Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja har ju just uppmärksammat fenomenet, som iofs kan bero på den lååånga vintern
Vet du vem som ligger bakom denna vinter, skicka ett PM. Jag har en hel del som jag vill diskutera med ansvarig
Självklart måste man försöka ta reda på orsaken, svårt dock att nå de som inte är aktiva??? Men ska försöka kolla runt i klubbarna här i distriktet, se om de ser lika på saken och om de i såna fall har idéer om varför det blivit så.
Anledningen till varför det har blivit så kan säkert ha många orsaker. Något som jag och fler med mig har upptäckt är att i samband med tävlingar är fikafrågan det viktigaste och det som genererar flest svar på inlägg på aktuell klubbs facebook-sida. Först åker man och fikar, rider lite halvhjärtat (utan ha tränat sedan förra tävlingen) och sedan snabbt tillbaka till fikabordet igen. Överdrivet- javisst, men det är inte helt fel. Jag tycker att en tävling måste vara mer seriös, men med ett leende och hjälpsam attityd, inte minst mot de som är nya eller orutinerade. Rida först och göra så gott man kan, sedan fikar vi och har en trevlig dag tillsammans.
Att anordna rastävlingar här tror jag inte är lösningen. De som har quarter häruppe rider ofta ändå på WRAS-tävlingarna. Den stora massan har INTE det, vilkert iofs skulle kunna ge stora allbreadsklasser
En rastävling är inte en automatisk lösning. Det tror jag inte. Men ett lockande koncept med tävling med två/tre domare och trivsamt kringarrangemang kan locka ekipage söder i från, det är jag övertygad om. Men inte ens ett arrangemang som detta kan vända siffrorna direkt, utan det handlar mer om att skicka en signal om att "vi kommer också anordna rastävlingar med klasser dit alla raser är välkomna och inte bara förbehållet de i södra delen av landet" (Att sedan priserna på en bra Quarter/Paint är riktigt låga i dagsläget är en annan fråga)
Om ekonomin är styrande så tror jag inte på att det skulle kunna göras billigare med en rasshow. De jag kikat på har anmälningsavgifter på två-tre gånger högre kostnad än de tävlingar som finns här idag!
Om du har hittat klasser som kostar tredubbla summan så vill jag gärna att du specar detta med tävling, klass mm, eftersom jag svårligen har svårt att få ihop det. Jag vet vad det kostar att tävla hos rasklubbarna och på WRAS-tävlingar. Kommer Du fram till en så stor skillnad är jag hemskt intresserad av hur du kommit fram till dessa siffror.
Att en rastävling totalt kostar mer beror på att den ofta håller på under fre-sön eller tors- sön. Klass för klass på samma nivå, boxhyra utslagen per dygn så är det inte många kronor dyrare på en rastävling än på en WRAS-tävling. Men det finna inget som hindrar någon från att starta i en klass och åka med hästen till en annan uppstallning. Allt är upp till den tävlande själv.
E-klasser måste såklart ses över, dock brukar inte de vara så stora här, utan det är D- och C-klasserna som brukar locka startande.
E-klasser är inte jättestora här nere heller vad jag förstått, men de är enligt mig väldigt viktiga för att skapa möjligheter för de nya som vill prova på en westerntävling. Att dessa ska förstöras av ekipage som på rastävlingar är tvingade att rida Openklasser tycker jag är skandal. Lagligt rätt, men moraliskt helfel.
I bästa fall beror det på att fler gått upp en nivå
Du har väldigt rätt i just det med information! Jag jobbar ihop med en veterinär, som även tävlar och föder upp dressyrhästar. Hon tyckte att vi inom western var dåliga på att visa upp oss, och det är sant, tyvärr!
Hennes idé var att synas mer på ridskolor med uppvisningar vid t ex avslutningar. Den "klassiska" ridsporten tappar många ryttare eftersom de inte känner sig hemma inom det engelska, kanske western passar bättre??
Tror det är svårt att hitta en avgörande faktor, men på något sätt måste vi dra mer folk, vara lite "roligare", dvs attrahera mer!
Jag som mångårig företagare och entreprenör kan inte förstå hur Western-Sverige kan missa ett vad jag tycker är ett öppet mål. "Vi" sitter på en attraktiv och unik produkt, men förstår inte värdet av att använda den. Hål i huvudet om man frågar mig.
Kändishoppning har blivit en hit. Det finns ett par kändisar som redan nu rider och aktivt tränar western. Varför inte dra nytta av detta och använda dessa som en medial språngbräda på samma sätt som hoppningen gjort med sin "kändishoppning"
Många får upp ögonen för westernridning om det skulle bli en "kändisreining" i Globen. INte minst med tanke på att det är en gren inom FEI vilket kanske kan göra grenen något mer rumsren hos "stjärtlapparna" :-]
...... WRAS-SM i höst..
Snälla, jag vill inte vara en surjävel, men kan vi inte sluta att använda frasen "WRAS-SM"? Mest beroende på att det inte finns något som heter så.
SM arrangeras av Western Sverige där WRAS är EN av ett flertal föreningar som arrangerar SM.
En lokal tidning för ridsport, som skickas gratis till dem som är med i någon av de lokala ridklubbarna, både inom SvRF och western och islandshäst, gjorde i senaste numret ett större reportage om en westernryttare.
Kul. vilken ryttare vad det som var med i detta reportage? FInns den att läsa på nätet?
.
Du verkar ha ruskigt bra idéer!!! Western måste ju marknadsföras för att kunna växa... Finns några få som är duktiga på det, för oss andra finns mycket att lära och "ta efter".
Persbrandt kanske inte vore fel till kändisreiningen?