Minns hästar tidigare rang uppgörelse?

Blackbeauty

Trådstartare
Jag har ett extremt ranghögt sto som skall gå på sommarbete där det även kommer att gå ett annat väldigt ranghögt sto. De gick tillsammans på det här betet även förra sommaren och det var inga problem den första månaden. Men efter en månad smällde det till ordentligt och de rök ihop. Båda hästarna fick rejäla spark skador men som tur var läkte de utan men. Min häst var efter den uppgörelsen ledare över de tio hästarna på betet och det andra ranghöga stoet gick därefter undan för min häst och allt var fortsättningsvis lugnt i hagen. De gick på betet tillsammans i 3 månader.
Nu är det dags för sommarbete igen och samma hästar kommer att gå på betet.
Min fundering är: minns hästar tidigare rang uppgörelser?
Jag är väldigt nervös att de två ranghöga hästarna skall skada varandra då det är två extremt ranghöga individer.
Min häst har aldrig gett sig och det var samma för det andra stoet tills hon träffade min häst förra sommaren.
Vad har ni för erfarenheter av detta? Kan de minnas tidigare ranguppgörelse så att det kan gå lugnare till den här sommaren?
Jag kan även tillägga att det andra ranghöga stoet dessutom är dräktigt.

Minns gör dom säkerligen men som sagt så, hästar ändrar sig under året, vissa får större självförtroende, vissa får mindre osv, dom kan förändra sig vilket gör det svårt att veta exakt hur ett ihopsläpp kommer bli. Vissa hästar är ju vänner i en flock och "ovänner" i en annan..det beror på mycket.

Självklart minns de, men som Korven skrev; rang är färskvara och kan bero på många olika faktorer. Så räkna med en uppgörelse i år också, även om den kanske kommer att se annorlunda ut. Att det ena stoet är dräktigt kan spela roll, kanske viker hon sig snabbare, kanske är hon ettrigare än förra året.
Har haft ett sto som aldrig under hela sitt liv vek sig för någon annan häst. Som gammal räckte det med att hon stampade i marken och glodde med bakåtstrukna öron på en häst, som ung hamnade hon i många kraftfulla dispyter .... Inte alltid så kul med ranghöga, självsäkra damer!

Jag tror också att det är en färskvara, å andra sidan kan ju det andra stoet iom förra sommaren "upptäckt" att hon kanske inte är så ball. Beror väl på hur hon haft det i vinter, har hon fått vara drottning i hagen så kanske hon inte ger sig så lätt.. Som sagt kan dräktighet påverka, är hon högdräktig eller betäckt i år?
Var det något som ändrades där efter en månad förra året? Kom det till någon ny häst eller försvann någon?

@Blackbeauty : rang är föränderligt och aldrig satt i sten bland några hästar. Hästar känner igen och minns varandra om de träffats tidigare i livet, men det är icke att förväxla med att rang fortfarande är en färskvara i det att vid nya hopsläpp och möten om tid passerats, så ska rangen stämmas av igen individerna emellan.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 473
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?