mineralhokus-pokus?

Det är ju möjligt att din häst har någon brist på något ämne, men frågan är ju vilket ämne det är. En del ger ju biotin till sina hästar med sämre hovkvalité, men för att det skall hjälpa så krävs det ju att hästen har brist på just biotin.
Att ta reda på vad ev. varje häst skulle kunna lida av för brist krävs nog ganska ingående studier av själva hästen.

Men enligt FreeFarm-Mattias så vet man av erfarenhet att om man räkna ut en balanserad foderstat på energi, protein, kalcium och fosfor så får man i de allra flesta fall en foderstat som också innehåller tillräckligt av alla andra näringsämnen.
/M
 
Förr i tiden fanns det 25 sorters gräs och idag finns det kanske tre sorter i höet och där hästarna betar.

här någon koll på forskning som stödjer det här påståendet?


När man fodrar ska man bara ge en sort, antingen naturliga eller syntetiska. Blanda inte.

Och vet någon varför man inte skall blanda?

Jag kommmer att fråga mina biologilärare om det här också...
Och peter Lundin, du verkar vara insatt i mycket om biologi, är det ditt yrke lr?
 
Jag tror faktiskt inte att det behövs nån forskning på hur många grässorter det finns på en odlad vall idag :crazy:

Hästar väljer om du har möjlighet en varierad flora...från jord till träd...idag har inte de flesta hästar den möjligheten...det kan ju inte vara så svårt att förstå tycker jag....
Problemet med ett örtrikt hö är torkningen, då vissa sorter torkar mycket saktare än t ex gräs...man måste veta vad man håller på med annars kan du få ett mycket ohygieniskt hö, med mögelsporer odyl...men jag vet att det finns folk som håller på med såna vallar......endast för att hästarna ska få en så varierad kost som möjligt(alltså ett tilläggshö, inte enbart då höet ofta inte är gödslat)

ang...blandningen...så har jag ingen aning, men det låter lite underligt
 
jag kanske är lite seg... :p men jag måste fråga igen:i den normala hagen idag/alt den normala hästvallen, finns det endast tre sorter???
 
När vallen är nyanlagd finns det så många sorter som man sått (varierar beroende få vilken blandning man valt) 4-6 olika sorter tror jag är vanligt. Om man inte sprutat roundup el dyligt i samband med vallbrott så har man alltid kvar en del ogräs o fler växer in varje år.
PL
 
Ofta har tillverkarna inget att stodja sig på när det gäller sådana här påståenden. Mineraler från växt eller djurriket kan mycket väl vara oorganiska, kalk o fosfor i benmjöl är definitivt i oorganisk form, i växter vet jag inte (Gammeln?) När det gäller behoven har man såvitt jag vet utgått från tillskott av vanliga oorganiska mineraler.
PL
 
Menar du att man inte vet biotillgänglighet hos de olika mineralsorterna?
Inte ens skillnaden mellan oorganiska och organiska?
/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
846
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
437
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
924
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp