Misshandel

Sv: Misshandel

Russin8 skrev:
Känner med dig! Har själv suttit i din sits med min D-ponny jag hadde. Han var lika dan. Men han var sex år när jag hittade honom. Det tog mig ett år innan jag kunde gå in till honom utan att han kastade sig bakåt... Jag hamnade också i en situation där han klev tillbaka, kände precis som du gör nu. Men jag tror att jag kan trösta dig med att även om du känner det som du står på ruta ett igen, så gör du inte det. Han kommer snabbt att få tillbaka förtroende för dig igen, jag lovar! Och vad du än gör så ge inte upp på honom... Du har ju en vän för livet...
Jag gjorde som så när jag skulle lämna ifrån mig min ponny, att tjejen som skulle ha honom fick börja med att rida honom hemma hos mig en dag i veckan sen ökade vi sakta på det.
Så när hon red och skötte honom fullt ut hemma i mitt stall så fick hon flytta honom. Det funkade för oss.
Jag förstår att du inte vill sälja ponnyn. Själv hade jag min ute på foder i över fyra år sen gjorde jag det största misstaget, jag sålde honom till vad jag trodde va ett bra ställe. Tjejen som hade honom var helt fantastiskt, men inte hennes far. Dom ville inte lyssna på mina råd om hur han skulle skos... Så efter ett år så slaktades han.
Men han lever inom mig och jag kommer aldrig att få en sån häst igen. Den dan jag dör kommer han stå och vänta på mig, det är jag helt övertygad om.
Så kämpa på, du kommer att lyckas igen det är jag helt säker på.

MVH
Russin8 som förstår dig till fullo

tack så mycket . . :) givetvis ska jag kämpa på , men man känner sig lite meningslös jusst nu. . Han litar verkligen inte på någonting . . :(. . . men hoppas han kmr tillbaka till sitt gamla jag :p

Kratus skrev:
Kan du då förklara hur det lyckades med syrrans ponny?! Eftersom det faktiskt hände!

Den enklaste och mest troliga är att hästen hade underhals och dåligt med ryggmuskler redan hos din syster, men man blir lätt hemmablind, när ni/hon sedan fick se den efter tre veckor och dessutom dåligt skodd så såg hon det andra oxå.

Corban skrev:
måsste få skriva av mig, är helt förstörd.. ... Köpte en ponny som var 3 år . .nu är han 6 år. när han kom till mig för 3 årsedan var han helt veck. han gick inte göra någonting med, inte lasta, ha uppbunden,sko,leda från hagen,rida,tränsa sadla,longera. nej inget gick han stegrade i all hantering, och tog timmar att tränsa eller få in i stallet. i 3 år har jag jobbat med honom, han är tidigare mishandlad och har fått för lite mat osv. Äntligen, i höstas var han Kalas* han gick hur bra som hellst att göra ALLT med och vi hade utvecklat ett starkt förtroende, både i ridning och hantering, han bråkade aldrig längre. . .Under tiden har jag hunnit bli äldre,längre, . .och för stor för honom. nu när allt har gått så bra så tänkte jag hitta en bra fodervärd åt honom eftersom jag inte vill sälja honom. så vi hitta en jättebra**** fodervärd, det var 40 mil dit med det fick gå, han åkte dit, .. och. ja,... efter 3 veckor fick vi hämta hem honom för dom vägrade köra hem honom som överenskommet, när vi kommer dit hittar vi honom drogad i hagen!!. dom har hanterat honom helt galet . . . .och . .hem kom han han hoppade över bommen i transporten på vägen hem, men väl hemma. nu några dagar senare inser jag att jag är tillbaka på ruta ett, han går inte få in i stallet, inte vill han åka transport, han vägrar fatta galopp och han får panik av sadel och träns igen. vill bara storlipa, var fan ska man börja.... Känns som . .han har tappat allt förtroende för alla igen . . . tilm. för mej, ändå är det jag som har hållt på med honom varenda dag. .. .

Usch, jag kan inget annat säga än att jag vet hur det känns. Har också haft hästar som har varit misshandlade och undernärda, så jag vet vilket jobb det är att bygga upp en relation och få allt att fungera. Kan inte förstå hur folk kan behandla ett djur så illa. Jag håller tummarna för er och hoppas att han litar på dig snart igen!

vill bara tacka för allt stöd :) . .i går gick han in i stallet på 45 minuter , och det gick helt bra att rida men jag höll mig till skritt och trav sålänge .:)

Visst det skulle kunna vara så... men det var det inte... Det var ju inte bara vi själva som reagerade. Dessutom tror jag att det är lite ovanligt att en ponny som kvalat till FEI går med underhals. (Inte för att jag har så stor koll ponnys) Dessutom så var han en sådan häst som så fort man tog tyglarna började jobba i form, tyvärr så gör han det inte längre efter detta... och det är fyra år sedan nu.

Jag köpte också en ponny som blivit vanvårdad och misshandlad. Hade varit i det hemmet i nästan 12år.Fick jobba jätte mycket men han blev jätte brs, faktiskt blev han den bästa häst jag någonsin ridit. Men då jag trillade av och skadade mig och inte skulle bli bra på ett bra tag bestämde jag mig för att sälja honom. Dock var de tvungna att ta honom på prov då jag ville veta att han skulle trivads. Dock fick vi tillbaka honom efter en månad då han återgått till sitt gamla jag (bitas, anfalla människor mm.). Tog hem honom och bestämde att jag skulle behålla honom ett tag till och hanblev sitt vanliga trevliga jag så fort han kom hem. Vi kom fram till att han inte var mogen för att flytta. Nu över ett år senare är han hos en fodervärd och trivs jätte bra. Han är precis som hemma och där trivdes han direkt. Allt han behövde var tid. Dock tycker jag det e bra med fodervärden att jag fpr komma och titta till hästen när jag vill utan att säga till. Och har en inskrivit i kontraktet att om det finns minsta tecken på vanvård eller misshandel får jag ta hem honom direkt. Det gäller bara hitta rätt människa och det är inte det lättaste.:smirk:

Det är alltid skönt att höra sånt som går bra/gått bra!

Tyvärr så har min syster inte vågat lämna ifrån sig honom igen efter detta... men det är en tjej i byn som kommer och får ridlektioner av syrran på ponnyn, så det funkar... :)

Vilka J*VLA människor , vissa borde inte ens få ha häst .. hur kan de göra så mot han?

stackar lilla hästkrake , stackar dig

*lider med dig:cry: *

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II