Mina skänklar

Sv: Mina skänklar

1,mjuk drivning 2, liten kick 3, bank 4, bank! 5, bank och spöet! lite eskalera hjälperna, (det blir mer och mer och fortare och fortare sas) när du tar till det 'vassaste' så ska det märkas, när du bankar och det ignoreras får du får du 'skjutsa iväg' honom med hjälp av spöet, det ska bli rivstart, inte bara öka lite utan 'åh j*vlar, hon menar allvar!' : P Men se till att du fortfarande använder skänklarna när du använder spöet, så att det fortfarande är bank som är det jobbiga om man säger så. Förhoppningsvis ska ju detta lära honom att även utan spö kan det bli jädrigt jobbigt (och att det är lika bra att lyssna direkt). Men det gäller ju att vara konsekvent och även om du inte har spöet med dig så ska det inte gå att ignorera dig, vackert blir det säkert inte, men det måste svara, man får hellre se ut som en indian som ska rida i frontlinjen i ett krig : P Du kan ta tygeländen att använda som spö med när det kniper. Minns dock att även om du kan förbättra det över ett pass och det är bra om två veckor så får ni inte glömma det så att ni smyger tillbaka dit om en månad eller två.

Hans fd ägare har använt tygeländen eller om det är spöt på bogen så det funkar, men domaren på tävlingen gillade det inte:eek::angel:
Men det där att ta skänkel och spö samtidigt har jag inte tänkt på, jag tar nog skänkel först och hjälper inte det så tar jag spöt, ensamt, tror jag, ska tänka på det nästa gång iaf. Svårt att veta hur man gör egentligen, man bara gör som man brukar, naturligtvis med samma resultat som man brukar få också...

Hahaha, nej domaren gillar det inte.. (inte smackningar heller..) men det är bättre att ta till det och fixa problemet än att finrida och låta problemet kvarstå (och ev. blir värre). Man får se det som ett (och flera) träningstillfälle och skita i om man ev. får 58% för procenten kommer ju gå upp allt eftersom man går framåt i träningen! Det är inte hela världen att komma sist och näst sist, särskilt när man vet vad som är anledningen och hur man ska fixa det. Man tar igen det! = )

Om vi tränar stenhårt i 2 år så kanske vi får 70%, annars får jag nog byta häst:p. Fast man ska aldrig säja aldrig, vet en som har en släkting till min och som också hade ruskigt mkt problem, men nu får den FEI dressyr.

Jo, men när jag slappnar av så blir det bra, det är när jag ska "göra något" som det blir såhär, typ fatta galopp, en halvhalt, en övergång mm

Idag har vi ridit först utan stigbyglar, sedan satte jag på stigbyglarna och ställde in dom så de blev lika långa såsom jag hade benen utan byglar. Hela tiden med viktmanschetterna, 1kg på varje fot. Bara att jag hade manschetterna gjorde susen, jag var ju bredare nertill på foten och kom åt honom med manschetten. Hade inga sporrar, det funkade inte med manschett, men behövdes inte, han lydde snällt efter ett första "bank" med manschetten, så tjockare ben skulle man ju ha..haha..är nog den enda som vill ha det :D
Men jag är nöjd för att vara såhär första träningen.
Planen är att när detta funkar så ska jag ha snörena ett tag så sitsen blir befäst och jag inte halkar tillbaka igen.
Tack så jättemycket för råden och idéerna, när vi är färdiga får ni se bild på min nya sits:angel:

Hej,

Jag har också haft problem med att mina underskänklar låg för långt bak. Jag satt fel i sadeln i "framvikt" utan att själv känna att underskänkeln åkte bak.

Istället för att knyta fast stigbygeln med ett balband, köpte jag en några nylonband som även hade kardborreband som kunde "lösa ut" om trycket blev för stort. Nylonbandet lades runt sadelgjorden och remsan med kardborrebiten i stigbygeln. Då kände jag ett motstånd när jag drog underskänkeln tillbaka = fick besked till mig själv att även ändra vinkeln på min sits i sadeln. Det tog lång tid, men till slut fick jag en bättre känsla när sittbenen var där de skulle. Jag var/är också sned i bäckenet och får rätta till det med jämna mellanrum. Du kan säkert sy ganska enkelt, men jag var lat och en stallkompis drev en hästbutik på nätet - så jag köpte av henne. Numera sålt butiken, men de har dem kvar. http://http://www.good4u.se/?artnr=EQ-401&cat_id=446

Lycka till !

Senast ändrad:

Jag tycker Jacko är helt rätt ute. Jag hade nog velat ordinera magträning och balansövningar för att få dig att komma djupare i sadeln och hitta din egen balans. Så du kan låta skänkeln hänga och ha balansen i rumpan och bålen.
Gärna styrketräning för hela kroppen!
Om hästen inte svarar för lätta hjälper hade ja tagit tag i det. Man kan inte sitta och styrkerida och hoppas på att få till någon skoj dressyr. Att de svarar för lätta hjälper är något som måste till redan i grunderna. Men för att det ska bibehållas får man som ryttare inte själv fastna i nötande med skänkeln. Man måste alltid ha en plan innan man ger en hjälp. Man frågar sig "vad vill jag?", "hur gör jag det?" och "gick hjälpen igenom?". Detta gör man vid varje liten hjälp man ger. Om en häst är okänslig beror det på att man som ryttare antingen lärt den bli så eller iaf bibehållit det.

Viktmanchetter är dock bra! Man får lite hjälp att komma djupare i sadeln. ½-1 kg brukar räcka.

Men för att orka sitta bra brukar det underlätta om man tränar lite styrka vid sidan av ridningen, om man nu inte rider en väldans massa hästar per dag. Att stretcha kan också underlätta.

Uppsuttet så finns det bra sitsövningar som tex en vi brukar kalla "grodlår".
Man sitter utan stigbyglar, drar upp benen lika böjda som en jockey och lyfter även ut dem från sadeln. Man drar sedan benen lite framför sadeln, böjda och utan att nudda insidan av benen mot sadeln, endast rumpan ska vara i kontakt med den. Medans man sitter så lutar man sig bakåt så mycket man orkar. Och så sitter man så så länge man kan.. och därefter lite till! Detta kan kombineras med att peka med tårna och rulla dem åt olika håll på vardera fot, för koordinationen. Och hålla upp den hand man inte har tyglar i och rita cirklar med den.

Att rida lätt och stå upp två steg och sitta ett etc i olika variationer är också bra för balansen. Så även att rida lätt i galopp. Tänk på att sträcka på dig, tänk att någon har satt fast en krok i din hjässa och drar dig uppåt. När du rider lätt gör du det också mer genom att föra fram ditt bäcken än att luta dig fram och resa dig så framåtlutad.

Lycka till!

Oj, många bra svar du har fått här!

Det är ju sällan en enda enkel grej som är lösningen på problemet, ridning är ju verkligen en helkroppssport! Härligt att det kändes bra med manchetterna, tycker som sagt att det är ett bra hjälpmedel emellanåt.

Särskilt i kombination med allt annat som har skrivits här, egen träning med bålstabilitet, stretching, bra sadel och en lydig häst.
Och som föregående skrev, analysera sina hjälper kommer man också långt med! Tog mig en stund till att inse att det var JAG som bad min pålle att galoppera i tid och otid, och inte att det var han som var lite extra pigg. Jag märkte bara inte själv att jag ändrade i höften... Lite OT :)

Jo, men när jag slappnar av så blir det bra, det är när jag ska "göra något" som det blir såhär, typ fatta galopp, en halvhalt, en övergång mm

Jag ser det som att du nyper fast dina knän, där är problemet, om du löser det får du bättre skänkelläge automatiskt.

Jag var också lat, så jag beställde jag med, hoppas de dyker upp snart, ska bli spännande att prova dom.

Lånar tråden lite när vi ändå diskuterar skänklar :P
Hur göra med Spagetti skänkel :confused: Mina skänklar är som
sladdriga spagettis när jag sitter ned i traven :/

Kanske prova med viktmanschetterna, jag har 1 kg på varje ben, jag fick iaf stadigare skänkel av dom.
Väntar ff på mina band som jag ska ha i sadelgjorden, under tiden blir skänkeln allt bättre, så jag kanske aldrig behöver använda dom :grin:

Nu undrar jag med: Om man ska ge en hjälp där man ska ha skänkeln bakom sadelgjorden, alltså lite längre bak som ytterskänkeln på en volt t.ex. Ska man då dra bak hela benet eller bara underskänkeln. Jag har läst olika i olika böcker. I den senaste stod det att man skulle dra bak underskänkeln oberoende av överskänkeln, men som jag förstod det skulle man arbeta från höften.

Att du drar bak din underskänkel är förmodligen ett symptom på att något annat är fel. Viktmanschetter och band i all sin ära, men du får förmodligen mest nytta av att komma fram till vad som felar.

Jag funderar på om din sadel är för liten eller inte passar dig i sitsen på annat sätt? Det ser ut som att du försöker pressa dig ner i sadeln och ofta när folk gör det har dom en för liten sadel.

Nja, för liten är den nog inte, min tränare rider honom med den och hon är iaf inte mindre än vad jag är och hon sitter ordentligt i den utan att få bak skänklarna. Jag har längt lädren nu, så då har det blivit bättre. Jag sitter också fint utan stigbyglar. kanske kan det vara typen av sadel, men jag tror mer på att det är mej det är fel på. Nu ska jag rida igen idag efter besök hos naprapat (hade dessutom en stel fotled på höger fot som jag inte visste om :o). I morgon blir det nytt naprapatbesök, förhoppningsvis utan ridförbud dagen efter :p.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 176
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
401
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka