Även om det svävar ut från det specifika fallet så är det en viktig reflektion du kommer med. Det är viktigt för de som har uniformen på sig att förstå att det ofta finns en bakomliggande orsak till misstron, precis som det förstås också är de omhändertagnas ansvar att inte dra alla poliser och vakter över en kam. Tyvärr leder ju misstron hos de båda sidorna till ännu mer misstro när man låter den ligga till grund för sitt agerande, så det är viktigt att arbeta förebyggande. T ex genom utbildning och reflektion över vilka signaler man sänder genom sitt kroppspråk. När jag gick i skolan kom poliserna till skolan lite då och då, inte bara vid bråk (i min skola ringdes nämligen polisen dit när det var slagsmål, vi hade väl inte de där lärarna med magiska kramar...) och bemötte då barnen på ett i mitt tycke respektfullt sätt (och inte "nu ska vi träffa farbror polis" a la dagisvarianten). Det blev dock alltmer sällan efter ett tag, tiden saknades...På nyheterna har det varit en polis som arbetar uppsökande och relationsskapande med förrymda barn och ungdomar genom att
prata med dem, inte genom att brotta ner dem.
För egen del är jag uppvuxen med ett misstroende mot polisen, det "nedärvdes" väl liksom socialt från omgivningen. Jag blev själv inte utsatt för något negativ som barn, det var väl mer att de kom och störde när vi tyckte att de inte hade med saken att göra
och att man visste att man inte tjallar till polisen utan vi löser våra saker själva. Förtroendet för polisen har dock blivit mycket bättre med åren, efter att ha stött på dem i fler sammanhang. Jag har dock sett en hel del skrämmande fall där med, där situationen eskalerats på ett helt onödigt sätt. Jag tror inte att det nödvändigtvis handlar om dåliga människor, oftare handlar det nog om systemfel såsom utbildning och hur grupper sätts ihop. T ex tar unga, oerfarna, biffiga poliser troligen snabbare till kraftigare våld än en mer erfaren polis som har fler verktyg i lådan, samt att finns det en kultur som är väldigt sektliknande i små grupper så motverkar ju det en anda av utveckling och lärande inom kåren.
När det gäller vakter är mina erfarenheter främst från nattlivet på krogar och på stan (dock inte enbart som privatperson) och där är det tyvärr en ganska negativ syn jag har
Dels vad jag sett själv, men också från vad jag hört från kompisar arbetat där och lämnat pga "maffialikande" kultur. Jag blir glad när jag får andra sidor från Buke, får hoppas att jag stöter på er istället när jag är ute i svängen
Som myndighetsutövare (polis och OV) har man ett stort ansvar, och måste värna om medborgarnas förtroende. Tappar medborgarna förtroendet för myndigheterna är det fara för det öppna, demokratiska samhället. Som i alla branscher är det också ett ansvar för branschen att städa upp och stävja avarter, det går inte att slå ifrån sig.