Petimetern i mig kan inte låta bli att påminna om att han varken är någon minishetland eller standardshetland, utan han är en korsningsponny av något slag, alternativt någon ras som år prickig ändå. (kanske vet du det? i så fall, låt andra läsa och lära...
)
Det är nämligen så att den tigrerade färgen är den enda färg som inte finns ursprungligt hos shetlandsponnyn och den är inte heller tillåten i rasen. Därför kan jag vara helt säker på att det inte är någon renrasig shetlandsponny.
Shetlandsponnyns stambok är sluten, så några nya färger kan inte heller tas in där.
Din ponny är alldeles säkert en toppenponny ändå!
Orsaken till att jag inte kan låta bli att kommentera detta är för att alldeles för många inte vet skillnaden på en shetlandsponny och en "A-ponny som har shetlandsliknande utseende". Vi (aktiva i rasförening för shetlandsponny) som arrangerar utställningar och andra aktiviteter för shetlandsponnyer får varje år ge det tråkiga beskedet till ponnyägare som tror sig äga en shetlandsponny, att just deras ponny inte får vara med på våra aktiviteter. Det är lika tråkigt varje gång någon inser att de inte äger vad de tror att de äger, dvs en shetlandsponny.
Shetlandsponny är en ras (med en stambok) och inte en "typ av ponny".