Minsta antalet dagar mellan vaccineringar

glitter

Trådstartare
Hej alla morgonpigga bukisar!

Vetten ville sist vi vaccinerade mot botulism att vi skulle samköra alla våra 5 som ska ha sista sprutan, även om deras tider ligger lite off.

Men visst gäller regeln att det ska ha gått minst 21 dagar mellan vaccineringarna, oavsett vad man vaccinerar mot??
Just nu gäller det ju botulismen då...
Vår vet sa att det ska vara så, men man vill ju höra sig för lite!;)

Sv: Minsta antalet dagar mellan vaccineringar

21 dagar är mellan influensan, och enligt TR.

Övriga vacc så är det gällande vaccinationsintervall som ska följas. Botulism är ju 3 sprutor med 1 månads mellanrum. Hur kort intervall som är okej som lägsta bör man nog höra med tillverkaren om.

Men 21 dygn är TRs minimi, och har inget med optimal vaccineringstid eller optimalt skydd att göra, och gäller som sagt influensa.

Så om inte veterinären är säker på vilket intervall som är okej för botulismvacc är det nog bäst höra med tillverkaren.

Generellt borde det vara okej med 3 v dock. 5 v vet jag är ok, men längre rekommenderas inte förr iaf.

Sv: Minsta antalet dagar mellan vaccineringar

Kollade med vet nu så han skulle dubbelkolla, och 21 dagar räckte!
Så nu blir det sista sprutan idag...:bump:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 717
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka