Ministaket!

C

cocette

Vet inte om denna tråd ska ligga här eller på utrustning, men jag chansar. :)
Jag har en minishettis på 76 cm som jag inte vet var jag ska göra av! :confused: Det har gått bra ända tills nu att hon går med de andra hästarna. Vi har satt upp en extra tråd precis ovan marken. Men nu har hon kommit på att den där tråden går faktiskt att lyfta på. Det började med att hon sprang mellan våra tre hagar. Och så länge hon nöjde sig med det så tänkte jag att det inte gjorde så mycket. Men nu är hon och springer i trädgården och har också vid något tillfälle vid utsläppet smitit ut på gårdsplanen.
Trästaket är den ända utvägen, vet jag, men fy vad dyrt det kommer att bli! :cry: Jag funderar på att göra små "minihagar" i anslutning till de andra hagarna. Men marken e ju helt stenfrusen...
Vad har ni med små minisar för staket? Hade varit skoj att få lite tips!

Sv: Ministaket!

He he. Vi hade en som fick gå i ridhuset till slut. Det gick inte att stängsla in henne...

Tankar på att bygga ridhus har ju också funnits men trisslotterna har bara gett 25 kr:s vinster än så länge ;)

Plötsligt händer det...?
Om man bygger ett kombinerat trä- och elstaket? En träribba längst ned och tråd ovanför?

Jo, det skulle gå. Det hade inte blivit ett sånt stort projekt heller :smirk: Tack för tipset!

Funderade lite på såna här "kreatursgrindar" också. Ingen som har någon erfarenhet av såna?

Jag har haft en liten minihingst tidigare och han var van från förra ägaren att kunna krypa under staketen.

Tjockpälsad och med rejäl man fick han inga stötar även fast vi hade redig kräm på staketet och 2 extra rader tråd längst ner.

Vi satte "antenn" på honom. Lindade ståltråd från sidoringarna på grimman och runt nackstycket, sen i en båge ovanför, ca 20 högt. Tvinnade ihop bågen så det bara blev en liten rund ögla i toppen, så det inte gick att fastna eller sticka sig. Fungerade över förväntan.

Efter nån vecka med den munderingen provade han aldrig mer att krypa under tråden.

Så här såg det ut, ja nästan i alla fall, ha, ha ;)
20-516.jpg

Är du säker på att det är en häst på den bilden :D jag tycker den är fruktansvärt lik ett får ;)

Men hur som helst det är ett bra tips :idea: för det är många som jag både hört och läst om som den här metoden fungerat på!

Sätt antenn på hästen!!

Anneli

hallå!
Till mina hästar så har vi dom franska elbanden!
I hagarna där dom små amrisarna går så har vi tre band.
vi har haft en utbrytar kung,men det var när dom små gick på vanliga vita band,
Men när vi satte dom gröna franska banden så gick han inte ut längre!! :banana:

Tack o åter tack för tipsen! :bow: Ska ta o testa att sätta på en antenn på henne imorgon ;) Funkar inte det så blir det en rejäl uppdatering av staketen. Kanske prova de franska elbanden. Ståltråden är uttängd och ihoparullad på alla ställen nu efter alla hennes rymningar.

Observera att det är förbjudet enligt djurskyddslagstifningen att sätta "antenn" på hästen eller något annat djur. Man får inte förstärka obehaget av eltråden.
Bara så att de som gör det vet vad som gäller om det skulle bli t ex oanmäld inspektion.
Tror man får böter för det, men jag är inte säker.
Försök att sätta t ex hönsnät på utsidan av staketet istället så att hon inte bara kan lyfta tråden och krypa under. Det behöver ju inte vara så högt nät bara så att det tar lite tid att krypa under och inte skadar de större hästarna.
Finns en hel del typer av nät som inte har så stor risk för hästar att fastna i som fårnät.

Masse skrev:
Observera att det är förbjudet enligt djurskyddslagstifningen att sätta "antenn" på hästen eller något annat djur.
Jasså, säger du det. Intressant - var står det? Gärna en länk så jag kan läsa.

Fick tipset av veterinären för ett antal år sedan, då vi hade vår lille utbrytarkung. Det fungerade alldeles utmärkt och stötarna blir ju inte på något vis förstärkta genom antennen, hade blivit precis lika stark kyss om hästen nosat på banden. Jag har hellre en häst med "antenn" några dagar och hästen i fortsättningen innanför staketet. Det är lite häftigt att hönsnäta kilomervis med staket om man har stora hagar, om det ens hade hållit för vår lille häst - han plöjde sig genom och töjde ut det mesta, t.o.m. grävde sig ut.

Det var en vet. som bodde här i närheten, f.d. distriktsveterinär som gav mig tipset hur jag skulle göra. Vill du ha namnet för du gärna PMa.

Faktum är att jag blev lite nyfiken nu och har försökt hitta texten där det står att man inte får sätta sk "antenn" på en liten rymmarhäst under en period. Men jag kan inte hitta det.

Så tills jag blir överbevisad håller jag detta för en skröna i klass med att man inte får köra med övre luckan på transporten nerfälld t.ex.

Med antennen handlar det ju inte om att man förstärker strömmen på något sätt, för det kan jag tänka mig är förbjudet. Det kan ju inte bli större kyss än spänningen i staketet. En häst utan den tjocka manen och pälsen hade fått samma stötstyrka av staketet. Hade jag rakat av isoleringen dvs man/päls skulle det fått samma effekt som antennen.

Det skall bli intressant att se om Masse, som påstod att "antenn" på en liten rymmarhäst under en period är förbjudet enligt djurlagstiftningen, kan hänvisa till lagrummet. I så fall får jag väl ge mig ;), men bra fungerar det i alla fall... :angel:

Har ingen länk men jag inte minns fel står det på samma ställe som att man inte får ha el på taggtrådsstaket, ha elektrisk kovakt eller elhalsband på hundar. Det är för att inte utsätta djuren för onödigt lidanade. Om jag kommer ihåg rätt så står det bland annat att man inte får öka effekten av elen genom anordning, rakning eller på annat sätt. Jag kommer ihåg att ett vått täcke på hästen också räknas in i förstärkningen.
Så enligt djurskyddet så om ett elstaket inte håller djuren inne så får man helt enkelt ha någon annan typ av staket, dom tar ingen hänsyn till kostnaden för staket utan det är upp till djurägaren att se till.
Själva djurskyddslagen finns på SFS 1988:534 den kan jag hitta på nätet men sedan det här blev överflyttat till en egen myndighet från Jordbruksverket har jag jättesvårt att hitta rätt i deras lagar och förordningar.

Senast ändrad:

Oj! Har inte egen dator o har inte varit inne på buke på nån dag. Så jag har hunnit vara lite "olaglig" :o . Ska säga att hon fick max två stötar med hjälp av antennen men hon kom på att om hon springer riktigt snabbt igenom så hinner hon inte få någon stöt genom antennen heller. Bara imorse sprang hon fram och tillbaka genom staketet säkert 10-15 ggr på en halvtimme med antennen på huvudet. Helt hopplös!
Så det får nog bli att banka upp ett rejält trästaket eller plank om hon ska hålla sig där hon ska. ;)

JO det är olagligt, Så här står det i Häst djurskyddsbestämelserna.

Hästars betende får inte styras med utrustning el anordningar som ger djuren en elektrisk stöt. Undantag är elstängsel och elavisare på fodervagnar. Elektriska pådrivare får endast användas av veterinär.

Jag tolkar i alla fall det som om det är olagligt..

Men vem har sakt att alla lagar är vettiga hela tiden :confused: , Jag har hälldre än häst med anten på huvudet, en än som ligger mossad på vägen :devil:

Hästars betende får inte styras med utrustning el. anordningar som ger djuren en elektrisk stöt. Undantag är elstängsel och elavisare på fodervagnar. Elektriska pådrivare får endast användas av veterinär.

Ja, det är den enda "harangen" som jag också hittat, inget specifikt nämnt om just "antenn".

Den går ju att tolka på olika sätt.

Dels så som du gör, men även motsatsen.

Det är ju inte så att det är själva antennen som ger hästen stöten utan det faktum att hästen går emot elstängslet. Hade den gått emot med nosen eller man hade rakat av man/tjock päls så hade den ju likafullt fått en stöt av samma styrka.
Antennen styrs ju inte aktivt som t.ex. elhalsband till hund där det finns ett batteri i själva utrustningen som ger stöten.

I logikens namn skulle man inte få ha metallspännen på en grimma i hagen heller i så fall. Får man använda sk polarband till staketet som förstärker elstöten när jordningen är dålig. Man kanske inte ens skall ha hästen ute när det regnar, för våt päls leder ju strömmen bättre än torr, vad med vått täcke... osv osv.

Nu spånar jag naturligtvis bara. ;)

Kan en domstol säga att en person fälls för något lagbrott och nästa instans att den frias med hänvisning till samma lagtext, så är det väl inte konstigt om man även kan tolka en sån där luddigt beskriven text åt bägge håll.

Men nu har ju tydligen cocette problem med sin rymmare ändå, trots testad antenn. Det var mig en fräck liten gynnare. :D

Är det på samma ställe som hästen rymmer genom staketet är det ju lätt fixat, lite omständigare om du måste åtgärda hela staketet.

Hur lågt sitter lägsta tråden som hästen kryper under? Kanske du kan byta den mot något band/ståltråd som går att spänna hårdare? Är det fruset i backen där du bor? Om inte, skulle du kunna testa att sätta ner några vanliga elstolpar mellan staketstolparna som kortar av avstånden där tråden/bandet sitter fast, då går det kanske inte för buspållan att lyfta upp tråden lika lätt.

Jag nämnde polarband lite högre upp. Något liknande kan man fixa själv för att få bättre jordning genom att dra en tråd en liten bit under strömförande tråden och koppla den till jord.

Har du mätt strömstyrkan på staketet?

Jag har en liten mini som första året rymde dagligen, minst 20-30 gånger. Tillslut hade vi 5 eltrådar i hagen. Antingen kröp han under, sprang rakt igenom eller grävde sig ut. Jag var förtvivlad och hästen var väldigt nöjd.
Tillslut fick jag kontakt med nåt staketföretag och de menade att vi hade dåligt med el i staketet, något som vi inte tyckte stämde eftersom vi själva fått rejäla smällar av det.
En gubbe från företaget kom hit och kollade över aggregat (stavas så??) och elband i alla hagar, han kom fram till att vi hade mkt dålig ström i staketet och det berodde på att vi hade för korta jordspett. När vi väl köpt hem 6-7 stycken långa jordspett så har vi haft bra el i staketet och ingen av minisarna har rymt....tack och lov! Jag är evigt tacksam över att vi kontaktade det företaget, tusen kronor fattigare blev vi men det var det verkligen värt!
Men helt säker kommer jag aldrig känna mig när de små är ute....risken är ju större att dom rymmer eftersom dom testat på det ett antal gånger förr.

vi har köpt oss en digital stängseltestare, mkt bra tycker jag! Vi har nu tre elband i varje hage och det håller inne alla våra hästar.

Senast ändrad:

Nä det är svårt att stängsla in minisarna....gärdsgård kansk? :smirk:

Liknande trådar

Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
27 959
Senast: Breaktown
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 670
Senast: vallhund
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar