyhetsflöde på fb, var inte direkt ute efter något speciellt mest bara nyfiken på om någon annan sett filmen, var inte så mycket ute efter själva artikeln. Artiklar är alltid olika uppfattningar och idéer som vi ibland håller med och ibland inte.

Men tycker fortfarande att det är väldigt intressant att filmen där det bara visas en sida av händelsen (i detta fall när OV "misshandlar" offret) är mer populär än den när offret ger igen. Det blir en skev bild av händelsen och jag hoppas innerligt att utredning av detta blir rättvis mot alla inblandade oavsett vad den kommer utvisa.

Själv tycker jag det är tragiskt det som hänt oavsett om OV handlade rätt eller inte. Sådant här blossas alltid upp i stora skalor och får det att klanga illa om OV-branschen. Det finns många bra OV där ute också, lika väl som det finns några mindre bra, men de är förhoppningsvis bara ett fåtal, men det är likväl dom som media snappar upp och blossar upp.
Det är nog en anledning till att jag inte gillar media så mycket och om jag läser så tar jag det med en nypa salt, många gör nog inte det vilket är synd.
Ja hade personen som sparkat vakten varit en vuxen missbrukare t.ex kanske rubriken blivit "Omhändertagen person sparkar ordningsvakt i ryggen" istället. Men är man ett barn så är det ok att hämnas tydligen. Jag känner mer att det visar att nedläggningen verkligen var nödvändig.

Men är man ett barn så är det ok att hämnas tydligen. Jag känner mer att det visar att nedläggningen verkligen var nödvändig.

Jag har full förståelse för att ett barn tänker och handlar annorlunda. Det är självklart, i den åldern har man inte samma konsekvenstänkande och samma erfarenhetsbank som man har som äldre. Vilket också är självklart.

MEN konsekvenstänkande får man av erfarenhet, efter att ha sett vad ett visst handlande får för konsekvens. Då måste man ju också uppleva på ett eller annat sätt. De flesta av oss (vågar jag säga) kommer inte att behöva bli omhändertagna på det sätt som diskuteras här. Främst för att vi inte uppför oss så, men kanske också till liten del för att vi inte vill riskera konsekvenserna (lagföras, staffet etc).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka