Mirakelmänniskor!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Carlaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 243
C

Carlaa

Dela med er av eran hemlighet!

Hur f*n får ni tiden att räcka till ni som jobbar heltid? :devil:

Jag har en tjänst på 75% och tycker det är precis lagom för att jag ska hinna med allt jag vill. Jag bor på gård och det är i princip bara ett halvtidsjobb att hålla trädgård, uthus, gårdsplan mm i skick ute. Sen ska man hinna städa, diska tvätta och renovera lite smått inne med. Och på det så ska man hinna med familjen, vännerna och andra måsten som handla, laga mat och liknande. OCH det viktigaste av allt, vovven såklart,

Nu är jag ju själv i veckorna så för andra som kanske är två blir det ju skillnad men iaf? Jag förundras!

Jag har blivit erbjuden att gå upp till heltid om jag vill, och jag provade lite förra sommaren, men då blev allt lidande. huset såg ut som ett bombnedslag och trädgården som en djungel. Hunden var nog det enda som inte märkte direkt förändring för det var där jag la tiden. Jag kommer inte att gå upp i heltid utan trivs bra som det är. Visst skulle det sitta fint med några lappar mer i månaden men det är det inte värt,

Så hur gör ni mirakelmänniskor som jobbar heltid (dvs 40h/v) för att hinna med allt? Hur hinner ni lägga flera timmar på hunden per dag och ändå hinna med allt annat? Är det strikt schema som gäller eller handlar det bara om prioriteringar?

Sv: Mirakelmänniskor!

Jag svarar även om jag bor i lägenhet och inte har några barn ännu.

Jag praktiserar heltid och kommer ganska omgående efter det att gå över på ett heltidsvikariat. För min del blir det på vardagarna egentligen enbart hundarna som upptar den lilla fritid jag har. Jag lagar inte mat varje dag, utan gör hellre "storkok" så att jag kan ha matlåda för flera dagar och frysa in för att smidigt kunna ta fram. Städar gör vi på helgerna om det inte ser för fruktansvärt ut, och diska gör man efter varje måltid för att hålla efter så gott det går. Mina hundar är hos dagmattar som ser till att de får promenera så på kvällarna kan jag ägna mig åt att aktivera dem med saker jag tycker är roligt, t.ex. spår, lydnad och liknande aktiviteter.

Jag har inga vänner som inte tycker om hundar så mina kan alltid följa med om jag ska någonstans. Jag minns inte sist jag var ute på krogen, det intresset svalnade för flera år sedan. Egentligen umgås jag mest med "hundfolk" där umgänget kretsar mest kring hundträning -och fika så klart :D. Ibland kan jag sakna att ha "vanliga vänner", men det är något jag har valt bort då jag hellre vill lägga min tid på hundarna.

Min sambo och jag umgås mest på helgerna, där vi tar tid för varandra genom att åka iväg på olika hundfria saker. Men mestadels brukar vi hitta på saker där hundarna kan få följa med ("hajka" och vandra, åka på utflykter och grilla, han hjälper mig också att lägga spår, agera figurant och filma när jag tränar :love:). Vi städar också alltid gemensamt på helgen, medan det på veckorna är jag som drar dammsugaren några varv över golven för att ta upp det värsta. Jag kan villigt erkänna att jag inte lägger ner onödiga minutrar på städning..... :angel:

I framtiden vill jag gärna ha ett lättstädat hus så man kan ägna sina lediga timmar till sina barn och sina djur istället för tråkiga saker som hushållsarbete. Jag tror hemligheten ligger i prioritering och att man delar upp dom där "tråkiga sakerna" i livet, så att alla får göra lika mycket. Det känns som att vi kvinnor har en förmåga att ta på oss ALLTING, tyvärr är det djupt rotat i vår kultur hur gärna vi än vill tro att det inte är så. Så jag tror att bara man vågar dela upp arbetssysslorna hemma, involvera sina barn i sina egna aktiviteter (t.ex. matlagningen, aktiviteterna med hundarna etc) så kan man nog bli en "mirakelmänniska", men med en del dammråttor i hörnen och skrynkliga t-shirts :D

Livet är för kort och jag vill inte sitta på ålderns höst och tänka på hur välstädat hus jag har haft och hur välstrukna kläder mina barn har haft på sig. :D

Jag vet inte, när jag jobbat heltid har jag alltid pusslat med engagerad partner och obekväma arbetstider. Tex att jag jobbar kväll/natt och partnern dag, Långa pass med mycket ledighet, hundarna med på jobbet, partner som är hemma osv

Men nu ska jag för första gången i mitt hundägarliv (13år) jobba 40 tim/v kontorstider och tider som inte går att spela med det minsta lilla.

Exet kommer och rastar och sysselsätter hundarna ett tag mitt på dan, men jag fasar.
Vad är det för poäng att ha hund alls om jag inte träffar dom?
Heldagspassning eller dagis är inte genomförbart just nu men jag hade det ett tag förra våren när jag jobba ca 30 timmar veckan med lite blandat resultat.
Vi får se hur det blir, behöver de dagis bägge två så kommer det kosta mig ca 8500kr i månaden i hundrelaterade kostnader och det vette tusan om jag har råd med helt enkelt.
Jag vet inte om jag riktigt är beredd på att levapå eller under existensminumem i flera år till för att ha hundar som jag ändå inte gör något vettigt med mer än sällskap.

Deltidsjobb är troligen svårt att få i min bransch och då har man den ekonomiska frågan med...

*suck* Jag älskar verkligen mina hundar, men det blir mer och mer motigt.

Senast ändrad:

Oj, nu känner jag mig helt ofrisk. Visst har jag svårt att få tiden att räcka till, men då jobbar jag heltid, pluggar oftast en eller två kurser på kvällstid, är med i styrelsen på två stora föreningar där den ena har ett möte i månaden med medlemmar och ett med styrelsen, och där den andra har ett möte i veckan + tävling varje helg. På det sköter jag nyhetsrapporteringen för förening nr två och alla tidningskontakter, och skriver artiklar + korrläser klubbtidning för ettan. Sedan skriver jag oftast på någon bok och försöker träna några timmar i veckan utöver det vardagliga, och har arrangerat i snitt tre stora akvariekonvent och utställningar per år de senaste åren.
På det har jag en bruksschäfer.

Jag kan nog glatt säga att jag kommer att välja bort barn iallafall. Jag tackar också nej till de flesta extrajobb och liknande just nu.

vet inte om detta e samma sak. Men jag går i skolan, är där typ 7 timmar om dan och när jag kommer hem sticker jag direkt till jobbet. Min hund är hos mina föräldrar på dagarna för att slippa va själv.

Jag bor i lägenhet med min kille och alla våra djur (har en hund, för tillfället 5 katter, 2 chinchillor och 3 hamstrar). Det tar mycket tid men jag älskar varje sekund med mina små bebisar, för det är vad de e mina barn.

Men eftersom man bor i lägenhet så krävs det ju att man tar lite tid till de med, till städning, matlagning och så. Jag brukar försöka vara med mina djur samtidigt som jag städar. Mina katter är små kelgrisar som gärna sitter på min axel medans jag städar. Min hund springer glatt efter med sitt ben i munnen och verkar tycka det e väldigt skönt när jag äntligen lägger mig på soffan så att hon kan slappna av oxå.

Sedan mina gnagare tillbringar jag väldigt mycket tid med när jag städar burar, kollar igenom dom, och bara myser med dom.

Lägenhet...

Sen sover jag alldeles för lite och är alltid trött. Så egentligen går det ju inte.

Well.. Jag pluggar iofs nu, men jobbar heltid så fort inte skolan tar all tid, men jag har utöver mina 3 hundar dessutom 2 hästar (en till på G). Har lite ideella uppdrag, hästarna är i eget stall så där är lite pyssel med det. Tar dessutom allt extrajobb på jobbet.

Hela mitt liv går ut på att tänka effektivt. Därför är jag också sjukt effektiv på jobbet, jag planerar och sen blir allt klart mycket tidigare än förväntat (chefen gillar mig;))...

Det jag tror är avgörande för mig är att jag har ganska korta avstånd normalt sett; mellan jobb, hästar och hem. Iofs har jag 12 mil till skolan, men nu läser jag på distans sista delen, innan hade jag 4 timmars pendling som var skittuff.
Jag gör precis som någon annan skrev, lagar mycket mat åt gången och fryser, funkar skitbra.
Sover bra för att vara pigg, äter bra och ser framförallt till att det jag gör är roligt!

Ett jämställt förhållande kan ju underlätta. Hushållsarbetet för två personer är ju inte direkt betungande.

Tänkte precis starta en likadan tråd häromdagen men jag kom inte till skott, hann inte helt enkelt:grin:

Har också länge funderat på hur sjutton folk hinner med, speciellt de som lever ensamma.

Så här ser en genomsnittsvecka ut för mej, tips på hur den kan effektiviseras tas emot med glädje;)

Må 8-17 jobb 18-21 spårkurs med hunden
Ti fm hundtid/hustid 12-20 jobb
On 8-17 jobb och därefter häst- och hundtid. Rider och aktiverar hunden samtidigt så gott det går
To 8-17 jobb och därefter häst -och hundtid
Fre 8-17 jobb och därefter hundtid och sambotid (helig)
Lör och Sön spenderas antingen på clinic med hästen, kurs med hunden, umgås med vänner eller liknande aktiveringar.

Har ingen "egen" häst utan rider en häst hos en familj så mycket jag själv vill och hinner, vilket brukar bli 3-4ggr/vecka.
Hushållssysslorna lassas just nu över en hel del på sambon vilket givetvis inte känns bra. Försöker dock ta igen det på helgerna med att sköta det mesta av städandet då, tar också en hel del trädgårdsarbete. Vilket jag kan tycka är ganska avslappnande i all annan stress. Matlagningen däremot står sambon för.

TS, hjälpte nog inte dej överhuvudtaget men nu har jag också fått "gnälla" lite;)

Fast jag vet inte, men just det att leva ensam gör ju att man faktiskt har ett "måste" mindre. Jag har iofs distansförhållande, men det innebär ju att jag kan lägga upp min dag själv.

Men ska man effektivisera, så vad gör du innan kl 8..? Jag brukar börja jobba kl. 07, du kan inte göra det och på så sätt få en timme extra på eftermiddagen? Eller sticka ut och lägga spår innan jobbet, långpromenad, mocka eller liknande. Mina hästar går på lösdrift numera (tidseffektivisering), men innan mockade jag på morgonen för att använda den tiden och få det gjort.

Fast min sambo är till extremt stor hjälp för att mina veckor ska gå ihop överhuvudtaget. Han var iväg förra vecka och då fanns där varken mat eller dammsugat hus.
Men visst, jag hade ju "sluppit" ett samvete som gnager hela tiden för att jag lämpar över en massa på honom.

Att börja tidigare funkar inte, vi öppnar vid 8 och att öppna vid 7 och sluta vid 16 är tyvärr inget alternativ.
Att börja "min" dag tidigare funkar nog inte heller. Har en bit att åka så för att hinna med allt går jag upp strax efter 6 som det är idag. Att gå upp vid 5 är tyvärr inget för mej, morgontrött:angel:

Fördelen med att "låna" häst är att jag slipper allt det där dagliga, mockar bara när jag är där och rider vilket är snabbt gjort med bara en box.

Då är det ju klart din pendling som stjäl tid:) Fast det är helt klart en lyx att ha allt inom cykelavstånd, men det är ju avgörande i tidsekvationen för mig.

Man prioriterar.
Vårt hus är sällan välstädat, jag rensar ogräs för sällan och vänner hinner jag nästan aldrig träffa. Men jag trivs utmärkt ändå :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 028
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 817
Senast: Acto
·
Relationer Hej, Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän! Men, han mår väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 388
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V