Misshandeln på centralen i Malmö

Det går ordentligt våldsamt till från barnets sida för att han aldrig ska ha börjat stöka- han ser då inte det mista ostökig ut. Har du sett filmen ens?

Hade jag behandlats som pojken hade jag ocksa sett "stokig ut" ... En gammal stokig tant.

Det finns ett fåtal rasistiska inlägg men trådens fokus. Med tanke på att du kallar tråden rasistisk så verkar det som du har en annan syn på rasism än vad jag upplever som den gängse. Du kanske kan ta några exempel så vi förstår vad du pratar om?

Jag gissar att hennes (?) uttryckt for rasism ar ungefar som FBI Director James Comey uttrycker. Han kallar det polisens "lata antagande" att nar de ser tva svarta killar pa trotoaren forvantar de sig att de ar betydligt farligare an tva vita killar med samma kladsel ... darfor att det ar sa mycket oftare att svarta ar farliga an att vita ar det. http://www.cnn.com/2015/02/12/politics/police-race-relations-james-comey/
Det ar dock inte en ursakt for att overreagera ... bara en forklaring till att det hander.

Alla inlägg där författaren instinktivt tar vaktens sida, spekulerar kring barnens ålder, eventuellt tidigare beteende, vet olika saker om asylsökande barn, överhuvudtaget är oförmögen att problematisera vaktens beteende. Alla dessa inlägg är uttryck för rasistiska tankestrukturer och tråden fullkomligt svämmar över av den varan.
Alltså. Den typen av inlägg hade inte skrivits om det handlat om ett icke-rasifierat barn. Om situationen överhuvudtaget hade uppstått med ett sådant dvs.

Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad?

Nej du, jag är _inte_ rasist. Inte det allra minsta lilla.

Hittade en bättre version, där ser det ut som ordningsvakten flyttar pojken en liten bit. Huvudet åker med upp i flytte och slår ned med någon cm eller tvås fall. Ser inget dunkanden alls, åtminstone inte avsiktligt. Det sker en gång under sekvensen. Att ens räkna det som dunkanden är lite lamt, det ät inte riktigt vad jag tänker på när jag hör "dunka huvudet i golvet" det finns varken kraft eller avsikt i det jag ser.

Det ser brutalt ut, men det lär det göra oavsett om man ska hålla fast någon som inte vill. Ordningsvakten ser ut att ha problem att lyckas hålla kvar alls.
Jag tror inte heller att avsikten var att skada. Jag skriver att det ser klantigt ut, dvs kanske inte genomtänkt ordentligt.

Hade jag behandlats som pojken hade jag ocksa sett "stokig ut" ... En gammal stokig tant.
Och du hade försatt dig i situationen att du blir behandlad så också? Eller förutsätter du att ordningsvakterna är rasister, att de provocerar fram beteendet genom att bete sig som svin mot barnen och läger ner dem bara för att det är kul?

"Kvarhöll person x och y, vi är på väg!"
"Nej tyvärr, konstapeln, det går inte."
"Varför inte?"
"Nä x och y har fel färg på hår och ögon, de kan vara traumatiserade och ta skada av att vi rör vid dem."

Tyvärr tror jag inte riktigt att detta är hållbart. Ov har krav på sig att agera. I den bästa av världar följer alla med ov när de begär, då hade de aldrig behövt brottas och sätta sig och personen de brottar ner i den risksitsuatiou är jag ju bara en ynka vakt men jag har hållit på med ordningshållning, jag har jobbat offentligt och det mest givande i jobbet är när man slipper bråk. Då träffar man enormt intressanta människor med olika bakgrund.

Pojken här var stökig och visst 17 måste det ha varit svårt för speciellt honom men det finns inte riktigt tid att leka psykolog på ett språk man inte behärskar i den här tighta situationen. Ja, vissa delar ser som jag och andra nämnt lite klantiga ut men det är heller inte möjligt att överväga allt du gör när du sitter i en akut situation. De handlar på rutin och erfarenhet och har ett mål med vad de vill uppnå. Når de målet får det vara bra nog och sen får man vänta på eventuell utredning. Det finns enormt mycket att väga in i en sådan utredning. Man kan inte slå ner på precis allt som inte verkar gå enligt planen (t.ex det där lyftet som jag tidigare påpekat ser klantigt ut). Det är ganska troligt att ov går fri ur detta. Det jag kan tänka mig att ov i så fall skulle åka dit på är om det började på ett lugnt vis och ov brottade ner innan det faktiskt fanns behov av det för att fullfölja uppgiften. De kan i sitt yrke inte ta hänsyn till pojkens eventuella problem då ov:s jobb var att på polisens order hålla kvar pojken och det urartade. Hade pojken kunnat språket hade de stått i en klart mer fördelaktig situation

Aldrig hört talas om REVA?

Jo. Det har jag, och det är inget jag förespråkar. Men det är ju att dra jävligt många över en kam att komma med ett sådant uttalande...
Ja, det finns rasistiska poliser - men, att säga att "Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad?"
känns ju bara jävligt fel...

Alla inlägg där författaren instinktivt tar vaktens sida, spekulerar kring barnens ålder, eventuellt tidigare beteende, vet olika saker om asylsökande barn, överhuvudtaget är oförmögen att problematisera vaktens beteende. Alla dessa inlägg är uttryck för rasistiska tankestrukturer och tråden fullkomligt svämmar över av den varan.
Alltså. Den typen av inlägg hade inte skrivits om det handlat om ett icke-rasifierat barn. Om situationen överhuvudtaget hade uppstått med ett sådant dvs.

Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad?
"Det är väl allmänt känt att det finns en rasistisk jargong inom poliskåren i alldeles speciellt hög grad"
Jämfört med vadå?

Om du jämför med det svenska folket över lag så är nog jargongen tämligen likvärdig, Jämför du med vissa invandrade grupper så är den tämmligen oskyldig, så med vad jämför du för att kunna säga att den är hög?
Att den existerar är väl inget snack om, du har samma jargong vad det gäller småbus, narkomaner och andra som polisen möter i sin tjänsteutövning,

Eftersom jag inte var på plats när det hände tänker jag uttala mig om vad som är sant eller falskt. Däremot har jag stor efterenhet av att det är inte alltid hela eller ens rätt bild av händelseförloppet som framkommer i media. Media drar ofta sina egna slutsatser och skriver sina egna sanningar.

Eftersom jag inte var på plats när det hände tänker jag uttala mig om vad som är sant eller falskt. Däremot har jag stor efterenhet av att det är inte alltid hela eller ens rätt bild av händelseförloppet som framkommer i media. Media drar ofta sina egna slutsatser och skriver sina egna sanningar.

Sanningen brukar ligga någonstans mittemellan.
Egentligen spelar det ingen roll heller. Anledningen till att de hölls kvar var inte deras beteende utan på order av polisen eftersom de var efterlysta. Hur de behandlas vid kvarhållandet är ju det som avgör hur kvarhållandet går till. Spelar ingen roll om de är änglar innan, börjar de bråka vid kvarhållandet måste man ta till de metoder som behövs. Samma gäller tvärtom, hade de betett sig överjävligt men sen snällt låtit sig kvarhållas så hade alla suttit på en bänk i lugn och ro.

Hur de betett sig innan spelar inte in. Att de bråkade med vakten är det som avgör läget

Senast ändrad:
Nu sitter kanske de två i danskt förvar för att sen komma tillbaka till HVBhemmet. Hur ska det gå sen tror ni?

:)
Sanningen brukar ligga någonstans mittemellan.
Egentligen spelar det ingen roll heller. Anledningen till att de hölls kvar var inte deras beteende utan på order av polisen eftersom de var efterlysta. Hur de behandlas vid kvarhållandet är ju det som avgör hur kvarhållandet går till. Spelar ingen roll om de är änglar innan, börjar de bråka vid kvarhållandet måste man ta till de metoder som behövs. Samma gäller tvärtom, hade de betett sig överjävligt men sen snällt låtit sig kvarhållas så hade alla suttit på en bänk i lugn och ro.

Hur de betett sig innan spelar inte in. Att de bråkade med vakten är det som avgör läget

Absolut! Jag håller helt med dig i ditt inlägg! :) Jag svarade mest på det @Migo skrev om att något var falskt. Jag tycker inte man som utomstående kan avgöra vad som är sant eller falskt eftersom man inte var på platsen och jag tycker inte heller att kvällspressen är den mest trovärdiga källan alla gånger.

Hurra, hurra, hurra! :D Småpojkarna verkar vara hittade i Danmark! Så glad jag blir om det är sant och de är i säkerhet. Hoppas att de kan förbli i sitt HVB hem nu och den äldre brodern kan hittas och återförenas. Och innan någon börjar yra om att de borde stanna i Danmark säger regelverket att eftersom de först konstaterades vara i Sverige är det Sverige som ansvarar för prövningen av deras asylansökan. Känner bara en allmänt stor lättnad att det som borde vara huvudfrågan, att pojkarna inte längre är ute och driver, hungriga, frusna och rädda är löst.

Man får väl bara hoppas att i en mindre akut situation, den danska polisen och senare Migrationsverket har bra tolkar på plats som kan förklara för gossarna att svenska myndigheter gör vad de kan för att hitta storebror och att de är trygga i Sverige nu. :banana:

Hurra, hurra, hurra! :D Småpojkarna verkar vara hittade i Danmark! Så glad jag blir om det är sant och de är i säkerhet. Hoppas att de kan förbli i sitt HVB hem nu och den äldre brodern kan hittas och återförenas. Och innan någon börjar yra om att de borde stanna i Danmark säger regelverket att eftersom de först konstaterades vara i Sverige är det Sverige som ansvarar för prövningen av deras asylansökan. Känner bara en allmänt stor lättnad att det som borde vara huvudfrågan, att pojkarna inte längre är ute och driver, hungriga, frusna och rädda är löst.

Man får väl bara hoppas att i en mindre akut situation, den danska polisen och senare Migrationsverket har bra tolkar på plats som kan förklara för gossarna att svenska myndigheter gör vad de kan för att hitta storebror och att de är trygga i Sverige nu. :banana:
Nu sitter jag och grinar på jobbet - måtte barnen bara få hjälp att hitta sin släkting. Hoppas. hoppas och tror

Varför skulle någon gasta om att de skulle stanna i Danmark? Det är väl super om de tas till det hemmet där de ändå är något sånär bekanta med personal och sånt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka