Misshandeln på centralen i Malmö

Orkar inte läsa sådant vinklat ..
Näthatare, barn även under 6 år inkluderade i de skäggiga myndiga barnen över. 20.

Om ngn bara skriver sakligt /faktamässigt utan en massa fördomar så blir det inte Motsättningar.

Blev förskräckt igår när Expressen hängde ut svenska kvinnor som Påstogs vara nazister o blev jämförda med de allra grymmaste av Hitlers närmaste för att ngn man till en av dessa kastat en TÅRTA.
Jag blir bara förbannad o det borde anmälas direkt

Vad är det för skribenter på tidningarna idag?
Seriösa journalister som ska vara objektiva?
Nej lika dåliga som övrig skvallerpress som vill sälja lösnummer. Nej t o m värre iom att de ska rapportera nyheter.

Alla som inte håller med om förljugna artiklar näthatar. Nu får det väl vara NOG!

Nej det är rätt att åtala henne, för brist på egna initiativ. Fast det är ju inte förvånande egentligen, att ultrahögern och ultravänstern gillar samma leksaker Fös ihop dem i en gammal nedlagd industribyggnad och låt dem göra upp där, så riskerar inte tredje part att drabbas av stollerierna!

Egentligen skulle samhället verklige markera gentemot dem som vill förstöra det demokratiska styresätt vi valt.

Finns ett gammalt ord för det, landsförräderi!
Använd straffskalan för det då!

Orkar inte läsa sådant vinklat ..
Näthatare, barn även under 6 år inkluderade i de skäggiga myndiga barnen över. 20.

Om ngn bara skriver sakligt /faktamässigt utan en massa fördomar så blir det inte Motsättningar.

Blev förskräckt igår när Expressen hängde ut svenska kvinnor som Påstogs vara nazister o blev jämförda med de allra grymmaste av Hitlers närmaste för att ngn man till en av dessa kastat en TÅRTA.
Jag blir bara förbannad o det borde anmälas direkt

Vad är det för skribenter på tidningarna idag?
Seriösa journalister som ska vara objektiva?
Nej lika dåliga som övrig skvallerpress som vill sälja lösnummer. Nej t o m värre iom att de ska rapportera nyheter.

Alla som inte håller med om förljugna artiklar näthatar. Nu får det väl vara NOG!

Det är säkert en massa ute på nätet som bedriver näthat. Tidningarna driver på skeendet ordentligt med sin klart bristande objektivitet. Varför ska folk vara objektiva när tidningarna föregår med ett uselt exempel och subjektivitet? Näthat och att tycka att ordningsvakterna gjorde ett okej jobb hör inte ihop överhuvudtaget, både näthatare och vanligt folk kan dela åsikten.

<snip>

Jag är dock förvånad över att man vid den unga åldern visar så lite respekt för uniformklädd person. Jag bara antar att uniformklädda personer i barnens hemland kräver större respekt/rädsla än så.

Med tanke pa att han trodde att han skulle do och bad "slut bonen" var det kanske sa att han var sa ratt att det var darfor han slogs som han gjorde.

Nu ska ju i ärlighetens namn konstateras att killen gjorde utfallet EFTER nedläggningen och även en från början lugn och sansad person kan efter en nedläggning känna sig kränkt och förbannad. Jag tycker det är svårt att dra några slutsatser utifrån att killen på utvägen passade på att fota vakten i ryggen, det säger bara precis det. Killen var upprörd efter att vakten lagt ner honom.
<snip>

Precis.

Jag är en av dem som blandat ihop väktare och Ordningsvakter, och för det ber jag om ursäkt, jag ser en man/kvinna i uniform med ett märke på axeln, vad exakt märket står för vet jag, liksom många andra inte vad det betyder och vilka befogenheter de har. Ja, pojken sparkar mannen i ryggen efter det att han blivit nedlagd och nu är han på väg att föras bort av uniformerade män. Fasiken vet om inte jag gjort samma sak i hans situation.

I hans hemland Marocco (om nationalitet stämmer) är inte polis och militär direkt kända för att respektera de mänskliga rättigheterna även om det generellt är en av 'bättre' enparti/monarki staterna så män i uniform är nog inte något pojken instinktivt kopplar ihop med personlig säkerhet. Polisen i Marocco har med största sannolikhet inte kommit för att föreläsa vid pojkarnas skola och berättat hur man ska vända sig till polisen vid problem.

Jag tycker nog att diskussionen spårat ut lite, vad som hänt har hänt, vad som är viktigt är att det inte händer i framtiden, att OV och polis och barn inte behöver sättas i den slags situation som uppstod i Malmö. Visst finns det rasistiska och xenfobiska (liksom homofobiska och sexistiska) medlemmar av både polisen och OV, liksom i andra yrken. Men just de yrkeskårerna behöver vara 'bättre' än andra yrkeskårer eftersom deras arbete är så beroende av samhällets förtroende. Att en revisor är islamafob betyder inte så mycket mer än att hen inte åtar sig uppdrag för muslimska klienter eller sitter och skriver en massa på Flashback och Avpixlat, osmakligt möjligen men inte samhällsomstörtande. Att en talesman för polisen metaforiskt rycker på axlarna och säger att ensamkommande barn försvinner som en löning. Ja, det är ett problem.

Jag är en av dem som blandat ihop väktare och Ordningsvakter, och för det ber jag om ursäkt, jag ser en man/kvinna i uniform med ett märke på axeln, vad exakt märket står för vet jag, liksom många andra inte vad det betyder och vilka befogenheter de har. Ja, pojken sparkar mannen i ryggen efter det att han blivit nedlagd och nu är han på väg att föras bort av uniformerade män. Fasiken vet om inte jag gjort samma sak i hans situation.

I hans hemland Marocco (om nationalitet stämmer) är inte polis och militär direkt kända för att respektera de mänskliga rättigheterna även om det generellt är en av 'bättre' enparti/monarki staterna så män i uniform är nog inte något pojken instinktivt kopplar ihop med personlig säkerhet. Polisen i Marocco har med största sannolikhet inte kommit för att föreläsa vid pojkarnas skola och berättat hur man ska vända sig till polisen vid problem.

Jag tycker nog att diskussionen spårat ut lite, vad som hänt har hänt, vad som är viktigt är att det inte händer i framtiden, att OV och polis och barn inte behöver sättas i den slags situation som uppstod i Malmö. Visst finns det rasistiska och xenfobiska (liksom homofobiska och sexistiska) medlemmar av både polisen och OV, liksom i andra yrken. Men just de yrkeskårerna behöver vara 'bättre' än andra yrkeskårer eftersom deras arbete är så beroende av samhällets förtroende. Att en revisor är islamafob betyder inte så mycket mer än att hen inte åtar sig uppdrag för muslimska klienter eller sitter och skriver en massa på Flashback och Avpixlat, osmakligt möjligen men inte samhällsomstörtande. Att en talesman för polisen metaforiskt rycker på axlarna och säger att ensamkommande barn försvinner som en löning. Ja, det är ett problem.

Givetvis bör inte barn utsättas för liknande händelser. Det enda sättet att undvika det torde dock vara att förhindra dem att rymma och att om de rymmer inte försöka föra tillbaks dem. Om man inte gör så utan på nytt beslutar att barn ska kvarhållas i väntan på avhämtning så kan det ske igen eller så får man låta dem gå som vill och kritsera det istället.

Tips: märke på axeln som inte bara är företagslogga innebär idag hyfsat mycket befogenheter. Visar sig dessa på liknande ställen kan du dra slutsats att de antingen är poliser eller utbildas och lyder under polisen :)

Om en stor stark vuxen karl klädd i uniform inte kan klara av en 9-åring utan att ta till allt det våld som visas i filmen från Malmö C, så tycker jag att han ska byta jobb.
För nej – en nioåring förtjänar inte att utsättas för den behandlingen av en vuxen människa.

Vi pratar om ett barn på flykt.
En nioåring som saknar sina föräldrar, som gråter i sin säng på kvällen och längtar efter sin mamma, sin pappa, sina syskon, sin egen säng därhemma, långt borta.
En nioåring som borde gå i skolan, spela fotboll, kasta snöboll, palla äpplen och få en godnattkram varje kväll – inte ligga på golvet på Malmö Centralstation, medan en vuxen man pressar ner honom mot golvet.

Det är inte okej.
Jag upprepar det är inte okej!

Och ni som tycker det är okej borde ta och tänka en gång till.
Försök minnas hur du själv kände dig när du var nio år.
Inse att det kunde varit ditt barn, om du levt i ett annat land.
Inse att det kunde varit du, när du var nio år, om du själv fötts någon annanstans.

Det kunde ha varit du.
Förstår du det?
Du kunde varit det där barnet.
Vem är du att döma?

Och till sist: har ni tänkt på vad konstigt det är att när en vakt ger sig på ett 9-årigt flyktingbarn, då försvarar folk vakten. "Ungen hade säkert förtjänat det".
När vakten utanför krogen gör samma sak med en aspackad, otrevlig vit, svensk man som väger 97 kilo och tror han kan karate, då heter det "den där jävla vakten, vilket avskum, jävla myndighetsmissbruk, han kom väl inte in på polishögskolan ... ".

Visst är det konstigt?
Jättejättekonstigt.

Och inte okej! Alls.

Tycker Sofiplopp

Om en stor stark vuxen karl klädd i uniform inte kan klara av en 9-åring utan att ta till allt det våld som visas i filmen från Malmö C, så tycker jag att han ska byta jobb.
För nej – en nioåring förtjänar inte att utsättas för den behandlingen av en vuxen människa.

En nioåring som saknar sina föräldrar, som gråter i sin säng på kvällen och längtar efter sin mamma, sin pappa, sina syskon, sin egen säng därhemma, långt borta.
En nioåring som borde gå i skolan, spela fotboll, kasta snöboll, palla äpplen och få en godnattkram varje kväll – inte ligga på golvet på Malmö Centralstation, medan en vuxen man pressar ner honom mot golvet.

Det är inte okej.

Inse att det kunde varit du, när du var nio år, om du själv fötts någon annanstans.

Det kunde ha varit du.
Förstår du det?
Vem är du att döma?

Och till sist: har ni tänkt på vad konstigt det är att när en vakt ger sig på ett 9-årigt flyktingbarn, då försvarar folk vakten. "Ungen hade säkert förtjänat det".
När vakten utanför krogen gör samma sak med en aspackad, otrevlig vit, svensk man som väger 97 kilo och tror han kan karate, då heter det "den där jävla vakten, vilket avskum, jävla myndighetsmissbruk, han kom väl inte in på polishögskolan ... ".

Visst är det konstigt?
Jättejättekonstigt.

Och inte okej! Alls.

Tycker Sofiplopp

Jag tror och hoppas att ingen tycker att pojken förtjänar den behandlingen. Men kanske var det en av de "least evil things" som hade kunnat vara utfallet i den specifika situationen? Jag tycker att den är jättetragisk, men jag tror också att vakten försöker sköta sitt uppdrag, även om han kanske inte är optimalt utbildad för situationen. Många gånger ser världen inte ut som vi hade önskat. Jag hade också önskat att pojken hade kunnat få vara med sin familj ist, men hellre att han blir omhändertagen än att han är en risk för sig själv och andra.

Jag hoppas att den här situationen ökar medvetenheten om hur man ska hantera yngre personer hos myndigheter, även om det känns tragiskt att det skulle behövas.

//mvh har fortfarande inte sett några filmer

Ja hade personen som sparkat vakten varit en vuxen missbrukare t.ex kanske rubriken blivit "Omhändertagen person sparkar ordningsvakt i ryggen" istället. Men är man ett barn så är det ok att hämnas tydligen. Jag känner mer att det visar att nedläggningen verkligen var nödvändig.

Fast vaddå "ok att hämnas"? Jag har betydligt mer förståelse för att en nioåring inte kan stå emot sin impuls att "hämnas" mot en vakt än att en vuxen person gör det. Jag förväntar mig inte att en nioåring ska kunna stå emot så många impulser alls, impulskontroll kommer (förhoppningsvis) med att bli vuxen. I denna situation är det vaktens/polisernas ansvar att inte sätta pojken i en situation där han kan sparka vakten.

Och våld i efterhand kan aldrig rättfärdiga våld i den föregående situationen. Därmed inte sagt att vakten gjorde fel (som sagt kan jag utifrån filmen inte se något uppenbart övervåld, men det får utredningen visa), utan att det inte kan rättfärdigas av våld som pojken utför efter händelsen.

Fast vaddå "ok att hämnas"? Jag har betydligt mer förståelse för att en nioåring inte kan stå emot sin impuls att "hämnas" mot en vakt än att en vuxen person gör det. Jag förväntar mig inte att en nioåring ska kunna stå emot så många impulser alls, impulskontroll kommer (förhoppningsvis) med att bli vuxen. I denna situation är det vaktens/polisernas ansvar att inte sätta pojken i en situation där han kan sparka vakten.

Och våld i efterhand kan aldrig rättfärdiga våld i den föregående situationen. Därmed inte sagt att vakten gjorde fel (som sagt kan jag utifrån filmen inte se något uppenbart övervåld, men det får utredningen visa), utan att det inte kan rättfärdigas av våld som pojken utför efter händelsen.
Hade ungen så mycket aggressivitet så att han trots att han var fasthållen lyckades sparka en människa i ryggen så visar väl det att det var motiverat att "lägga" omkull grabben och hålla honom mot marken.
För, och det fick man ju lära sig i koltåldern, den som ger sig in i leken får leken tåla.

Det är inte okej.

Det kunde ha varit du.
Förstår du det?
Vem är du att döma?

Visst är det konstigt?
Jättejättekonstigt.

Och inte okej! Alls.

Tycker Sofiplopp

Suck. Har du ens fattat skillnaden mellan en OV som agerar på Polisens begäran och en väktare på krogen?
Tydligen har du missat 900+ inlägg.

Det är inte okej.

Det kunde ha varit du.
Förstår du det?
Vem är du att döma?

Visst är det konstigt?
Jättejättekonstigt.

Och inte okej! Alls.

Tycker Sofiplopp

Jag tror inte att någon tycker att det är bra. Men eftersom jag förutsätter att det försökts muntligen, och fallerat, så ser jag inte vad alternativet till att hålla kvar barnet på platsen ska vara. Det är bättre att hålla kvar barnet än att släppa honom fri, eftersom vi inte vet vad han råkar ut för då. Och jag ser inte någon vettig lösning till hur han ska kunna hållas kvar på platsen tills polis kommer utan våld. Sedan kan utförande diskuteras, men jag ser inget uppenbart övervåld i den film jag sett.

Sedan vet jag inte vad du hänger på för sidor med din jämförelse om den här händelsen och vakter på krogen - men inte är det buke iallafall? Jag har inte sett att någon tycker att bernet nog förtjänar det, och inte heller någon som tror att vita fulla snubbar förmodligen är oskyldiga lamm som råkar ut för vaktvåld. Det är inte heller en jargong jag förknippar med buke utan snarare mina fördomar om SD-vänliga sidor. Att de brukar vara snabba på att hacka på flyktingar och försvara VKM (vita kränkta män).

Sedan är det jättetragiskt att det här barnet inte har en ultimat uppväxt, och det är vårt samhälles plikt att hjälpa honom, och alla barn i samma situation, till en så bra uppväxt som möjligt. För att det ska vara möjligt måste barnet vara i samhällets omsorg och inte på rymmen.

Hade ungen så mycket aggressivitet så att han trots att han var fasthållen lyckades sparka en människa i ryggen så visar väl det att det var motiverat att "lägga" omkull grabben och hålla honom mot marken.
För, och det fick man ju lära sig i koltåldern, den som ger sig in i leken får leken tåla.

Inte nödvändigtvis. Om ungen sparkar vakten i ryggen säger det något om aggressionsnivån i den stunden men inte hur den var för 10 minuter sedan.

Det är en situation efter nedläggandet, vilket gör att det har noll och inget med rättfärdigandet av det tidigare våldet från OV att göra. Du kan inte motivera ett våldsanvändande vid ett ingripande med att personen nog kommer att använda våld efteråt. Det finns tydliga riktlinjer om hur mycket våld som får användas vid ingripanden och det måste kunna motiveras.

Jag tror inte att någon tycker att det är bra. Men eftersom jag förutsätter att det försökts muntligen, och fallerat, så ser jag inte vad alternativet till att hålla kvar barnet på platsen ska vara. Det är bättre att hålla kvar barnet än att släppa honom fri, eftersom vi inte vet vad han råkar ut för då. Och jag ser inte någon vettig lösning till hur han ska kunna hållas kvar på platsen tills polis kommer utan våld. Sedan kan utförande diskuteras, men jag ser inget uppenbart övervåld i den film jag sett.

Sedan vet jag inte vad du hänger på för sidor med din jämförelse om den här händelsen och vakter på krogen - men inte är det buke iallafall? Jag har inte sett att någon tycker att bernet nog förtjänar det, och inte heller någon som tror att vita fulla snubbar förmodligen är oskyldiga lamm som råkar ut för vaktvåld. Det är inte heller en jargong jag förknippar med buke utan snarare mina fördomar om SD-vänliga sidor. Att de brukar vara snabba på att hacka på flyktingar och försvara VKM (vita kränkta män).

Sedan är det jättetragiskt att det här barnet inte har en ultimat uppväxt, och det är vårt samhälles plikt att hjälpa honom, och alla barn i samma situation, till en så bra uppväxt som möjligt. För att det ska vara möjligt måste barnet vara i samhällets omsorg och inte på rymmen.
Först måste man förstå att dessa barn inte är fostrade... eeh som jag anser vara normalt. Du verkar anse att det är det OK.

När vi uppenbarligen inte ens klara av dessa på hemmen eller ens hålla kvar dem, så tycker jag att man tar sig vatten över huvudet o borde inse att vi är otillräckliga för uppdraget.
De behöver äldre landsmän ( inte nyanlända 25 åriga barn) som på ett mer bekant sätt kan få dem trygga o fostrade.
Jag vet inte varför vissa envisas med att ta hit folk utan att ha den kapaciteten o kunskapen. Vi duktigare o humanare än alla andra-folket.
Tar man på sig en sdn viktig o svår uppgift bör man veta om hur de fostras hemma.

Suck. Har du ens fattat skillnaden mellan en OV som agerar på Polisens begäran och en väktare på krogen?
Tydligen har du missat 900+ inlägg.
Mja.. Många av krogvakterna är ju just OV. Dock har jag ingenting alls till övers för vuxna människor som inte kan bete sig och tycker därför inte synd om merparten av de som brottas ner på krogen. Dock tycker jag synd om pojken som hamnat så snett. Det ser brutalt ut när OV agerar men ofta ser det också värre ut än vad det är. Jag ser inte något direkt övervåld i klippet men visst skulle det säkert kunnat göras "snyggare" för ett ovant öga.

Först måste man förstå att dessa barn inte är fostrade... eeh som jag anser vara normalt. Du verkar anse att det är det OK.
Om barnet i fråga är uppfostard på normalt vis (vad det nu kan tänkas vara) eller inte framgår överhuvudtaget inte av filmen. Ungen verkar ha panik och är man rädd så handlar man inte rationellt alla ånger och likaså är barn oavsett uppväxtmiljö inte de mest rationella varelser i världen.
När vi uppenbarligen inte ens klara av dessa på hemmen eller ens hålla kvar dem, så tycker jag att man tar sig vatten över huvudet o borde inse att vi är otillräckliga för uppdraget.
För att ett hem misslyckas att hålla kvar barnen så är alla i Sverige otillräckliga eller?

De behöver äldre landsmän ( inte nyanlända 25 åriga barn) som på ett mer bekant sätt kan få dem trygga o fostrade.
Jag vet inte varför vissa envisas med att ta hit folk utan att ha den kapaciteten o kunskapen. Vi duktigare o humanare än alla andra-folket.
Tar man på sig en sdn viktig o svår uppgift bör man veta om hur de fostras hemma.

Det är ingen som tar hit "dem", flyktingarna tar sig hit för egen maskin eller betalar för att få hjälp hit. Givetvis är det bra med landsmän som kan förstå kultur och språk och äldre har förmodligen mer livserfarenhet men man är knappast barn om man är 25 år. Vad som är bäst för just dessa barn är omöjligt att veta utan att veta betydligt mer om dem och vad de själva vill.

Ditt inlägg är väldigt osammanhängande. Du måste nog specificera dig lite för att jag ska förstå vad du menar.

Vad är ok? Min fördom säger att många som kommer som kommer som flyktingar har delar i sin fostran som inte bör ingå i ett barns uppväxt. Typ att skiljas från sina föräldrar, att ta sig till ett okänt land. Det är givetvis inte ok. Men jag kan ha förståelse för att ett barn i denna situation är utåtagerande. Det gör inte att det är bra, men det är så det är.

Vad är alternativet tycker du? Ska vi vägra att ta emot barnen? Hur är det bättre? Vi får väl utöka vår kunskap helt enkelt.

Menar du att boenden för ensamkommande flyktingbarn drivs av nyanlända 25-åringar? :confused: Det låter otroligt konstigt, normalt sett är det ju ett problem att flyktingar har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden?

Det är inte okej.

Det kunde ha varit du.
Förstår du det?
Vem är du att döma?

Visst är det konstigt?
Jättejättekonstigt.

Och inte okej! Alls.

Tycker Sofiplopp

Det är ingen som tycker det är BRA.

Det är en skum missuppfattning.

Däremot tror vi "på andra sidan" att det utefter förutsättningarna var nödvändigt med en nedläggning av just det barnet där och då. Det andra som väntar hyfsat sansat är inte nedlagt.

Om det var övervåld eller inte är ju inte upp till oss att bedöma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka