Mini-bebisar!

Acses

Trådstartare
Är det någon här som fått en väldigt liten bebis?

Har vart på ett par ultraljud senaste månaderna eftersom min bebis är lite liten (18% under) hon följer dock sin egen växtkurva och de har försäkrat att det inte är några fel med det, vissa bebisar blir mindre helt enkelt. Dessutom verkar det ligga i släkten att vara liten när man föds, på min sida var jag mammas största bebis (av fem) med mina ohyggliga 3000 gram. ;)

Jag har hört att de som föder små bebisar kan få det jobbigare under förlossningen, varför har jag dock aldrig fått förklarat för mig. Någon annan som hört det? Skulle gärna vilja höra hur det gått med era miniatyr-bebisar, tog de fart och började växa när de väl kommit ut eller har de förblitt små? Hur löste ni det med kläder första tiden? :p Osv.

10:e november är jag beräknad till, någon annan som kanske ska ha då? :)
 
Sv: Mini-bebisar!

Inte personligen, men har en kompis vars dotter bara var 43 cm lång och vägde runt 2,5 kg vid födseln (fullgången) och det har inte varit några större problem vare sig när hon föddes eller efter som kan kopplas ihop med litenheten ;)
 
Sv: Mini-bebisar!

Ojsan hoppsan, det var inte en stor bebis!

MVC har ju iofs försäkrat 100 gånger om att det inte ska bli några problem med en liten bebis, men man måste ju nojja lite ändå. :p
 
Sv: Mini-bebisar!

Anledningen jag har hört till varför det skulle vara enklare med en stor bebis är att den hjälper till mer själv på nåt sätt. Och så utsöndrar man mer av nåt smärtstillande typ.

Eller så är det bara nåt man säger till dem med jättebebisar för att lugna ner dem :)
 
Sv: Mini-bebisar!

Jag hörde idag att tunga bebisar tydligen är lättare att föda pga att deras egen tygnd hjälper till att pressa nedåt/utåt. Låter ju ganska logiskt i mina öron iaf. :)
 
Sv: Mini-bebisar!

Nu fick jag inte en jätteliten bebis eftersom jag gick över tiden 2 veckor. Hon vägde 3240 gram (50 cm), men jag fick göra två tillväxtultraljud (i v36 och v39) för att kontrollera att hon växte som hon skulle. Hon bedömdes ligga 16% under medel. Enligt sjukhuset hade de en felprocent på 5 % (10% gäller annars som genomsnitt, men de ansåg sig vara skickligare än det).

Min mamma fick tre barn: 3100, 2900 och 2700 gram så det är säkert ärftligt...

Trots hon var hyfsat normalstor köpte vi ett klädset i storlek 44 efter att hon kommit eftersom hon simmade runt i storlek 50 så en liten bebis lär behöva riktigt små kläder! Men avvakta med de inköpen, de kan ni fixa efter bebis kommit (och kläder GÅR ju att ha även om de är lite stora)!

Att det skulle vara svårare att föda vet jag inte om det stämmer, men jag har också hört det och att det skulle bero på att man får mindre hjälp av tyngdkraften på ett litet barn.

Min dotter, snart 8 månader, ligger under medel på vikten men över på längden.

Lycka till med din bebis!!
 
Sv: Mini-bebisar!

Nu var väl inte vår son extremt liten. Vägde 2520 gram och var 47 cm lång.
Han föddes en månad innan bf, ingen förklaring till detta. Däremot föddes han exakt på den dagen jag räknat ut tidigare.
Kläder hade vi inga i hans storlek, mina föräldrar köpte nåt set i storlek 44 som ändå var för stort. Fick även en pyjamas i storlek 40 som passade perfekt.
Men han gick fort upp i vikt, vid 1 månad vägde han 3850 och var 50 cm lång. 4 månader, 7515 och 62 cm.
Han var kort och knubbig!! Härligt!

Nu är han ett år och har stannat av i vikten, 9950 och 73 cm lång.
 
Sv: Mini-bebisar!

Min kille föddes i v 39+5 (om jag inte minns fel) han vägde 3090 g och var 51 cm lång.

Hade en superlätt förlossning, totalt värkar i 16 h ca, varav 5 h på BB.
 
Sv: Mini-bebisar!

Kläder i små strl är inte så svårt att hitta "nu för tiden".
För 5 år sedan när dottern (ca 40 cm, 1850g) föddes var det nästan stört omöjligt att hitta prematurkläder. Det fanns lite på NÄL (där hon är född) i deras lilla källaraffär & vi såg även någon body & byxa på Guppi. Annars var det som sagt VÄLDIGT tunt med sånt.

Men nu har jag sett så små kläder både här & var.
Tror La Redout har som man kan beställa.

Annars får du köpa dockkläder första tiden..

MEN KÖP INTE FÖR MYCKET !
Även de små brukar växa som ogräs :love:
 
Sv: Mini-bebisar!

Att det skulle vara lättare eller svårare att föda beroende på vad bebisen väger tror jag inte på.

Min son vägde 4835 gram och min dotter vägde 2620 gram:love:

Min dotter föddes drygt sex veckor för tidigt och då för 15 år sedan fanns det inte så mycket prematur kläder, däremot fanns det prematur blöjor tack och lov:bow:

De vanliga blöjorna kunde ju knäppas runt halsen:eek:

Min tös var liten fram till hon var ett år, då vägde hon 9,5 kg och var 68 cm lång.

Så då var hon ju ganska normal:) om man kollar stl brukar ju 74 vara = 1 år.

Sonen vägde 11250 gram som ett åring

Nu är dottern 175 cm lång:rofl: och sonen 195 cm;)

De har alltid legat över på längden och under på vikten.
 
Sv: Mini-bebisar!

KL

Vad roligt att läsa om andra föräldrar som fått små bebisar utan att det vart några problem. :bow:

Lite orolig blir man trotts allt!
 
Sv: Mini-bebisar!

jag var en liten bebis för snart fyrtio år sen. Jag vägde 2550 gram och var fullgången. Och jag är fortfarande frisk som en nötkärna. Men inte så stor direkt. 155 cm lång. Men varken mamma eller mormor är/var över 160 cm så det är nog helt naturligt.

lycka till :)
 
Sv: Mini-bebisar!

Min yngsta föddes i vecka 35. Han vägde 2010 gram. En normal bebis i vecka 35 väger ca 2500 g. Det är 20% undervikt.

Han var ganska svag så det blev en dramatisk förlossning. Massor med sköterskor och läkare på förlossningssalen. Jag fick inte vara i den ställningen jag själv ville, av hänsyn till barnet. Det var lättare att föda fram hans storebror som vägde nästan det dubbla: 3930 g.

Yngstingen är ungefär genomsnittslång nu men är lite efter i utvecklingen. Men han tar ifatt för varje år som går. Han fyller sju i november.
 
Sv: Mini-bebisar!

Min förste son vägde 3085g/49 cm och var nästan fyra veckor tidig. Förlossningen blev igångsatt.

Min andre vägde 3410g/49 cm. Två veckor tidig men på naturligt sätt.

Jag upplever hittills en enorm skillnad på mina barn, just utvecklingsmässigt. Första sonen var ganska sen med de motoriska sakerna. Lyfta huvud/vända på sig/krypa/gå. Inte så att jag behövde oroa mig enligt BVC, men han var ändå mycket senare än sina jämnåriga kamrater. Kanske beror det på att han var liten, eller på att han var tidig. Eller för att han helt enkelt inte var "klar" att födas så tidigt. Dock är han vädigt pratsam och förstår saker man aldrig trott, där ligger han nästan på samma nivå som sina ett år äldre kompisar.

Andra sonen är hittills bara två månader. Men han har sedan två veckor tillbaka t.ex. varit helt stadig i rygg och nacke. Sitter utan problem i mitt knä när jag bara håller i höfterna på honom. Det kunde min första son inte ens när han var tre månader. Men den här andre sonen kom ju när han bestämde det själv, han var förmodligen mer klar än vad min första var.

Ser med spänning fram emot det häråret som kommer, eftersom det händer så mycket i utecklingen :love:
 
Sv: Mini-bebisar!

Vår son vägde 2200g (född v 32). Lätt förlossning. Det var inga problem att hitta kläder som var lagom. Det är tydligen lite större risk att spricka med en liten bebis därför att den kan komma fortare så vävnaderna inte hinner töja sig tillräckligt. Vad jag hört i alla fall....
 
Sv: Mini-bebisar!

Min nu nio månader gammla son vägde bara 2005 g när han föddes i december. Kom en månad för tidigt och man tror att han på slutet minskade i vikt im in mage.
Han var så liten! Aldrig sett en så liten bebis. På barn avdelningen där vi fick ligga ett tag sa de dock att han var större än deras genomsnitt på bebisar där nere. Han mådde dock bra från början och slapp kuvös, dock fick han ligga i värmesäng.
Mini kläder kan man köpa på sjukhusets prematur avdelning- så söta! Inte ens en normal docka skulle kunna ha hans första pyjamas.
 
Sv: Mini-bebisar!

Mina första 2 var små.
46 cm och 2740g resp 2570g.
Båda fullgångna.
De växte på sig fort och bra.
Den andra och minsta var sedan en ovanligt stor 1åring för att nu vara en litet större 12åring.
Han har flyttat upp en klass i skolan och ser normalstor ut för den klass över som han går i.
Den första (Liten_Ung) är just - liten.

Den 3dje var normalstor och har en annan pappa.
 
Sv: Mini-bebisar!

Jag fick för över 17 år sedan en son på 1860 gr och 38 cm lång, han föddes v 34 genom vanlig förlossning
Han låg kvar knappt två veckor på lasarettet och vägde ungefär 2300 gr när han kom hem.

Inga komplikationer och växte sedan så det knakade. :D

Mina två döttrar vägde 3200 och 3100 och föddes båda två veckor innan bf.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 376
Senast: warg
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 402
Senast: paradiset
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 464
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp