Misshandeln på centralen i Malmö

Det är en situation efter nedläggandet, vilket gör att det har noll och inget med rättfärdigandet av det tidigare våldet från OV att göra. Du kan inte motivera ett våldsanvändande vid ett ingripande med att personen nog kommer att använda våld efteråt. Det finns tydliga riktlinjer om hur mycket våld som får användas vid ingripanden och det måste kunna motiveras.
Men vad gjorde vakten för fel då?
De skulle hållas kvar tills polisen kom enligt order (grabbarna alltså)
Då gäller att det är de (grabbarna alltså) som bestämmer nivån på insatsen. Hade de satt sig lugnt på soffan och väntat hade ingen fysisk insatts krävts.

Nu gjorde de bevisligen inte det. Och det har ingenting med att göra om de är 9, 19 eller 29 år gamla.
Individen som SKA kvarhållas bestämmer nivån på den fysiska insatsen. Därför kommer , som jag bedömer, vakterna inte att fällas för misshandel eller övervåld.
Insatsen var i mona ögon korrekt.

Inte nödvändigtvis. Om ungen sparkar vakten i ryggen säger det något om aggressionsnivån i den stunden men inte hur den var för 10 minuter sedan.
Filmen visar ju hur killen försöker bita försöker spotta och hur han försöker sparka vakten som lagt ner honom. så insatt fysisk våld var i mina ögon motiverat.

Filmen visar ju hur killen försöker bita försöker spotta och hur han försöker sparka vakten som lagt ner honom. så insatt fysisk våld var i mina ögon motiverat.
Jag har inte sagt att de gjorde fel, bara att det inte var motiverat av vad som hände efteråt, dvs sparken vilket kom upp som motivering för fasthållningen.

Om en stor stark vuxen karl klädd i uniform inte kan klara av en 9-åring utan att ta till allt det våld som visas i filmen från Malmö C, så tycker jag att han ska byta jobb.
För nej – en nioåring förtjänar inte att utsättas för den behandlingen av en vuxen människa.

Jag kan tänka mig att det faktiskt är svårare att hålla ett barn än en vuxen utan att behöva ta till låsande grepp. Varför? Jo för att barn slingrar sig på alla håll och kanter. Om han dessutom skallar/sparkar/gör motstånd är det ännu svårare. OV har inte riktigt som val att släppa barnet p.g.a. polisens order. Barnet slingrar sig åt alla håll och en sån kamp kan bli farlig till slut, då menar jag för barnet. Nu gick pojken därifrån utan skador. Brodern som uppenbarligen är lugnare blir inte nedlagd.

Sen att de gråter efter mamma och pappa vet vi ju faktiskt absolut ingenting om. Det är dina tolkningar. Det hör inte riktigt till situationen, då pojken i det läget gör allt för att komma loss och måste hållas kvar.

Nej jag svär inte över OV när de håller fast vanliga Svenssons heller, nyktra eller onyktra. Jag anser att en vuxen människa har betett sig på ett sätt som gör att de hamnat i den situationen och då får de ta konsekvenserna. Nu jämför jag inte det med barnen, men med ditt instick om att OV skulle få skit om denne la ner en berusad människa.
Jag tycker rent generellt att OV och polis får massa oförtjänt skit. Gör de något är det fel, gör de inget är det också fel. Hade de låtit barnen löpa hade det varit fel.

och skrev att vad som hände sedan var en bekräftelse på att vakten agerat rätt

Ja om det bara är möjligt att korrekt fasthållna killar skulle bete sig på det viset så är det det. Nu är jag övertygad om att folk som blivit fasthållna på felaktiga grunder också kan flippa ut så sparken säger just inte mer än att det är en dåligt utförd förflyttning (hade den varit bra utförd hade killen inte haft utrymme att sparka någon) av en förbannad utåtagerande kille.

Ja om det bara är möjligt att korrekt fasthållna killar skulle bete sig på det viset så är det det. Nu är jag övertygad om att folk som blivit fasthållna på felaktiga grunder också kan flippa ut så sparken säger just inte mer än att det är en dåligt utförd förflyttning (hade den varit bra utförd hade killen inte haft utrymme att sparka någon) av en förbannad utåtagerande kille.
Då återgår vi till vad som hände.
Jag anser att vakten agerade korrekt.
Att den fysiska insatsen valdes av grabben
Och om du inte håller med mig, hur skulle man realistiskt ha agerat, med förutsättningen som gavs, att grabbarna skulle hållas kvar tills polis anlände?

Och om du inte håller med mig, hur skulle man realistiskt ha agerat, med förutsättningen som gavs, att grabbarna skulle hållas kvar tills polis anlände?
Läst vad jag skrivit tidigare:idea:. Det blir bra tjatigt att upprepa för att någon ny tillkommit i diskussionen eller inte orkar läsa tidigare inlägg.

Men vad gjorde vakten för fel då?
De skulle hållas kvar tills polisen kom enligt order (grabbarna alltså)
Då gäller att det är de (grabbarna alltså) som bestämmer nivån på insatsen. Hade de satt sig lugnt på soffan och väntat hade ingen fysisk insatts krävts.

Nu gjorde de bevisligen inte det. Och det har ingenting med att göra om de är 9, 19 eller 29 år gamla.
Individen som SKA kvarhållas bestämmer nivån på den fysiska insatsen. Därför kommer , som jag bedömer, vakterna inte att fällas för misshandel eller övervåld.
Insatsen var i mona ögon korrekt.

Var hittar du att jag skrivit att vakten gjort fel? Mitt enda instick i just detta var att vad som hände efter ingripandet inte rättfärdigar vad som skedde under ingripandet.

När OV ska förklara varför han använde det våld han gjorde kommer han att åberopa andra grunder än vad som hände efter ingripandet från hans sida. Och då bestämmer vårt rättsväsende om hans våldsanvändning var korrekt eller inte. Jag kan, som lekman, inte sitta och säga om det var ok våldsanvändning eller inte.

Om du enbart tänker sitta och hitta på en massa saker har jag ingen avsikt att diskutera vidare med dig.

Ditt inlägg är väldigt osammanhängande. Du måste nog specificera dig lite för att jag ska förstå vad du menar.

Vad är ok? Min fördom säger att många som kommer som kommer som flyktingar har delar i sin fostran som inte bör ingå i ett barns uppväxt. Typ att skiljas från sina föräldrar, att ta sig till ett okänt land. Det är givetvis inte ok. Men jag kan ha förståelse för att ett barn i denna situation är utåtagerande. Det gör inte att det är bra, men det är så det är.

Vad är alternativet tycker du? Ska vi vägra att ta emot barnen? Hur är det bättre? Vi får väl utöka vår kunskap helt enkelt.

Menar du att boenden för ensamkommande flyktingbarn drivs av nyanlända 25-åringar? :confused: Det låter otroligt konstigt, normalt sett är det ju ett problem att flyktingar har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden?
Du förstår inte en parentes med INTE inför kommande mening. De behöver äldre landsmän ( inte nyanlända 25 åriga barn) som på ett mer bekant sätt kan få dem trygga o fostrade.

Det verkar vara vanlig förekommande att de sticker o särar man på syskon såsom soc. tanter gjort i många år blir det självklart trauma.
Kunskapen finns inte. Dessa är utåtagerande- deras sätt. Ju förr du inser det desto bättre Handskas med det!

Det går inte att lära sig as we go along. Svenskar kan inte fostra dessa med vårt sätt om det inte sker från spädbarnsåldern. Kunskapen FINNS hos landsmän.

Du förstår inte en parentes med INTE inför kommande mening. De behöver äldre landsmän ( inte nyanlända 25 åriga barn) som på ett mer bekant sätt kan få dem trygga o fostrade.

Det verkar vara vanlig förekommande att de sticker o särar man på syskon såsom soc. tanter gjort i många år blir det självklart trauma.
Kunskapen finns inte. Dessa är utåtagerande- deras sätt. Ju förr du inser det desto bättre Handskas med det!

Det går inte att lära sig as we go along. Svenskar kan inte fostra dessa med vårt sätt om det inte sker från spädbarnsåldern. Kunskapen FINNS hos landsmän.

Jag förstår utmärkt, och om du inte syftade på att de nu tas om hand om nyanlända 25-åringar, vad menade du då? Som du skrev nu skriver du ju att det nu är nyanlända 25-åringar som tar hand om barnen. Lägg inte din oförmåga att uttrycka dig på mig.

Rent jävla bullshit, så unika är vi inte i Sverige att någon bara för att den kommer från en annan kultur inte kan komma in i det svenska samhället. Däremot kanske vi behöver anpassa oss för att kunna hjälpa de som kommer hit, utöka vår kunskap. Men att det ska vara så omöjligt som du vill få det till köper jag inte utan en källa.

Du verkar anse att äldre räknas som 25åringar som å andra sidan räknas sdom myndiga barn när det passar ens åsikt.
Äldre räknas normalt som minst 45+

Tja integration är redan nu misslyckad o vad beror det på?
Hybris om sin egen förmåga.

Du verkar anse att äldre räknas som 25åringar som å andra sidan räknas sdom myndiga barn när det passar ens åsikt.
Äldre räknas normalt som minst 45+

Tja integration är redan nu misslyckad o vad beror det på?
Hybris om sin egen förmåga.

Tillskriv inte mig åsikter jag inte uttryckt.

Du skrev att i Sverige idag tas ensamkommande flyktingbarn omhand av nyanlända 25-åringar. Jag skulle vilja se en källa på detta.

Visst kan jag uttrycka vad jag tror att misslyckad integration beror på, men hör det verkligen till tråden? Dessutom känner jag inte för att göra det åt dig, eller ens fortsätta diskutera med dig eftersom du hittills inte verkar intresserad av att diskutera utan svamlar, vägrar komma med underlag till dina vrickade påståenden samt tillskriva mig åsikter jag inte uttrycker. Återkom när du vill diskutera så kan jag utveckla hur jag tror att vår i integration skulle utvecklas på bästa sätt.

Suck. Läs om läs rätt.

Om du har en alldeles egen uppfattning om vad det innebär när en människa är Äldre så kan jag inte hjälpa dig.

Alltså, du är medveten om att de du går på är såna som försvarat vaktens agerande? Dock säger de inte att det var rätt pga att killen försökte sparka i ryggen på vakten utan för det man ser i klippet under tiden, dvs spott och huvuddunk. Att killen skulle sparka på vakten är en helt egen situation. Det är inte otroligt att det är en reaktion på fasthållningen och många hade säkert velat göra samma sak även om de hållits fast oskyldigt. Ett barn i den åldern hanterar troligen inte sina impulser på samma sätt som en vuxen och det är ju inte ett dugg konstigt.

Alltså, du är medveten om att de du går på är såna som försvarat vaktens agerande? Dock säger de inte att det var rätt pga att killen försökte sparka i ryggen på vakten utan för det man ser i klippet under tiden, dvs spott och huvuddunk. Att killen skulle sparka på vakten är en helt egen situation. Det är inte otroligt att det är en reaktion på fasthållningen och många hade säkert velat göra samma sak även om de hållits fast oskyldigt. Ett barn i den åldern hanterar troligen inte sina impulser på samma sätt som en vuxen och det är ju inte ett dugg konstigt.
Vi får väl se vad åklagaren kommer fram till, vakterna är ju anmälda. sedan kan vi ju börja diskutera.
Jag hävdar fortfarande att det var befogat, utifrån det jag sett ... har du sett mer så kanske du gör en annan bedömning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka