Minigrisavel

D

Donkey

Jag skulle vilja veta var man hittar avelsgalt till min minigris. Någon som vet var jag kan söka?

Sv: Minigrisavel

De flesta uppfödare lånar inte ut sin galt till avel utanför den egna besättningen pga smittorisker.

Ibland så "bytar" man dock galt för en längre period med en annan uppfödare. Tex om jag skulle ha Gris-Evas galt för avel på mina suggor under 2009 och så lånar hon min galt. Då är inte risken för smittor större än när man köper in ett nytt avelsdjur eftersom galten finns på ett ställe under flera månader.

Men att låta sin galt betäcka i flera olika besättningar under kortare perioder är alltid riskabelt.

Som suggägare får man alltså köpa egen galt. Eller tex annonsera.

Men om man anonserar på blocket tex är risken stor att man får tag i en galt som betäckt på flera andra ställen den senaste tiden och därmed en stor risk för att ens sugga blir smittad.

Man måste se till att ha sina avelsdjur vaccinerade.

Innan man sätter sin sugga i avel måste man tänka efter noga. Det viktigaste är att suggan är frisk, har ett bra lynne samt har en sund exteriör. Vad man ofta glömmer är
nog det viktigaste.

Har man plats, tid och råd att behålla de kultingar man inte lyckas sälja???? En sugga kan få 10 stycken.

Det är inte alltid så lätt att finna bra och engagerade hem till minigriskultingar som är villiga att vara grisägare i de många år en minigris lever.

Svarar man nej på den frågan bör man avstå från att betäcka.

Själv betäcker jag inte på nytt förrän kultingarna i kullen före är sålda. Undantaget blir nästa år när min lilla "påläggsgris" Valentina ska betäckas för första gången i slutet av februari. Då kommer hennes mor förhoppningsvis vara dräktig. ( Men jag funderar på att pensionera Gudrun fr avel efter den kullen då hon redan haft många kullar innan).

Jag har bara en liten besättning med 1-2 suggor. Och 2009 blir ett generationsskifte.

/KT

Senast ändrad:

Tack för svar! Jag kan väl tillägga att jag är ganska så nybörjare med minigrisar. Jag har en suveränt gullig minigris som blev omplacerad till mig i år. Hon är jättesnäll förutom då hon brunstar!
Hon går bra i koppel, älskar att bli kliad (ramlar omedelbart omkull!) och är allmänt lätthanterlig. Hon bor i en egen hage på vår gård med en stor lekstuga med altan där hon ligger och solar sig, och får en egen box i stallet till vintern. Jag funderade att ta kultingar efter henne kanske nästa år, men det verkar ju inte vara det enklaste.

Jag kan väl tillägga att jag är ganska så nybörjare med minigrisar.
Jag rekommenderar att du blir medlem i SMGS.

http://www.smgs.se/

Svenska Minigris Sällskapet.

På hemsidan finner du en massa nyttig info om att ha minigris.

Medlemskap är inte särskilt dyrt och man får bla en tidning flera gånger om året samt tillgång till det interna diskussionsforumet. Som medlem kan man också ordna härstamningsbevis till ev kultingar mm.

/KT

Tack för svar! Jag kan väl tillägga att jag är ganska så nybörjare med minigrisar. Jag har en suveränt gullig minigris som blev omplacerad till mig i år. Hon är jättesnäll förutom då hon brunstar!
Hon går bra i koppel, älskar att bli kliad (ramlar omedelbart omkull!) och är allmänt lätthanterlig. Hon bor i en egen hage på vår gård med en stor lekstuga med altan där hon ligger och solar sig, och får en egen box i stallet till vintern. Jag funderade att ta kultingar efter henne kanske nästa år, men det verkar ju inte vara det enklaste.

Hur gammal är hon och hur länge har du haft henne?

Det jag tycker är viktigast innan man tar en kull är att man själv har mycket erfarenhet av själva djuret gris.
Man behöver lära sig deras beteende, utfodring och hur man "fostrar" en gris.
Du behöver veta det den dagen du säljer en kulting. Din kund ska kunna vända sig till dig när denne har frågor.

Det gäller också att ha ett bra avlesmatrial med bra temperament och exteriör.

Sen finns det oändligt mycket annat att fundera och ta reda på.
* Kan du hålla en galt om du inte hittar någon som vill låna ut sin?Det är inte många som vill låna ut sin galt p.g.a. smittorisker. Jag t.ex. gör det inte.
* Grisar föds med brist på röda blodkroppar. Kan du få tag på järn?
* Vad gör man om suggan får en förlossningpsykos?
* Kan du avliva en kulting om den är missbildad, svag eller skadad.?
* Hur går en normal grisning till?
* När är bästa åldern för kastrering?
* Har du plats för kultingar om de inte blir sålda?
* Kan du säga nej till en olämplig kund även om du står med kultingar som du vill bli av med?
* Har du kunskap och erfarenhet att hjälpa till med support till dina kunder? Inte bara om beteende, fostran och utfodring, utan även vilka lagar som gäller och vilka tillstånd man kan behöva.

Och man blir inte rik på att föda upp minigrisar.:grin:
Se det som en dyr hobby utan speciellt mycket vinst.
Jag ränknade ut för en tid sen att från betäckningen av suggan till leverans av en snittkull på 6 st kultingar (tre av varje kön.) kostar det ca 10- 12,000 kr. Det blir ca 2000 kr/gris.
Då är alla faktiska kostnader inträknade, men inte den tiden du lägger ner på "jobbet".

Vänta några år för att samla på dig erfarenheter och kunskap innan du tar en kull.
Det säger jag inte för att vara elak på något sett, men min erfarenhet säger att kunskap kan man inte få för mycket av.
Det är en fantastisk upplevelse att få griskultingar, men tyvärr är det inte alltid en dans på rosor....

Jag själv har haft minigrisar i 18 år nu, och jag lär mig ständigt nya saker....
Det tog mig 5 år från min första minigris innan jag var redo att ta en kull, och då jobbade jag ändå som svinskötare på den tiden.

Skaffa din gris en kompis i stället så att hon har sällskap.
Din gris blir glad för sällskapet och du kan lära dig mer om deras naturliga beteende och språk. ;)

Ps. Man behöver inte vara medlem i SMGS för att få köpa härstamningsbevis och köpeavtal. Det är bara lite dyrare. ;)

Men i princip då så ska/kan ingen som inte redan är uppfödare ta en kull på sin gris om man inte köper in en egen galt?
Det finns ju faktiskt folk som ÄR seriösa och som HAR kunskap, känns nästan mer oseriöst att behöva köpa en egen galt bara för att betäcka och sen skicka den till slakt...

Risken är ju då att man får tag på en inte lika seriös uppfödare/säljare i brist på annat och det kanske kan vara svårt att som "icke-uppfödare" ta reda på vad som är bra och dåligt.

Kunde inte föreningen istället hjälpa till att ge förslag på lämpliga avelsdjur/uppfödare då jag antar att folk (i allmänhet) betäcker ändå om de nu har bestämt sig för att få kultingar. Bättre då att de får hjälp och råd på vägen...?

Bara några funderingar...

Därmed inte sagt att vem som helst ska betäcka hejvilt utan eftertanke, absolut inte!

/ Vi har själva två minigrisar

Kunde inte föreningen istället hjälpa till att ge förslag på lämpliga avelsdjur/uppfödare då jag antar att folk (i allmänhet) betäcker ändå om de nu har bestämt sig för att få kultingar. Bättre då att de får hjälp och råd på vägen...?

På SMGS sida finns det en lista på de uppfödare som är anslutna.
Man kan ringa runt och fråga om de lånar ut sin galt eller kan ta emot en sugga för betäckning. Alla säger inte Nej. ;)

Man kan också ta kontakt med de som säljer på t.ex. Blocket för att höra om dennes galt. Många "icke-uppfödare" har fina djur och ofta även papper på dom.
Det gäller för sugg-ägaren att titta på galten och ta reda på så mycket som möjligt om honom innan betäckning.'
Minigrisvärlden är liten och släktskapet stort. :angel:

Se bara till att BÅDA avelsdjuren är vaccinerade mot Rödsjuka och Parvo samt att de är avmaskade och avskabbade.

Har man frågor om minigrisar och avel, kan man alltid vända sig till SMGS för att få råd.:)

Eller så frågar man Gris-Eva:laugh: Min gris "guru"...

MVH Russin8 som nu har två grisar hemma

Haha:laugh:

Men två får vara nog:p

Hur underbara dom än är:cool:

Den lilla är helsyskon med den stora och dom trivs så bra ihop.

Babe, den äldre, bäddar åt Baloo, den nya, så att han kan lägga sig när henne. Dom är så söta ihop:love:

Det verkligen syns på Babe att hon mår mycket bättre nu när dom är två. Hon är gladare och mycket mer social med oss människor.

MVH Russin8

Liknande trådar

Övr. Djur Posta här om bra djurvideos som finns på youtube. Trodde inte att jag skulle titta en timme på ugglor men fastnade totalt Älskar...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: MJLee
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
587
· Visningar
14 362
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka