minsta hagvistelse per dag?

B

BeastieBabe

har för mig att det är lag på att hästar måste få vara ute minst 4 timmar om dagen.. kan ha missat något men för hästar som ingår i ridskoleverksamhet måste det väl vara lag på att de får komma ut några timmar varje dag.. men hur länge ska de gå ute som minst och finns det lag på detta? (länk till artikel om lagen mottages tacksamt)

vill ha svar så fort som möjligt :bow:

Helt rätt, det finns ingen lag som reglerar utevistelsen för hästar. Många står tyvärr inne 24 timmar/dygn, helt lagligt. :(

Finns en ridklubb i Malmö där hästarna(privathästar inte ridskolehästar) är ute från 8-10, dvs 2timmar. Huu.
Förstår inte att ngn vill ha hyra in sig där.

Som många redan har sagt. Det finns ingen lag på att hästar måste få gå ut. Rekommendationen är dock minst 4 timmar per dag.

Usch då.. så illa..
det är kanske svårt för en del att ha sin häst uten minst 4 h per dag.. finns dom som använder andra metoder än att låta hästen va ute.. typ stor box, skrittmaskin, lång uteritt i skritt, box med öppet fönster..
men det borde nog stiftas någon lag om att hästar som ingår i lektionsverksamhet ska få daglig hagvistelse samt bete på sommaren.. det är juh ändå dom som jobbar hårt och är mest bortglömda.. :cry:

Som flera har skrivit tidigare så finns det TYVÄRR inga bestämmelser som säger att hästen MÅSTE vara ute någoting alls än mindre i hagen, finns de ryttare som tävlar på landslagsnivå och som aldrig har sina hästar ute ihagen, den kan ju skada sig och nu har JAG kommit så långt och det har tagit så lång tid att komma dit så det vore ju förfärligt...

Däremot är det väldigt viktigt att en häst som tillbringar mer än 12 timmar ute under vinterhalvåret har tillgång till ligghall... Samma häst kan gå ute en stekhet sommardag med solen, flugor och bromsar som bara håller på att bråka mest hela tiden, utan möjlighet för hästen att söka upp skuggan... :mad: :devil: :mad: :devil:

När det gäller utevisstelse för hästar så finns bara allmäna råd som säger.. Hästar BÖR dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och BÖR sommartid hållas på bete.

Allmänna råd

Jo, det står bör , men det allmänna råden ger inte djurägaren friheten att helt enkelt strunta i vad som gäller. De allmänna råden är inte omedelbart förpliktigande (som föreskrifterna), utan ger friheten till berörda parter att välja alternativa men kvalitetsmässigt minst likvärdiga lösningar.

Hlsn Helena

De e ju för j*vligt att folk låser in sina hästar i stallet. Speciellt ridskolor och skolor. Man ska ju lära sig vad som är bäst för hästen där. Eller? :confused:

Jag har en broschyr om "Djurskyddsbestämmelser HÄSTAR" (från 1995) där det står såhär om utevistelse:

"Allmänna råd: Hästar bör ges tillfälle till daglig utevistelse."
Det är det enda. :(
Sen står det lite regler om betesmarker, stängsel o sådant.

Re: Allmänna råd

Allmäna råd är just allmäna råd... Det finns inte reglerat i någon föreskrift att hästar skall vistas ute... annat än att de bör få möjlighet till det. Det är därför som vissa aldrig släpper ut sina hästar.. Fritt för berörda parter att tolka alltså. Bör .. tolkas alltid av högre rätt som INTE tvingande.

det jag tänkte på var en ridskola som ska ha lektioner en förmiddag och tävling hela eftermiddagen.. dvs ingen hagtid.. jag undrade varför dom inte kunde ha tävlingen påsöndagen men då skulle hästarna ha vilodag.. hellre hagvistelse båda dagarna och jobba båda dagarna är att jobba HELA ena dagen och vila hela andra..

Men just ridskolor borde ha speciella krav.. det finns speciella försäkringar(och speciella avdrag själklart) för ridskolor så varför inte speciella lagar om hur hästarna ska skötas med mockning och hagvistelse varje dag..

På vår ridskola går hästarna ute från 8tiden på morgonen till att eftermiddagslektionerna börjar, den delen av året när det inte är värsta lerhavet, dessutom går de ute dygnet runt från maj till oktober ungefär. Men under november och mars brukar det bli sämre med utevistelsen, man får välja mellan pest och kolera, och då väljer man att ha en hyffsad stallmiljö (det blir VÄLDIGT dammigt om man skall "damma" av 20 hästar)...hästarna verkar inte särskilt olyckliga över sina inne-månader, självklart är de ute på sina vilodagar även då och de rids dessutom ute regelbundet under den tiden.

hmmm säger du att hästarna står inne HELA dagen under Inne-månaderna?

och när får de foder om de tas in precis i tid till eftermiddagslektionerna under ute-månaderna?¨

det måste vara ett väldigt olämpligt stall om ni inte har ventilation där.. det mesta dammet kan vädras ut ganska snabbt även om man "bara" har en dålig ventilationslösning..

....hm. Provat täcken på hästarna????
På vår ridklubb går hästarna ute all den tid lektioner inte pågår. Alla hästar har täcken som är lätta att torka och skaka/borsta av. Det går om man vill, men det är ju klart lättare att låta de små djuren vara kvar inne. Minst besvär för människan på det sättet. Fy!!! :(

Tja, det finns delar av landet där jorden är LERA vissa årstider. Och att borsta 20 leriga hästar gör innemiljön ganska läskig oavsett hur mycket ventilation det finns. Jag kan bara säga tyvärr är det så. Våra ridskolehästar har iallafall betydligt bättre än många andra i större städer som inte får gå ute nånting nånsin.

De har fri tillgång till hö i hagarna. Och kraftfoder får de två gånger om dagen när de är hel-ute.

Och täcken, visst det är ett alternativ.

Nej , inte än , men det ligger "på bordet"
har färsk info om Jordbruksverkets lösningar..inom en 10 års period skall det vara lag på att hästar måste få vistas ute ett antal timmar/dag, och att spiltorna kommer att förbjudas....detta hänger ENDAST på att det inte finns några bra lösningar för hästar i ridskolor främst i storstadsområdena..med hagar...Taggtråd SKALL förbjudas, är tyvärr inte förbjudet idag.

F.ö sas det att travarna har det bäst som grupp i Sverige :bow: :bow: överlägset :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka