Sv: Mina skänklar
Har inte läst igenom hela tråden så jag misstänker att du hunnit få en del tips redan!
Själv tycker jag det är toksvårt att råfokusera på EN grej, även om man tycker att det borde vara det lättaste sättet att lära om. Det tar så mycket energi att resten av ridningen blir pannkaka, och då kommer jag i ett läge där jag känner att jag "måste" strunta i sitsen för att få kontakt med hästen igen och hitta tillbaka till ridningen, varpå det blir lite antingen eller. Så snart jag släpper fokuset på just den grejen är det väck.
Det jag istället tycker har fungerat bättre på sikt är att baka in fokus-tänk i övningarna jag rider. Tänka ut hur jag ska inverka i varje moment för att dels få så bra inverkan som möjligt, dels ha med den där detaljen man vill förändra. T ex har jag ridit mycket flytta in-ut på volt (lagom lätt övning men ändå så man får koncentrera sig och vara med, går att göra mycket annat också!) och växlat lite olika fokustänk, ibland att fötterna står på backen med vinklade knän och då växla mellan att fokusera på inner- resp. ytter fot (och hela vägen upp genom rumpa/höft/axlar) en i taget till att börja med, först några steg så man hittar det och sen växla till nästa, sen kanske växla fokus-sida för varje steg, sen bara något steg i taget försöka tänka på båda fötter och helheten, sen växla igen, osv. För att inte fastna i tänket och prova lite olika.
Och så använt det som en stor del av inverkan till det jag ville göra; flytta inåt och utåt på volten i det här fallet, ibland flytta framdelen lite inåt resp. utåt i förhållande till baken, lite såna variationer.
Hoppas det fungerar bra med fastsnörda stigbyglar. Jag har ofrivilligt provat det för mitt vänsterben som gärna vevar lite hit och dit, (sadeln går precis så långt ner att överkanten på ridstövlarna ibland hakar i sadeln och fastnar under kanten på sadeln :S ) då har det varit lättare att checka av hur stilla man sitter om inte annat, blir så tydligt när man börjar "veva runt" för då glider nästan hela sadeln med
Funderar också på att prova en sån lösning, fast jag tror nog att det går på andra vis också. Lär ju inte bara vara skänkeln som är problemet utan även höft/rygg och att hästen gärna puttar mig så för att han är sned på samma sätt.
Skulle tro att det måste få ta lite tid för att man ska få till det hållbart, hitta känslan och helheten (vilket för mig även innefattar att få pålle att röra sig jämnare med höfterna).
Lite tankar bara. Lycka till, hoppas det blir bra till slut!