Misshandel av valp

Ludd

Trådstartare
Jag är så upprörd!

Gick precis den vanliga långa morgonrundan med min blandrashund. Vi var rätt nära vägen så hade precis satt på henne koppel. Vi mötte en kille med en bedårande liten brun labradorvalp. Inte gammal, han hade antagligen precis fått hem den. Valpen var lös vilket jag tycker valpar ska vara när det är möjligt så den satte förstås full fart fram för att hälsa på oss.
Har begränsade möjligheter att gulla med valpar när min hund är med eftersom hon är gammal och har ont, så hon blir irriterad på valpar och skäller, morrar och varnar dem. Som valpar brukar fortsatte denna bara glatt att hoppa runt nosen på henne. Efter ett litet tag tyckte jag att det var nog och förväntade mig att killen skulle plocka upp valpen i famnen eftersom den var så liten att den naturligtvis inte kom på inkallning. Men det gjorde han inte så jag svängde av i riktning mot vägen så att killen skulle fatta (obs, tänkte förstås aldrig gå så nära att det blev någon fara för valpen). Valpen följde förstås med oss. Det var för spännande för att man skulle lyssna på husse.
När killen hann ifatt oss och valpen bara fortsatte leka runt TAR HAN UPP EN KÄPP OCH HAR PÅ TVÅ SEKUNDER MOTAT BORT VALPEN FRÅN OSS, FÅTT DEN ATT KRYPA IHOP PÅ MARKEN OCH SE LIVRÄDD UT OCH SEDAN SLÅR HAN DEN MED KÄPPEN!!!!!!!!!!!!! En liten, helt oskyldig, glad och vänlig valp som det finns alla möjligheter till att få god kontakt och ett underbart liv med.
Först då fattade jag att killen inte pratade svenska så jag sa på engelska, vilket han förstod (han verkade lika lite vilja ha kontakt med människor så först började han gå bort från mig) "STANNA OCH LYSSNA PÅ MIG; JAG TALAR TILL DIG!!! I SVERIGE ÄR DET FÖRBJUDET ATT SLÅ HUNDAR. VARFÖR GÖR DU DET? DU SER VÄL ATT HAN BLIR RÄDD! DET RÄCKER ATT DU ANVÄNDER RÖSTEN. LOVA MIG ATT DU ALDRIG GÖR DET IGEN!!!"
Han muttrade något och gick iväg. Jag var tvungen att ta bussen hem med min hund eftersom hon inte får bli kall. Det var heller inte mycket jag kunde göra när jag hade henne med mig eftersom hon inte gillade valpen. Hade jag varit ensam och sett det hade jag tagit valpen ifrån honom.
Känner mig fortfarande helt skakig. Detta var vid 34:ans ändhållplats, Sibbarp, Malmö. Så allt Bukehundfolk som också rastar sina vovvar där, ser ni en kort, spenslig mörk kille högst 1,70 lång med en brun labradorvalp, håll ögonen på honom!!!!!!!! När vi passerade honom med bussen längre bort sedan höll han fortfarande käppen i handen... :cry:
 
Sv: Misshandel av valp

Man kan ju faktiskt anmäla också.

Jo men det är ju litet svårt om man inte vet vem personen är. Även om polisen skulle komma så har säkert killen med valp hunnit ta sig från platsen vid det laget.

Enda chansen är väl om man är flera som ser det hela samtidigt, man ringer polisen och ser till att killen stannar kvar tills polisen kommer.

Fast skulle polisen komma för att en valp blir slagen? De kommer ju knappast ens om det sker misshandel på människor nuförtiden? Fast det är klart, de kanske hade kommit om någon i sin tur slått killen med samma käpp.

Tycker synd om valpen och uppnanar precis som TS att alla som brukar röra sig i det området med eller utan hund håller koll.

Vissa skulle INTE få ha djur ALLS!!!:mad:

/kt
 
Sv: Misshandel av valp

Man kan ju faktiskt anmäla också.

Jo men det är ju litet svårt om man inte vet vem personen är. Även om polisen skulle komma så har säkert killen med valp hunnit ta sig från platsen vid det laget.

Enda chansen är väl om man är flera som ser det hela samtidigt, man ringer polisen och ser till att killen stannar kvar tills polisen kommer.

Fast skulle polisen komma för att en valp blir slagen? De kommer ju knappast ens om det sker misshandel på människor nuförtiden? Fast det är klart, de kanske hade kommit om någon i sin tur slått killen med samma käpp.

Tycker synd om valpen och uppnanar precis som TS att alla som brukar röra sig i det området med eller utan hund håller koll.

Vissa skulle INTE få ha djur ALLS!!!:mad:

/kt

Tack KT för att du svarade där! Precis så jag menar jag, självklart kan man anmäla men a) svårt då det är en okänd person som b) troligen inte snällt stannar kvar i väntan på polisen vilka i sin tur c) kanske inte ens bemödar sig med att komma.
 
Sv: Misshandel av valp

Jo men det är ju litet svårt om man inte vet vem personen är. Även om polisen skulle komma så har säkert killen med valp hunnit ta sig från platsen vid det laget.

Jag har inte sagt att det är lätt, jag svarade bara på påståendet att säga till är det enda man kan göra. Det är det ju faktiskt inte. Sen att det inte är så lätt att anmäla alla gånger eller att det kanske inte gick i det här fallet är en annan sak men säga till är inte det enda man kan göra.
 
Sv: Misshandel av valp

Det enda jag ville göra var att lyfta upp valpen och springa därifrån. Något jag utan betänkligheter gjort om jag bevittnat detta utan ha min hund med, faktiskt. Den killen har förbrukat sin rätt att ha hund. Nog för att det skulle bli rörigt för valpen att hamna hos djurskyddet men i längden är jag säker på att den lösningen varit bättre.
I Sverige har vi bättre djurskyddslagar än i många länder men synen på djur är ändå många gånger skrämmande. Tyvärr har jag ingen mobil så kunde inte ringa polisen från platsen/ta kort på honom. Ska ta med kameran i fortsättningen, dock.
Ringde polisen när jag kom hem för att höra vad som gäller. Frågade om jag kunde bli anmäld för egenmäktigt förfarande om jag ser det igen och tar valpen ifrån honom. "Nää, det är ingen bra idé, tänk om han blir arg..." Förklarade att jag öht inte bryr mig om det och att ingen nog kan vara argare än jag i en sådan situation. Polisen tyckte jag skulle ringa dem från plats nästa gång. Men sannolikheten att han stannar kvar är ju minimal. Polisen tyckte vidare inte att jag skulle ta kort på honom "då kan han också bli arg..."
Nej, ett kort ska det bli om jag ser honom igen, även om han inte misshandlar sin valp då. Sedan har jag en bild på honom och hunden som jag kan lämna med anmälan.
Ska försöka gå dit vid samma tid i morgon.
 
Sv: Misshandel av valp

Men så hemskt. :( Den bussen åker ju jag när jag är i stan! Tänk om jag mött denna djurplågare och inte vetat det. Usch!
Ska hålla utkik när jag är där nästa gång
 
Sv: Misshandel av valp

Fy tusan! Jag hade nog fått ett spel.

Men sen finns det folk som tycker man misshandlar valpen om man tar tag i nacken också. Fick någon arg blick av en tant när min valp sprang ifrån mig och jag sprang ikapp och gav ett nyp :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 735
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 168
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 795
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp