Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

B

Baldricks

Har köpt minförsta häst!:rofl: En liten D ponny 75% kallblod.Han är bara 7 år men ska vara världens snällaste och trafikvan och orädd.
Hittills har han uppfyllt sina goda egenskaper. Förutom att han bet mig ordentligt efter att blivit väldigt otålig i stallgången efter vet.bes. Det tog några dagar att förlåta honom och försöka släppa alla höga förväntningar på hur perfekt allt skulle vara direkt från början. Men när jag gjort det kändes det mycket bättre!
Innan i går hade jag ridit på honom 4 ggr. Alla gånger har jag känt mig mycket säker på honom. Visst han tittar ibland men jag tänker att han får det, sen går vi. Har funkat jättebra. Vi mötte en bil som kom upp ur en kurva jättefort, han rörde inte en min. Trafikvan.
MEN, igår när vi ridit en bit med hans nya hagkompis som sällskap( med ryttare på givetvis) Kom vi på samma asvaltsväg där vi mötte bilen veckan innan. Och nu mina damer och herrar möter vi en herre på rullskidor. Hur skulle jag kunna drömma om att min lilla superstabila och coola kille skulle bli så till den milda grad sket i byxskraj, att han vill vända. detta händer alltså: Han backar, vill vända och håller på. Rullskidsmannen har vänligheten att stanna i kanten varpå min häst överväger igen om vi kaske ska kunna gå förbi. Men modet sviker och han klättrar upp för en slänt men vill längre in i skogen. Jag känner att jag inte vill följa med längre utan släpper stigbyglarna för att hoppa av men får en liten hjälp genom att han svänger så jag glider av. Tänker att det var ju inte så högt, jag visste att det var bra med en liten häst.:crazy: Hästen klättrar in i skogen, inte jättehysteriskt, en liten bit, gör en båge tillbaka, så han står bakom några träd och tittar på oss. Några bilar har fått stanna på vägen och jag ska gå och hämta honom när rullskidsmannen hojtar att han åker vidare lika gärna:p . Då har häst bestämt sig för att komma ner. Han går ner mot vägen som för att fortsätta sin tur. jag går efter och ropar till. Han stannar till lunkar sedan lite till. Jag får tag i honom utan problem och skall sitta upp igen mitt framför bilarna som stam´nnat. Han vill inte stå still så jag leder honom utan problem till en liten parkering intill vägendär jag får hjälp av en snäll man att hålla still honom. Jag kommer upp och vi rider hem. Inga problem. Min första tanke är att nu måste han vänja sig vid det här så i morse cyklade jag förbi hagen och vevade med ena armen ( den ndra höll jag i styret) för att simulera denna rullskids gest. Antagligen har han inte sett ngt liknande för han blev väldig misstänksam i sin hage. han hoppade undan först senstod han kvar och åt flera ggr. Gick undan igen och sen stod kvar.
Min fråga är. Om jag nu kan påverka honom i hagen med detta, är det då bra att typ cykla förbi och vänja honom vid dom här gesterna eller gjorde jag jättefel?. I hagen är han ju trygg, kan gå undan och stå och titta hur han vill tänker jag. Och att man sedan kanske kan ta ut det på en väg hemma. Sen undrar jag, när man råkar ut för denna typen av rädsla hos hästen, Ska man gå av och leda när man känner att man inte kan hantera den uppifrån. Blir hästarna oftast lugnare om man går av och leder, vad gör man om den blir vild även när man gått ner. Jag hade sån tur att jag inte blev rädd faktiskt, som annars inte är så säker av mig. Kände snarare en större samhörighet med min häst. Konstigt.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Ljudet då? Rullskidorna åstadkommer ett mysko ljud.

Annars är väl all form av miljöträning bra, så veva du på med armarna.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Jag kan känna mig lite säkrare nere på marken om hästen blir väldigt stirrig, och min erfarenhet är att det ofta är lättare att leda förbi hästen än rida förbi. Men då tänker jag mest på säkerheten, en häst som börjar dansa runt och greja mitt på vägen är aldrig en höjdare, då sitter jag hellre av och leder. Finns det däremot utrymme och tid, så ber jag helt enkelt hästen stå stilla. Sen får den lugna sig lite och titta på det som skrämde, och sedan försöker vi på nytt, framåt eller stå stilla, inte backa. Oftast räcker det med att hästen får titta en extra gång, sedan kan man rida förbi.

Jag tycker nog du kan cykla förbi hagen och vifta för att vänja honom. Kanske kan du titta in i nh-forumet och hitta lite övningar för att stärka relationen mellan er, och tips på olika sätt att miljöträna.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Han var förlångt bort för att det skulle vara ngt ljud. Och vevandet skall ersättas med stavar sen tänkte jag.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Jag ska kika där tack för tipset! Men om det blir en riktig dans med mig på marken då? Man vill ju liksom inte släppa hästen men om den som sagt dansar riktigt så det är risk att få sig en känga.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Det verkar som om du har fått en väldigt mysig pålle:)
Även om han han i vanliga fall är trafiklsäker så är det ju inte konstigt om han blir osäker när han träffar på ngt nytt.
Den beskrivning av händelsen tyder på att han inte riktigt litar på dig. Därför tog han ett eget beslut och gick därför en bit bort, för han visste inte hur farligt det var. Eftersom han kom till dig sedan så tycker jag att han verkar vara en klok liten pålle.
I detta fallet hoppade du av men jag tycker ändå att det är du som ska ta beslutet att nu hoppar jag av och leder förbi. Du ska inte hoppa av för att han annars går iväg med dig. Då måste du åter ta befälet!
Det bästa är ändå om du kan få honom att lugnt stå och titta med dig i sadeln. eller att du bara försöker låtsas som ingentin och driva på honom.
Jag tror att det sistnämda skulle funka för er. Det beror ju också på hur rädd han är. Står hästen och skakar så kanske man kan tänka om.
Om man hoppar av eller lite beror på hästen tycker jag. Jag vet att min häst är mkt tryggare med mig på marken. Och att jag går först, annars vågar han inte gå fram ibland. Men vi jobbar massa på att han ska lite på mig även från sadeln.
Andra hästar har ingen som helst respekt för än på marken och då är det ju svårt att inverka på dem.
Jag tror att det blir lättare när ni har vant er med varandra.
Självklart kan man simulera faror så som du gjorde när hästen är i hagen. kanske kan ngn kompis göra det samtidigt som du leder/rider förbi med din häst?:idea:

Hoppas det går bra med din pålle!:banana:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Tack för ditt svar. Lite den känslan fick jag också att han är nog inte så dum men att det är inte konstigt att han reagerar på konstigheter. Och vi har bara känt varandra i två veckor.
Problmet är att jag vet inte hur jag skulle kunnat styrt upp situationen från ryggen när han blev så vettskrämd, utan att han blivit ännu räddare om han upplevde att han inte kom därifrån.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Min vanligen mkt coola pålle som genomgår röntgen, ultradjud + allt annat läskigt utan lugnande på kliniken blir totalt hysterisk när det kommer en rullskidåkare på vägen så det måste vara nåt otroligt skrämmande med dom som vi människor inte fattar. Hade stora problem med att få henne gå förbi en snögubbe i vintras..
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Shit! En snögubbe alltså!Det är klart, snögubbar har ju ett nylle av sällan skådat slag...Men dom har ändå inga mystiska gester för sig ( förhoppningsvis), för då skulle man ju själv lätt vara den som framkallade steppdansen!:rofl: Jag ska defenitivt fortsätta med mina gestikulerande cykelturer. jag blir så full i skratt när jag tänker på att ngn skulle se detta spektakel!:rofl: :banana: Men helt klart verkar det vara ngt speciellt med dessa rullskidsburna figurer. Tack för ditt svar!
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Kan man få hästen att lugna sig så stannar man kvar, men blir det så illa som du beskriver, så får man backa från det hästen är rädd för. Säkerheten i första hand. Sedan kan man träna på förtroende och annorlunda situationer för att hindra att hästen blir så rädd nästa gång. Jag tror dock att mycket kommer att lösa sig för dig och din häst när ni fått lära känna varandra lite bättre och han vet vad du är för en typ. :)
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Tack för ditt svar! Det känns som det kommer att lösa sig. Men man förstår ju att man alltid får vara beredd på att hästen reagerar abnorlunda än man tänkt sig. Jag längtar ut igen turligt nog.:p
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Det är klart att det är bar att träna hästen inför läskiga saker.och visst kände du dig osäker så var det bra att du hoppade av. Jag har en VÄLDIGT tittig vallack och jag har också hoppat av i början när jag inte visste hur han skulle göra när han började backa snurra runt osv....men jag har märkt att ju mer självförtroende jag har desto bättre går det--
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Oj!!! är det så du tror att alla araber beter sig ute:crazy:
då skulle inte jag vågat mig ut på någon av dom araber jag haft,lite överdrivet att kalla din hästs beteende för "araber":confused:

min pålle (arab) klarar av att möta både det ena och det andra utan att vilja springa till skogs och gömma sig,
har faktiskt aldrig hänt överhuvud taget!
han är cool som en filbunke,mötte för inte så länge sedan ca 30st motorcyklar av tyngre modell (HD) och låter i mina öron riktigt mkt.
vi mötte dessa på en väldigt liten landsväg i en sväng ingen saktade ner men min pålle visade inte ett tecken på orolighet det är vad jag kallar trygg och säker häst:bow: ;)
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Oh nej då!Du har missuppfattat mig helt. Att "få araber" är ett talesätt och har inget som helst att göra med att få arabhästar att framstå i negativ dager. I alla fall inte från min sida. ber om ursäkt om du tagit illa upp!
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Oh nej då!Du har missuppfattat mig helt. Att "få araber" är ett talesätt och har inget som helst att göra med att få arabhästar att framstå i negativ dager. I alla fall inte från min sida. ber om ursäkt om du tagit illa upp!

har hört många talesätt,ordspråk men aldrig detta,
jag brukar låta sådant här snack rinna av mig som vatten på en gås,men ibland tycker jag att det är liiite för mkt faktiskt!

/Arabizar
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

har hört många talesätt,ordspråk men aldrig detta,
jag brukar låta sådant här snack rinna av mig som vatten på en gås,men ibland tycker jag att det är liiite för mkt faktiskt!

/Arabizar

Men Allvarligt talat Arabizar::confused: Jag fattar INGENTING!!!::confused:
Det låter fortfarande som du har detta helt om bakfoten.
Vad är det du inte förstår när jag säger att detta är ett talesätt och har inget med att FÅ ARABHÄSTAR ATT FRAMSTÅ I DÅLIG DAGER.
Läs mitt inlägg där jag förklarar detta för dig första gången och dessutom ber om ursäkt i fall du har tagit illa upp. Och läs sen ditt senaste inlägg. Jag blev helt chockad. Vilken värld kommer du ifrån. Tror du seriöst att jag är ute efter att förolämpa dig. Jag hatar att få folk att ta illa upp så därför bad jag om ursäkt fastän jag inte ens had egjort ngt förutom att använda ett TALESÄTT. Och du kan inte ens ta emot ursäkten och säga att _oj då, då var det ett missförstånd, jag hajar. Jag brukar inte skälla så här på folk men när jag känner mig orättvis behandlad för ngt jag inte ens hade ont uppsåt med då blir jag tokig. Hoppas du förstår nu arabizar.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Är det ingen annan som hört detta uttryck om att man får araber när man blir upprörd typ? :confused:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

har hört många talesätt,ordspråk men aldrig detta,
jag brukar låta sådant här snack rinna av mig som vatten på en gås,men ibland tycker jag att det är liiite för mkt faktiskt!

/Arabizar

Jag har, och tror jag använt mig av det själv. Om jag inte missminner mig kommer det från min mor, alltså där jag har hört uttrycket, och hon har definitivt inget med hästar att göra.

Men vi sa: få araben, inte araber.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Tack mizz! En arab flera araber. Hade jag sagt araben hade det väl varit lika illa antar jag. Skönt att ngn hört detta innan.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Jag har inte hört något sådant uttryck, men är det kanske ordet ABER du tänker på? I Svenska Akademins ordbok står det:

BETYDELSE: hinder, svårighet, betänklighet, streck i räkningen.

REDAKTIONSEXEMPEL: Företaget hade ett aber.
REDAKTIONSEXEMPEL: Vid denna sak äro flere aber.
REDAKTIONSEXEMPEL: Ett litet aber kom emellan.
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp