Mini-bebisar!

Sv: Mini-bebisar!

Mina var

49 cm - 2690 g (prematur)
52 cm - 3610 g (fullgången)
50 cm - 3380 g (fullgången)

Rätt normala mao.

Kompisens lilla bebis var ju betydligt mindre och hur man ska förklara det med att rökning skulle vara en bidragande orsak vet jag inte, för jag rökte och det gjorde inte hon...
 
Sv: Mini-bebisar!

Jag skrev inte att rökning alltid är en orsak till att bebisarna är små, inte heller att alla rökare får små bebisar.
Men det är vanligt att rökare får mindre bebisar.
Det borde alla veta.
 
Sv: Mini-bebisar!

Kan inte storleken på din bebis bero på att du röker under graviditeten?

Eftersom jag vart rökfri i ca en månad förklarade Barnmorskan för mig att det skulle skett en större viktökning - om babyns storlek berott på rökningen. Dessutom tror hon inte att de dryga 4 cigg /dag jag rökte innan jag lyckades fimpa helt är avgörande. Mer troligt att det är ärftligt eftersom jag som sagt var liten (alla mina syskon var mycket mindre än mig) och min sambo enbart vägde 2500 g när han föddes.

Vid koll av flödet i navelsträngen och fostervattnet så ser allt normalt ut.

Min Barnmorska tror inte att det beror på rökningen, sedan är det mycket möjligt att det gör det, man vet ju aldrig.
 
Sv: Mini-bebisar!

Mina vägde 2210, 2320 och 4200. De två första är tvillingar och födda i v 37+nånting. De är nu 17 år och är normallånga.
 
Sv: Mini-bebisar!

Hej hej klart det kommer gå jättbra med bebbe!!:love:

Våra barn var väl kanske rätt så normala och jag hade lätta förlossningar som gick fort.

Melissa föddes i v.38+2 vägde 3285g och var 47cm lång.
Miranda föddes i v.39+2 vägde 3040g och var 48cm lång.

Melissas kurva gick rakt ned på vikten och längden första månaderna, sedan låg den på två streck under medel i hennes första 2 levnadsår, sedan har det stadigt gått uppåt.

Miranda däremot har haft det kämpigt.
Gick ner första tiden, gick inte upp alls.
Sedan visade det sig att hon hade mjölkproteionallergi.
Har varit på tillväxtkontroll och legat inlagda, då tog dom blodprov en gång i halvtimmen hela natten.
Det värsta jag varit med om:cry:hon grät och grät hela natten,
Hon hade inga fel på tillväxthormonerna.
Väger henne fortfarande en gång i månaden, nu har hon börjat gå upp så smått.
Mjölkproteinallergin har vuxit bort.

Miranda är 2 år och 4 månader nu väger 10520g och är 86,5 lång.
Melissa är 4år och väger 14kg och är 93cm lång.
 
Sv: Mini-bebisar!

Eftersom jag vart rökfri i ca en månad förklarade Barnmorskan för mig att det skulle skett en större viktökning - om babyns storlek berott på rökningen. Dessutom tror hon inte att de dryga 4 cigg /dag jag rökte innan jag lyckades fimpa helt är avgörande. Mer troligt att det är ärftligt eftersom jag som sagt var liten (alla mina syskon var mycket mindre än mig) och min sambo enbart vägde 2500 g när han föddes.

Vid koll av flödet i navelsträngen och fostervattnet så ser allt normalt ut.

Min Barnmorska tror inte att det beror på rökningen, sedan är det mycket möjligt att det gör det, man vet ju aldrig.

Rökning ger mindre barn+ökad risk för spädbarnsdöd.
Att du rökte fyra cigg spelar ingen roll då det tar 12 timmar eller ngt sådant där för bebisens kropp att rensa.
Man stryper syretillförseln genom att röka...
 
Sv: Mini-bebisar!

Rökning ger mindre barn+ökad risk för spädbarnsdöd.
Att du rökte fyra cigg spelar ingen roll då det tar 12 timmar eller ngt sådant där för bebisens kropp att rensa.
Man stryper syretillförseln genom att röka...

Att det är skadligt för fostret att man röker är jag medveten om, så jag behöver inte predikan.

På MVC anser de inte att mitt fosters storlek har något med rökningen att göra, som jag sagt var både jag och sambon väldigt små när vi föddes + att BM säger att om fosterstorleken berott på rökningen skulle barnet ökat i vikt mer kraftigt än det gjort - bebisen följer sin viktkurva och ökar i vikt som den ska. Dessutom, som jag skrev, är flödet i navelsträngen helt normalt.
 
Sv: Mini-bebisar!

Rökning ger mindre barn+ökad risk för spädbarnsdöd.
Att du rökte fyra cigg spelar ingen roll då det tar 12 timmar eller ngt sådant där för bebisens kropp att rensa.
Man stryper syretillförseln genom att röka...

En vän till mig rökte under sina båda graviditeter och hon har fått två barn.

Den första, en flicka, föddes tre veckor förtidigt och var 52 cm lång och vägde 3790g.
Sonen var 52cm lång och vägde 3980g, han var fullgången.

Jag vet några bekanta som rökte under graviditeten och där har jag inga vikter eller mått men jag vet att de sagt att deras barn var normalstora.

Så att säga att rökning uteslutande ger mindre barn är inte korrekt.
 
Sv: Mini-bebisar!

Nej forskningen har väl fel då:idea:

Ska inte lägga mig i, jag är så glad att jag aldrig rökt.
Vistades heller aldrig kring rökare när jag var gravid, och ingen får röka nära mina barn.

Kort och gott jag avskyr rökning....:rofl:
 
Sv: Mini-bebisar!

Jo rökning ger mindre barn och sjukare barn, kolik barn och för tidig spädbarnsdöd.
Kan påverka barnets fertilitet, koncentrationsförmåga etc...
 
Sv: Mini-bebisar!

Men det är skillnad på att det KAN ge mindre barn och sjukare barn och att det gör det ALLA gånger.
Att generalisera är lika illa tycker jag som att ignorera riskerna.

Kom gärna med källhänvisningar på det som du påstår.
 
Sv: Mini-bebisar!

Jo rökning ger mindre barn och sjukare barn, kolik barn och för tidig spädbarnsdöd.
Kan påverka barnets fertilitet, koncentrationsförmåga etc...

Att rökning under graviditeten inte är bra det är det ju ingen som ifrågasätter.
Jag har en hel del vänner och bekanta mellan 30 och 50 som har 2-4 barn allihop och som rökte under alla sina graviditeter.
Deras barn är varken mindre, sämre i skolan eller har större problem förutom en mamma, hon har fyra barn varav tre är bokstavsbarn.
Fast något större underlag för forskning är ju inte de exemplen, mer än att jag ibland undrar OM hennes barn hade blivit så om hon inte rökt.

Att säja att alla barn får men av rökning är (tycker jag) alltså inte så korrekt, och det är svårt att veta om eventuella "fel" med barnen hade uppstått om man inte rökt iallafall.
Men man kan ju göra sitt till för att inte ens behöva fundera.
Alltså att inte röka.
 
Sv: Mini-bebisar!

Just de barnen blir mindre än de skulle varit annars.
För det mesta så är det inget problem.
Men om man tar mina små så hade det ju blivit (mera) problem om de varit ännu mindre.

Vissa har marginalerna för rökning och andra har det inte.
Man kan dock inte säkert veta i förväg vilka som kommer att hamna på marginalerna.
Därför så är det bäst att låta bli att röka alls.
Alltid, i alla lägen och över huvud taget.

Vad är det egentligen för BRA med rökning?
 
Sv: Mini-bebisar!

Ingenting är bra med rökning !

Hur vet man att ALLA barn till rökande mammor blir mindre ?
Det måste vara svårt att bevisa, eftersom man liksom inte har facit.

Sen borde det ju vara skillnad på barn till mammor som rökt massor och till de som rökt litegrann.
 
Sv: Mini-bebisar!

Jo, sen undrar jag vart fettsos källor är på
Sjukligare, kolik, koncentrationssvårigheter och fertilitetsproblem hos barn till rökande föräldrar.
 
Sv: Mini-bebisar!

Ingen aning.
Jag läste någon undersökning som visst skulle visa på just det.
Helsyskon kanske?
Rökning ena gången och inte andra.
Och så litet statistik på det.
 
Sv: Mini-bebisar!

Jag fick också gå på extra ultraljud med min första. Då sa de att hon var 20 % för liten.

När hon sen föddes två dagar innan BF vägde hon 3200 g och var 50,5 cm lång. Dvs en helt normal bebis! Så de har inte alltid rätt de där ultraljudarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 376
Senast: warg
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 402
Senast: paradiset
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 464
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp