Min son hatar mig

Sv: Min son hatar mig

Vad intressant att så många tycker om Anna Wahlgren här, jag har bara hört negativt om hennes metoder (har dock inte läst boken själv så jag har egentligen ingen åsikt kanske :o ). Jag får väl kanske läsa den trots allt! Är den värd att läsa även om man inte vill använda sig av sömnmetoder?

Ja definitivt.
Och sömnmetoden är bara ca 1% av boken.
De övriga 99% handlar om annat.
Och dessutom är metoden bara ett förslag.
Hon tar upp samsovning och andra varianter också.

Jag har aldrig använt sömnmetoden.
Men däremot massor av trix för att klara av den vakna tiden.

Åhå, tack för tipset, då skall Barnaboken införskaffas :bump: Har mest hört om sömndelen och känner inte att vi behöver metoder för det. Men vardagstips kan man aldrig få för många av :idea:

Om Anna Wahlgren surrar alla möjliga rykten och åsikter, som oftast grundar sig på okunnighet. Läser du Barnaboken kommer du att själv se vem hon är och vad hon menar.
Varför vill du inte använda dig av en "sömnmetod"? Annas metod är både vänlig och trygg och lämnar aldrig ett barn ensamt och skrikande, som t.ex. den sk 5-minutersmetoden gör. Har man inga sömnproblem med sitt barn behövs givetvis inga sk "metoder", men sitter man fast i en ond cirkel och inte vet vad man ska ta sig till, och barnet behöver få sova men kan inte, etc tec, då är Annars "metod" guld värd och gör alla gott! Och hennes filosofi handlar självklart inte bara om sömnen, utan om hela livet med barn!
Jag håller inte heller med Anna om allt, men det gör mig inget. Det mesta hon säger är värt sin vikt i guld!
Lycka till! Och, gå in på hennes hemsida och skriv din fråga på hennes Forum så får du en massa bra svar! Jag lovar!! PS! Förlåt, jag glömde bort att det inte är probalem med sömnen du frågar om. Men läs Annas bok och gå in på hennes forum ändå, jag önskar Annas bok kunde spridas över hela världen för hennes filosofi är bara så träffsäker! DS.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag tycker inte min dotters sömn är ett direkt problem, så metoder känns lite onödiga :) Och sen tror jag på att bebisar behöver vakna och äta på natten, och att det är naturligt iaf under första året. Så jag har inget behov av metoder helt enkelt. Och inte Lill-Snorpan heller tror jag :D

Men tips och råd i övrigt tycker jag är roligt och spännande och det tar jag ju till mig såklart! Men försöker lite att inte laga det som inte är trasigt :D. Jag har kollat på hennes forum men jag tycker just att det mesta handlar om sömn där (har inte lusläst iofs). Jag skulle behöva lite tips hur jag roar lillan och hur jag får henne att tycka om att bada :D

Ja, det är ju nästan omänskligt att sitta ensam i ett hus utan att kunna ta sig någonstans med en vrålande bebis dag in och dag ut i många månder.:crazy:
Man kan bli deprimerad för mindre.

Man BLIR nästan galen. Jag satt fast på lander i vårt hus hela dagarna. Wille hade kolik och skrek dygnet runt nästan, i Fyra Månader. Enda gången han sov lite var när jag gungade honom vaggandes i baby björn selen. Där gick jag o vaggade när han sov..
Nu är han ett år drygt och vi bor i STAN :love:
Nu har vi andra problem som matvägran och allergier och sömnstöringar, men nu kan jag gå till ÖF varje dag o rasta sonen och mig.
Underbart!
Ville bara skriva ett uppmuntrande inlägg med en annan lösning, man kan ju flytta också :idea:

Jag gjorde "hinderbanor" med olika stationer (med olika sorters tyger, papper, slevar etc. som de fick undersöka) där de kunde susa omkring med gåstolarna. Ställde upp en stor spegel som de älskade att spegla sig själva i.
Sedan hade jag nog en fördel av att ha ett stort hus med många rum, när de blev less på att undersöka ett rum gick vi till ett annat (eller rättare sagt, jag släpade med dem på en filt:p) som de tyckte var nytt och intressant.

Annars tror jag att en stor anledning till att det känns jobbigt för dig är att du blir isolerad ute på landet utan bil. Har du inga vänner som också är barnlediga? Kan du skjutsa din sambo till jobbet (eller kan ha ta buss) så att du kan åka och besöka vänner, anmäla dig på någon kurs där du kan ta med barnet eller bara gå på stan ett tag?
Kanske bebins sovstunder kan användas till att läsa in körkortsteorin?

Nä det är klart att du inte behöver läsa om sömnmetoder när din lille inte har såna problem! :) Men läs Barnaboken, för den innehåller så mycket mer! -Barn ska njuta och njutas! säger Anna W och det säger mycket! Boken är en tjock sak, men den är otroligt intressant och fascinerande och man får många aha-upplevelser!

Det jag uppskattade mest med Anna Wahlgrens bok var att det blev ännu roligare att ha barn när jag kunde läsa in mig på hur de fungerar i den boken.

Tja, jag tycker inte min dotters sömn är ett direkt problem, så metoder känns lite onödiga :) Och sen tror jag på att bebisar behöver vakna och äta på natten, och att det är naturligt iaf under första året. Så jag har inget behov av metoder helt enkelt. Och inte Lill-Snorpan heller tror jag :D

Men tips och råd i övrigt tycker jag är roligt och spännande och det tar jag ju till mig såklart! Men försöker lite att inte laga det som inte är trasigt :D. Jag har kollat på hennes forum men jag tycker just att det mesta handlar om sömn där (har inte lusläst iofs). Jag skulle behöva lite tips hur jag roar lillan och hur jag får henne att tycka om att bada :D

Jag tänker precis som du, och har nog samma problem. Roa lilltjejen och få henne att gilla badet. Om du kommer på nåt bra knep på badbiten kan du väl pm:a?

Sorry för OT. :)

Känns som alla trådar här är OT just nu :D
Elina VRÅLAR av vattnet :crazy: Så fort jag tar ut henne ur badet/tar bort duschen så är hon tyst igen. Men ojojoj om det nuddar henne :eek:. Jag har testat badkaret med mamma, på golvet i duschen med mamam OCH pappa, egen badbalja ... leksaker är inte intressant när man blundar och skriker. Tja. Jag har hopp om att det skall bli bättre när hon kan sitta och leka, då kan man börja med en balja med superlite vatten och leksaker så kan hon sitta och leka. Och vattenlekar med vattenhjul etc. Men det funkar inte riktigt än. Just nu är det snabb-bad som gäller :D

Ja, jag har absolut ingen erfarenhet kring kolikbarn - vilket måste vara en påfrestning som inte går att föreställa sig.
Jag har typ "normal-gnälliga" barn.:bow:

Kanske kan hon sitta i barnstolen om du virar en handduk runt magen på henne för att stabilisera.

Bärsele med barnet frammåtvänt i mataffären, vid diskbaljan eller vid sminkning av mamma (där kotten gärna provsmakar en mascara under tiden).

Palla upp henne i vagnen sittandes och kör in den i köket (borde passa i höjd till köksbordet) - alla metoder är bra så länge de inte skadar nån. Och förresten funkar det bra att dammsuga med bärselen också och det blir grusigt efter vagnen... :idea:

Sök inte bekräftelse i bebisens humör!

Det verkar tyvärr vara ganska vanligt att föräldrar tar barnens gråt/skrik/frustrationer personligt. De känner att de är dåliga föräldar ifall barnen är ledsna eller missnöjda. De kan till och med uppleva att barnens skrik är en slags anklagelse mot dem.

Det är viktigt att se upp för sådana tankar/känslor! Barn är ledsna/arga/frustrerade t ex för:
att de inte kan krypa så fort som de skulle vilja
att de inte når något de ser
att de är hungriga
att de har ont någonstans
att de är trötta
att de vill ha mer action
att någon plockade bort saken de just hade tänkt undersöka
o s v

Inget av det här har med föräldrarna att göra, utom möjligen ifall de inte får någon mat (vilket borde vara ytterst ovanligt!)

Om man inte tar skriken personligt kan man till och med le medan man tittar på en bebis som är frustrerad för att den vill mer än den kan. Men om man tar det personligt är risken stor att man blir arg. Man får se upp så man inte signalerar att det är fel/dåligt att skrika/gråta. Barn måste få ha, och lära känna, sina känslor. När de blir några år kan man hjälpa dem att lära sig "stå ut" med att man inte får som man vill alltid, och framför allt att man ibland måste vänta. Det är nog väldigt få som föds med tålamod - det är något som man kan få jobba med i många år för att få.

Och förresten funkar det bra att dammsuga med bärselen också och det blir grusigt efter vagnen... :idea:

Det hade jag gott hopp om men Elina tycker att dammsugaren är SKITLÄSKIG och gråter när den slås på :D Men det kanske går att 'vänja' henne vid. Har en ergonomisk bärsele så hon får inte sitta framåt, senare kan hon få åka på ryggen men vi är inte där än :)

Isak bryr sig inte om dammsugaren som tur är.
Idag har han uppenbarligen en riktigt jävlig dag, skriker för ALLT!
Han är trött men vägrar sova, vägrar äta, sitta i knäet, i gåsolen allt!
Att det ska vara så svårt och bara sova när han är trött

Tag honom i famnen och gå och lägg er tillsammans.
Sätt på mjuk klassisk musik och håll om honom så att han inte kan sprattla.
Öronproppar på dig kanske?

Så skall du se att han somnar efter ett tag.

Han sover nu, åt en halv skål gröt.
Ändå hade han ätit välling innan men men.

Känns som alla trådar här är OT just nu :D
Elina VRÅLAR av vattnet :crazy: Så fort jag tar ut henne ur badet/tar bort duschen så är hon tyst igen. Men ojojoj om det nuddar henne :eek:. Jag har testat badkaret med mamma, på golvet i duschen med mamam OCH pappa, egen badbalja ... leksaker är inte intressant när man blundar och skriker. Tja. Jag har hopp om att det skall bli bättre när hon kan sitta och leka, då kan man börja med en balja med superlite vatten och leksaker så kan hon sitta och leka. Och vattenlekar med vattenhjul etc. Men det funkar inte riktigt än. Just nu är det snabb-bad som gäller :D

Har inte själv haft detta problem, men en i min föräldrargrupp frågade bvc-sköterskan om detta, deras dotter vill absolut inte bada.

"Nähä, sa BVC-sköterskan, måste hon det då?"

Hon tyckte det räckte att tvätta små barn, de blir ju inte smutsiga och svettiga, precis.

Annars förstår jag frustrationen när inget hjälper. Vår son ville absolut inte somna. Gick vi in till honom skrek han än värre, likadant om vi sjöng, vaggade, buffade eller nåt. Lämnade vi honom i fred skrek han i 4 minuter, sen somnade han. Men det kändes som långa minuter...

Jag haller med! Tycker inte heller att sma bebisar absolut maste bada varje dag eller ens varannan dag. Mina har iofs aldrig haft ngt problem med vatten men nar de var sma (upp till 4 man) sa var de ju gipsade pga sina fotter och badades bara en gang i veckan. Nu nar de ar 9 manader sa badas de varannan dag - fast vi borjar komma till stadiet nar de maste doppas varje dag pga mat och annat som skall geggas in overallt :eek: :D
Tycker det verkar som om manga bebisar faktiskt ogillar vatten i borjan men vanjer sig efterhand.

Mirre hur varmt ar hennes badvatten? Det kanske ar for kallt? Mina har alltid foredragit att bada varmt, dvs runt 39 grader.... (svarmor holl pa att fa spel forsta gangen hon kande pa vattnet :D).

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 537
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 320
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar