Minskat antal aktiva???

Texaz

Trådstartare
Ser en tendens att westernryttarna minskar i antal, iaf de som tävlar...:(

Är det något som märks av i övriga landet, och vad beror det på, tror ni?

Hästbyten (skaffar unghäst)? Dålig ekonomi? För få ungdomar? Fel på tävlingarna?:crazy:

Vill gärna höra era tankar kring det här!

Sv: Minskat antal aktiva???

Jag tror det är ekonomin.
Kollar man hästannonser verkar det rätt svårsålt just nu, både western och vanliga.
Men de känns som att det har vänt lite nu och att ekonomin är på väg uppåt nu.

Ja jag hoppas det!

Vet att just här är iofs fler tävlande höggravida, vilket ju på sikt kan ÖKA antalet westernryttare:p

Känns dock som att fler av de "gamla" namnen saknas???

Visst är det rätt skönt med kortare tävlingsdagar, men jag är ändå oroad för sporten!

Tänker du på antal startande på WRAS-tävlingar, eller innefattar dina tankar även övriga föreningar? Som jag ser det är det god tillströmning till Spring Break, Bökeberg Challenge mfl.

Jag tänker på WRAS-tävlingar, något annat finns inte här uppe;)

Det sista som behövs är för mycket regler och krav, aktar vi oss inte är vi snart fast i vårt eget moment 130.

Träningstävlingar som dyker upp här och var ska absolut inte ha några från förbundet ställda krav. E-klasser som innehåller westerntränare, vilka rensar prisborden är ett allvarligt problem. Men de luddiga reglerna tillåter att dessa deltar, något som måste regleras å det snaraste! Har man någon gång tävlat i en högre klass än E-klass ska man inte ha tillträde till den klassen- någonsin!

Ekonomin är alltid på tapeten. Kan detta vara en orsak? Kan det vara så att de som tävlar mindre ofta inte är beredda att ta sig råd att satsa på ett antal tävlingar under året för att i stället lägga pengarna på andra saker? Jag känner flera som arbetar mycket extra, inte minst under vintern för att ha råd att lämna hästen på träning för att sedan kunna åka på tävlingar under sommaren. Det är ett ytterst fåtal som har ekonomi som tillåter en tävlingskarriär utan att tvingas dra in på annat.

Vad säger de tävlande uppe i norr? Jag utgår ifrån att man från klubbar och förbund uppmärksammat detta bekymmer. Om de tävlande fick spåna helt fritt, vad skulle de då önska? Det kan vara intressant att veta oavsett var man bor i landet. En enkät på hemsidan där man kan fylla i ålder, kön, nivå samt målsättning med sitt tävlande. Ha mycket fritextsvar till frågorna för att kunna hitta de tävlandes egna formuleringar, önskemål och förklaringar.

OM ni vill ha rastävlingar uppe i norr så finns det möjlighet att ordna det. Kräver inte mer arbete än att anordna det söderöver. Be om hjälp om ni behöver. Den finns hos både sqha och spha och jag är säker på att de är villiga att bistå med hjälp. Dyrt för de tävlande blir det inte heller, speciellt inte om man anordnar en endagstävling.

Ja har ju just uppmärksammat fenomenet, som iofs kan bero på den lååånga vintern:p

Självklart måste man försöka ta reda på orsaken, svårt dock att nå de som inte är aktiva??? Men ska försöka kolla runt i klubbarna här i distriktet, se om de ser lika på saken och om de i såna fall har idéer om varför det blivit så.

Att anordna rastävlingar här tror jag inte är lösningen. De som har quarter häruppe rider ofta ändå på WRAS-tävlingarna. Den stora massan har INTE det, vilkert iofs skulle kunna ge stora allbreadsklasser:D

Om ekonomin är styrande så tror jag inte på att det skulle kunna göras billigare med en rasshow. De jag kikat på har anmälningsavgifter på två-tre gånger högre kostnad än de tävlingar som finns här idag!

E-klasser måste såklart ses över, dock brukar inte de vara så stora här, utan det är D- och C-klasserna som brukar locka startande.

I bästa fall beror det på att fler gått upp en nivå ;)

Ja har ju just uppmärksammat fenomenet, som iofs kan bero på den lååånga vintern:p

Vet du vem som ligger bakom denna vinter, skicka ett PM. Jag har en hel del som jag vill diskutera med ansvarig:)

Självklart måste man försöka ta reda på orsaken, svårt dock att nå de som inte är aktiva??? Men ska försöka kolla runt i klubbarna här i distriktet, se om de ser lika på saken och om de i såna fall har idéer om varför det blivit så.

Anledningen till varför det har blivit så kan säkert ha många orsaker. Något som jag och fler med mig har upptäckt är att i samband med tävlingar är fikafrågan det viktigaste och det som genererar flest svar på inlägg på aktuell klubbs facebook-sida. Först åker man och fikar, rider lite halvhjärtat (utan ha tränat sedan förra tävlingen) och sedan snabbt tillbaka till fikabordet igen. Överdrivet- javisst, men det är inte helt fel. Jag tycker att en tävling måste vara mer seriös, men med ett leende och hjälpsam attityd, inte minst mot de som är nya eller orutinerade. Rida först och göra så gott man kan, sedan fikar vi och har en trevlig dag tillsammans.

Att anordna rastävlingar här tror jag inte är lösningen. De som har quarter häruppe rider ofta ändå på WRAS-tävlingarna. Den stora massan har INTE det, vilkert iofs skulle kunna ge stora allbreadsklasser:D

En rastävling är inte en automatisk lösning. Det tror jag inte. Men ett lockande koncept med tävling med två/tre domare och trivsamt kringarrangemang kan locka ekipage söder i från, det är jag övertygad om. Men inte ens ett arrangemang som detta kan vända siffrorna direkt, utan det handlar mer om att skicka en signal om att "vi kommer också anordna rastävlingar med klasser dit alla raser är välkomna och inte bara förbehållet de i södra delen av landet" (Att sedan priserna på en bra Quarter/Paint är riktigt låga i dagsläget är en annan fråga)

Om ekonomin är styrande så tror jag inte på att det skulle kunna göras billigare med en rasshow. De jag kikat på har anmälningsavgifter på två-tre gånger högre kostnad än de tävlingar som finns här idag!

Om du har hittat klasser som kostar tredubbla summan så vill jag gärna att du specar detta med tävling, klass mm, eftersom jag svårligen har svårt att få ihop det. Jag vet vad det kostar att tävla hos rasklubbarna och på WRAS-tävlingar. Kommer Du fram till en så stor skillnad är jag hemskt intresserad av hur du kommit fram till dessa siffror.

Att en rastävling totalt kostar mer beror på att den ofta håller på under fre-sön eller tors- sön. Klass för klass på samma nivå, boxhyra utslagen per dygn så är det inte många kronor dyrare på en rastävling än på en WRAS-tävling. Men det finna inget som hindrar någon från att starta i en klass och åka med hästen till en annan uppstallning. Allt är upp till den tävlande själv.

E-klasser måste såklart ses över, dock brukar inte de vara så stora här, utan det är D- och C-klasserna som brukar locka startande.

E-klasser är inte jättestora här nere heller vad jag förstått, men de är enligt mig väldigt viktiga för att skapa möjligheter för de nya som vill prova på en westerntävling. Att dessa ska förstöras av ekipage som på rastävlingar är tvingade att rida Openklasser tycker jag är skandal. Lagligt rätt, men moraliskt helfel.

I bästa fall beror det på att fler gått upp en nivå ;)

Man får hoppas det, men om det är tomt på E-klasser kanske det är ett tecken på att tillströmningen inte är så stor. Varför inte försöka locka engelskryttare att prova på att tävla på E-nivå? Ha en litet informationsmöte för intresserade där de får en liten inblick i westernvärlden och alla grenar, sedan hjälp att träna (träningstävling?) för att sedan avsluta det hela med en tävling en bit fram i tiden?

Under förra SM hade jag lockat med 22 personer(samtliga engelskryttare med sambor/män/fruar som under helgen kom upp någon dag för att titta på en westerntävling. Trots att ett par av dessa tävlar dressyr och hoppning på aktningsvärd nivå hade de inte en aning om någonting (nästan) och frågade intresserat om det vi tycker är baskunskaper. Jag tror att vi inom western lätt glömmer att vi kan mer om engelskridning, än vad de kan om western.

Öppenhet, information och lockande tävlingar kan vara en av många vägar att gå för att öka intresset.

Vilken väg man väljer att gå gäller det att vara på tårna och på ett oblygt sätt locka folk till western.

Gillar man inte dressyr eller hoppning kan Western-Sverige erbjuda ca 35 andra grenar. Allt från full fart i barrelrace, eller working cowhorse till lugnt och stilla med precision i trail eller pleasure. Det finns något för alla, oavsett intresse. Det måste WS banka in i ridande folks medvetande under lång tid. Allt för att tvätta bort stämpeln av flängryttare på en överviktig, raggig häst klädd i skinhatt och rutig skogshuggarskjorta vilket tyvärr allt för många har.

Först angående prisfrågan....
När jag kikat på AQHA-klasser så har de legat på¨220-280:-. Betalar här 80:-, stor skillnad alltså!

Det säger sig ju iofs självt att det kostar att ha tre domare (utländska dessutom) än att ha en domare, som inte finns alltför långt bort.

Nog om det!

Du har väldigt rätt i just det med information! Jag jobbar ihop med en veterinär, som även tävlar och föder upp dressyrhästar. Hon tyckte att vi inom western var dåliga på att visa upp oss:o, och det är sant, tyvärr!
Hennes idé var att synas mer på ridskolor med uppvisningar vid t ex avslutningar. Den "klassiska" ridsporten tappar många ryttare eftersom de inte känner sig hemma inom det engelska, kanske western passar bättre??

Tror det är svårt att hitta en avgörande faktor, men på något sätt måste vi dra mer folk, vara lite "roligare", dvs attrahera mer!

Du har väldigt rätt i just det med information! Jag jobbar ihop med en veterinär, som även tävlar och föder upp dressyrhästar. Hon tyckte att vi inom western var dåliga på att visa upp oss:o, och det är sant, tyvärr!
Hennes idé var att synas mer på ridskolor med uppvisningar vid t ex avslutningar. Den "klassiska" ridsporten tappar många ryttare eftersom de inte känner sig hemma inom det engelska, kanske western passar bättre??

Tror det är svårt att hitta en avgörande faktor, men på något sätt måste vi dra mer folk, vara lite "roligare", dvs attrahera mer!

Jag som mångårig företagare och entreprenör kan inte förstå hur Western-Sverige kan missa ett vad jag tycker är ett öppet mål. "Vi" sitter på en attraktiv och unik produkt, men förstår inte värdet av att använda den. Hål i huvudet om man frågar mig. :)

Kändishoppning har blivit en hit. Det finns ett par kändisar som redan nu rider och aktivt tränar western. Varför inte dra nytta av detta och använda dessa som en medial språngbräda på samma sätt som hoppningen gjort med sin "kändishoppning"

Många får upp ögonen för westernridning om det skulle bli en "kändisreining" i Globen. INte minst med tanke på att det är en gren inom FEI vilket kanske kan göra grenen något mer rumsren hos "stjärtlapparna" :-]

Senast ändrad:

Jag som mångårig företagare och entreprenör kan inte förstå hur Western-Sverige kan missa ett vad jag tycker är ett öppet mål. "Vi" sitter på en attraktiv och unik produkt, men förstår inte värdet av att använda den. Hål i huvudet om man frågar mig. :)

Kändishoppning har blivit en hit. Det finns ett par kändisar som redan nu rider och aktivt tränar western. Varför inte dra nytta av detta och använda dessa som en medial språngbräda på samma sätt som hoppningen gjort med sin "kändishoppning"

Många får upp ögonen för westernridning om det skulle bli en "kändisreining" i Globen. INte minst med tanke på att det är en gren inom FEI vilket kanske kan göra grenen något mer rumsren hos "stjärtlapparna" :-]

Du verkar ha ruskigt bra idéer!!! Western måste ju marknadsföras för att kunna växa... Finns några få som är duktiga på det, för oss andra finns mycket att lära och "ta efter".
Persbrandt kanske inte vore fel till kändisreiningen?;)
:bow::bow::bow:

Jag är en av dem som faktiskt är aktiv och vill tävla. Hittills i år endast Fagersta-tävlingen. Funderade på Ullricehamn som igår men fick inget resesällskap så jag avstod.

Jag brukar ta med mig två hästar när jag har möjlighet. Förra säsongen hade jag en tävlingshäst, i år har jag tagit upp honom till B-nivå (nätt och jämt) och har två unghästar som ska ut och lära sig hur det går till.

Två av de B-klasser jag var anmäld till, utgick pga för få anmälda. Jättefå startande.

En anledning till färre tävlande kan vara generationsskifte av häst - flera i min klubb har problemet att deras "gamla" tävlingshäst har pensionerats. En har en 20-åring som dessutom skadats.
Ett par personer har det ekonomiskt trångt och väljer ut enstaka tävlingar (de siktar på att vara med på WRAS-SM i höst och väljer ut enstaka tävling för att kolla läget).

Själv försöker jag värva folk genom att låna ut min "bra" tävlingshäst till andra som får rida träningstävling respektive E-klass på honom och helst ska de då bli intresserade av att tävla i fortsättningen. Ingen av de två tjejerna jag tänker på, är medlem i någon westernklubb. Ingen av dem har tidigare ridit western.

Ska på en träningstävling om en vecka och försöker gladeligen lura med ett par småtjejer som bor i närheten och som ibland lånar min paddock. Igår visade jag dem lite av mina trailhinder som grind, bro, side-pass och liknande. Tjejerna verkade tycka att det var jättekul.
Dessa tjejer är inte heller särskilt skolade men det behövs ju inte för att vara med och leka på D- och E-nivå och någonstans måste man börja.

Här har vi ganska få juniorer vilket är synd. Hade en diskussion med en bekant, som inte alls är i hästsvängen, just om marknadsföring och om att visa upp sig. Ett par medlemmar i klubben är ute och håller uppvisningar på olika ridskolor med jämna mellanrum vilket är fördelaktigt för sporten. En lokal tidning för ridsport, som skickas gratis till dem som är med i någon av de lokala ridklubbarna, både inom SvRF och western och islandshäst, gjorde i senaste numret ett större reportage om en westernryttare.

Men visst är det roligare om det är fler som tävlar!

Om jag jämför med engelskdressyr finns ju problemet här i trakterna att det blir långa resor för att ta sig till en tävling. Fagersta var relativt kort avstånd för mig med 17 mil. I sommar blir det en som ligger 4 mil hemifrån vilket är "hemmaplan". Ska till Örebro 1 juni, dit har jag 12 mil. Resten av tävlingarna ligger drygt 20 mil hemifrån.
De långa resorna kan mycket väl dämpa intresset för deltagande i tävling men är förstås svårt att göra något åt,.

Ja just generationsskifte på hästar har jag hört ryktas (vi hör ju till samma distrikt), dessutom vet jag åtminstone fyra ryttarinnor som just nu väntar barn....

Tråkigt att det just nu ställs in så många b-klasser, antar att man tröttnar på att anmäla sig då. Alltså beror sannolikt inte bristen på tävlande på att de gått upp på B-nivå.

Ni gör det bra som visar upp er, måste försöka få till mer av det här med! Gäller bara att hitta "rätt" ryttare, så att det blir en bra reklam för sporten!

Förhoppningsvis kommer de nya hästarna, och de gravida ryttarinnorna igång till hösten eller under nästa år! Vi andra får hålla ställningarna så länge;)

...... WRAS-SM i höst..

Snälla, jag vill inte vara en surjävel, men kan vi inte sluta att använda frasen "WRAS-SM"? Mest beroende på att det inte finns något som heter så.

SM arrangeras av Western Sverige där WRAS är EN av ett flertal föreningar som arrangerar SM.

En lokal tidning för ridsport, som skickas gratis till dem som är med i någon av de lokala ridklubbarna, både inom SvRF och western och islandshäst, gjorde i senaste numret ett större reportage om en westernryttare.

Kul. vilken ryttare vad det som var med i detta reportage? FInns den att läsa på nätet?
.

(ett, två,tre,fyra,fem,sex och så vidare..tio.);)

Du verkar ha ruskigt bra idéer!!! Western måste ju marknadsföras för att kunna växa... Finns några få som är duktiga på det, för oss andra finns mycket att lära och "ta efter".
Persbrandt kanske inte vore fel till kändisreiningen?;)
:bow::bow::bow:

Mina tankar och ideér är inget speciella. Problemet har varit att personer som hade rätt kompetens och vilja att hjälpa till genom åren blivit motarbetade i varierande grad av personer i ledande ställning (troligen sedda som hot på grund av sin kunskap) till de tröttnat och lagt engagemanget. Det behövs inte många personer med egen agenda eller inkompetens för att en förening i WRAS storlek ska kantra och riskera sjunka.

Men för att återgå till TS inledande fundering så är tappet vad jag tror större inom WRAS än inom övriga westernföreningar. Det bör inbjuda till lite eftertanke och granskande av den egna produkten. Priserna kan inte vara en avgörande faktor rakt över eftersom det är god uppslutning till tävlingar anordnade på Axvalla, Grevagården och Bökeberg, trots att totalsumman är lite högre.

Vore väl lite kul att se Mikael och Sanna i någon kändisritt, men det finns fler "kändisar" som är lockade av reining och som rider engelskt i dagsläget. Rider seriöst och tränar målmedvetet dessutom. Vem vet, kanske kan någon locka dessa att ta tag i detta under året.

Senast ändrad:

Angående mitt felaktiga val av term om S;.
OK, SM då.
Tyvärr verkar det ju som om det "riktiga" quarterfolket ser ner på tävlingen i fråga?

Ang vilken ryttare: trodde inte det var lämpligt att skriva ut namn.
Tidningen i fråga heter "Värmlands hästexpo" och om den finns på nätet eller inte har jag ingen aning om.

Till Texaz: nej, antalet anmälda har nog inget att göra med att ekipagen gått upp i klasserna.
Tävlingen i Fagersta var ju en av de första på säsongen, och det kanske spelar roll?
Till Insjön hade jag tänkt anmäla mig men valde Örebro i stället eftersom det är betydligt kortare resa.
Till Lövåsen är jag anmäld men det är tydligen väldigt få anmälda så inte vet jag om tävlingen blir av eller inte? Tänker vänta till sista stund med att betala anmälningsavgift, för om tävlingen blir inställd pga för få ekipage blir det så krångligt att få pengarna tillbaka.
Kanske WRAS borde se till att ha ett konto så som man har på TDB, dit återbetalning enkelt kunde ske vid inställd tävling?

Att vissa kan tyckas se ner på SM beror troligen på att arrangemanget kantas av inkompetens under ett par år. Men en person som inte tillät någon insyn eller hjälp är borta, vilket kan göra det möjligt för duktiga personer att träda in och styra upp SM-arrangemanget. Flera ryttare gjorde tävlingsdebut under SM-kvalen ( tyder på gott självförtroende om inte annat) men detta drar ner statusen en smula. Det fanns en ryttare som ställde upp i barrelrace, polebending, pleasure, trail mfl på samma häst. En häst på Sm-nivå i Pleasure har inget att göra i barrelrace och tvärtom. (Långsamt i Barrelrace och för fort och hetsigt i Pleasure blev resultatet.)

Det som gör att en del tycker mindre bra om SM beror helt och fullt på klantighet från den som ansåg sig som huvudarrangör ( som nu tack och lov hoppat av pga personliga skäl. Sparken som det heter på klarspråk).

Det finns minimal plats för framridning. Banan utomhus glömde man hyra förra året och gick inte hyra detta år. Alla var tvungna att samsas på framridningen inne i ridhuset. Kvalar man på fredagen och ska rida final på söndagen behöver man inte vara speciellt smart för att inse problemet om man inte har några möjligheter att rida under dessa mellandagar. Trängseln i ridhuset försöktes minimeras genom att endast tillåta de tävlande i kommande klasser att vistas inne på framridningen. Det som återstår var att antingen GÅ med hästen på asfalten fram och tillbaka under dessa dagar, eller lasta och åka till ett ridhus varje dag för att kunna arbeta hästarna.

Någon ansvarig plockade in en domare som enligt egen utsago var lite "ringrostig". Att ha vid en sökning på domarnas meriter saknade sådana borde satt igång någon klocka kan tyckas. Namnet på domaren var inte officiellt för väldigt sent. Kan det ha ett samband med domarens senaste besök i Sverige och Chaparall för ett antal år sedan där han gjorde en plattmatch? Ringrostigheten hänger tydligen kvar länge. Dock var han generös med poäng som i vissa klasser visade att vi har ett flertal ekipage som vunnit World Show.

Så, som svar på ditt påstående att "Quarterfolket" ser ner på tävlingen har du några ( det finns många) orsaker varför SM är nära att få en stämpel som lekstuga utan ordning mer än årets största tävling dit alla vill åka för att göra upp om vem som är bäst i Sverige. Som det är nu är en SM vinnare inte automatiskt att anses som bäst i Sverige eftersom många av toppryttarna (främst inom gångartsklasserna) inte tävlar på SM.

Håller med om att det är galet att man kan göra tävlingsdebut på SM. Som du skriver drar det ner standarden.
Detta menar jag att man kunde hindra genom att deltagare skulle tvingas att kvala innan anmälan, genom att exempelvis placera sig tillräckligt bra på ett utvalt antal tävlingar av samma nivå som WRAS B-klass.
Vad nivån kallas inom de andra föreningarna har jag ingen aning om eftersom jag inte tillhör någon av rasföreningarna men det borde rimligen inte vara ogörligt.

Kval på plats är enligt min mening inte så bra som enda utsortering. Om det är tillräckligt många anmälda för att inte rymmas i en final, så skulle man ju kunna ha både kval under tävlingssäsongen och kval på plats.

Så var ju reglerna för några år sen, men togs tyvärr bort....

Just nu verkar det ju svårt att ha det när B-klasserna visst ofta blir inställda.

Status på SM MÅSTE bli hög, tror att det blir det med ett proffsigt arrangemang, reklam även utanför sporten samt bra prispengar SOM betalas ut i tid:p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 007
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama