Minska på kraftfodret?

L

lill_flesky

Tror att vi släpper våra hästar på betet relativit snart, det har kommit igång och växt till ordentligt nu i hagarna. Funderade lite på när man ska börja minska på kraftfodret? Innan man släpper på betet (Om man släpper i början av maj) eller efter? Vi har riktigt kraftigt bete, så det sätter sig på magen rätt snabbt, så jag vill inte göra samma miss som förra året då jag tog på bort kraftfodret alldeles för sent.
 
Jag har släppt mina redan (oftast i allafall, de står inne vid dåligt väder)
Jag har inte sänkt krafftfodret alls utan tvärtom höjt det..det är fortfarande ganska kallt ute så att de behöver det extra.
Hade jag i stället släppt om ca 1-1,5 månad så hade jag sänkt det från första dagen på betet eller om man går och betar hästen efter hand så mycket som den betar.
ex betar 30 min så sänker man så mycket och betar 1 timma så sänker man si mycket.
 
Fast vi kommer inte låta våra gå ute dygnet runt ännu, så de står ju på stall på nätterna.
Hur sjutton ska man kunna jämföra hur mycket hästen betar med kraftodret :confused:
 
Har mina på "bete" året runt och märker direkt när det är dags att skippa kf på våren, boxarna stinker på morgonen,proteinöverskott går snabbt ut i urinen.
Ett säkert tecken som inträffade nu i veckan bara över en natt - och då får dom väldigt lite kf, hade redan dragit ner till halva givan = 0,3 o 0,7 Kg krafft grund.
Hö får dom så länge dom äter det, dom började gå ute dygnet runt i lördags och har redan kommit ner på en högiva av 2 1/2 kg var per dygn - dom har fri tillgång än men naturbete på ca 2 ha. Det är ett stort Hbl och en Nsv bruks. Brukar också dyka upp en Nsv travare på betet som är lite mer svårgödd men inte heller hon behöver tillskott.

Har haft unghästar som klarat sig utmärkt också, bara man avpassar betestorleken efter antal individer. Som mest har jag haft 11 hästar på 6 Ha. 2 shettis, 2 fjord, 4 unghästar 1 dräktigt sto lipizzaner, 1 hbl, 1 vbltravare.
Alla lagom feta o glada, en del fick gå på magrare bete än andra.
Ger heller inget tillskott om dom rids (motionsridning).
 
hmm så när pinket luktar mer nu på våren så är det proteinöverskott i fodret?
Då ska jag nog ta och minska ner lite på kraften jag också!
 
okej, men våra har inte så mycket betet ännu men när vi släpper dem så får de ju en hel del. Vet inte riktigt hur pass snabbt man vågar dra ner kraftf.?
 
Ingen häst blir sjuk av att man tar bort allt kraftfoder rakt av, däremot kan dom bli ganska snopna om dom inte finn snågot i krubban. Förr tog man alltid bort ALLT kf till hästar som inte arbetades på tex RS Strömsholm.
 
jo, men hon kommer att arbetas, och jag vet inte hur pass kraftigt man kan säga att vårat bete är just nu. Däremot kommer hon inte få ngt kf i sommar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 505
Senast: niardasp
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 821
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 249
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 624
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp