Minishettis ihop med Storhäst?

paronet

Trådstartare
Hur tänker ni kring detta med små och stora hästar i samma hage? Har en liten minishettishingst på 9 månader som för tillfället går ihop med en shettisvalack på 20 år, men så småningom kommer jag att flytta och då kommer min storhästvalack på 5 år att flytta med (han står för tillfället i ett annat stall så dom har aldrig gått tillsammans). Vill helst kunna ha alla tre ihop men finns det någon skaderisk med det? Kan påpeka att både minishettisen och storhästen är väldigt spralliga och busiga av sig.

Det finns alltid en viss skaderisk när man har hästar av olika storlekar tillsammans. Ibland är det den stora som pucklar på den lilla och ibland sparkar den lilla sönder framknäna på sin stora leksugna kompis...
I de flesta fall går det alldeles utmärkt.
jullehp.jpg

Tillägg: Jag har haft mina shetlandsponnyer, förvisso av standardstorlek, tillsammans med mina halvblod sen jag köpte min första shetlandsponny 1991.
Jag har haft två skador sen dess, båda av allvarligare art och båda hände när hästar som inte var meningen skulle gå tillsammans ändå "hamnade" i samma hage. (dvs rymmare hamnade fel) Jag får nog ändå anse att det är ett ganska bra utfall på alla dessa år.

Senast ändrad:
Jag avstår om jag kan, men om den lilla ska gå ensam annars skulle jag chansat.
Finns skaderisk på båda hästarna såklart, en lekfull kick från stora kan bli döden för den lilla. Men som jag sa jag hade hellre riskerat det än att någon ska vara själv.

Jag har en mini och en vanlig shettis tillsammans med med mina två stora och jag har aldrig haft en bus eller bråkrelaterad skada. Däremot är det inte optimalt pga de olika foderbehoven.

Min häst gick i en blandflock med tre stora, två ponnys och en minishettis. Inga skador och upphöjd foderhäck löste fodringsproblemet :)

Visserligen stooor hage då, men shettisen tog hand om min häst som var rätt utstött i början.

wp_20160731_08_05_01_pro_579f955b2a6b22b9518246a9.jpg

Tack för alla bra svar! En följdfråga på detta då.. Tror ni att det har någon betydelse om den lille går ensam med den stora eller om den större shettisen går med? Jag äger inte den större shettisen utan har enbart haft den som sällskap till den lille så hade helst velat ha dom två utan den större shettisen. Gör det någon skillnad? Hörde att hästar skulle ha någon i samma höjd som det kan klia sig med osv men kanske är en myt, vad tror ni?

Hur tänker ni kring detta med små och stora hästar i samma hage? Har en liten minishettishingst på 9 månader som för tillfället går ihop med en shettisvalack på 20 år, men så småningom kommer jag att flytta och då kommer min storhästvalack på 5 år att flytta med (han står för tillfället i ett annat stall så dom har aldrig gått tillsammans). Vill helst kunna ha alla tre ihop men finns det någon skaderisk med det? Kan påpeka att både minishettisen och storhästen är väldigt spralliga och busiga av sig.
Ser inget problem i att ha blandat stora och små hästar i samma hage, huvudsaken är att hagen är såpass stor att hästarna har möjlighet att "komma ifrån" varandra då det behövs. Min häst går på lösdrift i flock med väldigt blandat hästmaterial, de minsta är en shettis och en liten b-ponny och de största är halvblod och finnhäst. Tycker faktiskt shettisen är en av de coolaste och tuffaste i flocken. Det är snarare foderfrågan som kan bli knepig, då de små gärna äter lite mer än de skulle behöva. Vilket min fjordvalack också gör..

Jag har en mini ihop med två normalstora halvblod. Innan minin blev kastrerad bet han ordentliga sår, gärna kring ganascherna samt tvingade mig att sy om alla täcken för att han fastnade i bensnörena. Även om vi bara haft en allvarligare incident är den inget man skojar bort; mini fick ett öga utsparkat.
Efter kastration har det varit frid och harmoni.

Skaderisken finns men det gör det ju oavsett storlek om de inte trivs ihop.
Jag hade mina första hästar, en shettis och en storhäst ihop och de stortrivdes ihop.
Men jag har också senare haft både shettisar och större hästar som visat ganska tydligt att de trivs bäst med likasinnade i samma storlek. Så är nog lite från individ till individ.

På min närmsta ridskola fanns länge en minishettis, den gick tillsammans med hästar av alla möjliga storlekar i hagen. Alla ridskolehästar i det stallet gick tillsammans, så den hade sällskap av ett knippe ponnys i olika storlekar och en hel del halvblod också. Så vitt jag vet skadade sig aldrig shettisen och inte heller orsakade den skador på andra heller. Det var däremot roligt att se dem i hagen, just för att det var så många hästar av så olika typ och storlekar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 893
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 043
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar