Minska nervositeten?

Ek3n

Trådstartare
Hej. Jag har ett problem som jag gärna vill få bukt med. När jag hopptränar, då går det jättebra på enkelhinder och på serier. Men när vi ska hoppa bana, då blir jag jättenervös och börjar tänka för mkt. Så då går det inte alls bra, vi får jättedåliga språng, min häst blir osäker och det blir stopp.

Hur ska jag göra för att inte bli så nervös? Jag vet inte varför jag blir det :crazy:

Sv: Minska nervositeten?

Tips: Be din tränare att sänka hindren! Att hoppa många banor på riktigt låga hinder (30-70cm beroende på häst) är både bra för självförtroendet och för ridningen i övrigt! När det är lägre kan man hoppa flera varv på banan också. Rutin ger säkerthet och då blir du säkert inte lika nervös sen.

När nervositeten börjar släppa kan du höja hindren succesivt, då hinner du vänja dig vid höjderna!

Men det är inte höjderna som är problemen. Eller, jag är rädd att hon ska komma fel hela tiden (hon är bara 6 år, orutinerad)

Det är lättare att komma rätt på låga hinder och eftersom ponny är ung tycker jag definitivt du ska hoppa lågt så att den också blir säker och för självförtroende. Om ni kommer fel hela tiden så kommer ponnyn och du bli mer osäker.

Sen är det bara att börja höja! Men även om man tävlar på elitnivå så kan det vara bra att träna på riktigt låga hinder.

Man kan ju träna på olika linjer också som är lite högre och sedan sätta ihop allting till en bana. Då har både häst och ryttare fått känna sig för lite först. Om du kommer rätt när du rider linjerna kanske du slappnar av och blir säker när det sätts ihop till en bana.

När jag tränar brukar jag hoppa fram på linjerna som är med i banan, på en lägre höjd. känns det bra, höjer och och hoppar samma bana en eller två gånger.
tänk inte alla hinder som en lååång väg, utan tänk det som linjer. mellan linjerna kan du sakta av till trav, fatta ny galopp eller göra en volt i galopp mellan linjerna. ta det lungt och ta tid på dig. ha lägre hinder i början och höj när du känner dig mogen för det.

Jag håller med ovanstående om att sänka hinderna och hoppa fram på linjerna. Så börjar jag alltid hoppa fram när jag ska hoppträna. Ska du sen hoppa en bana har du ju redan lärt dig den.
En annan bra grej man kan göra för att inte tänka för mycket på hur avsprånget ska bli är att rida mot hindret som om det inte stod där. Min tränare säger alltid att det är hästen som ska hoppa och ryttarens uppgift är att styra hästen dit han ska. Så är det ju också. Därför försöker jag tänka bort hindren och bara rida vägarna liksom. Självklart är jag med i språnget och ger eftergift, men jag låter hästen själv bestämma var den ska hoppa av. Har själv en yngre häst som också varit osäker och det har faktiskt hjälpt. För när jag blev nervös som du försökte jag alltid trycka av hästen och det var då den hoppade fel. Hoppas du förstod vad jag menade. Men hoppa bara låga hinder tills du och hästen fått upp självförtroendet. Lycka till.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 289
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?