Min sökhund! *inspirerad av Gnist*

KopparbergsEmme

Trådstartare
Själv är jag väldigt intresserad av sök biten när det gäller hund, målet är att kunna gå Räddningshundsutbildningen! Dock måste man börja någonstans för att nå någonstnas och för mig blev de naturligt då min mor tävlar lite i sök.

I denna tråd vill jag höra åsikter om hur ni tränar sök, även bilder på andra i träning eller berättelser om eran sökträning!

lilla_q_april_08_005_1208532071_4190174.jpg

Vi började i våras, jag och min dåvarande 4 månaders BC valp (jag kallar henne Q i skrift) med hitta övningar. Vi började så att hon ser en person i skogen, därefter tar jag bort Q från platsen. Figgen backar en bit och sätter sig. Q har från redan första början varit otroligt taggad i söket!

I full fart ut, springa,springa, lukta, lukta och Ja där! Äntligen! satt det en buse och lurade. När vi tränat så har figuranten lekt med hunden ut till stigen och jag som förare har varit väldigt passiv.

Efter några gånger har det funkat att Q bara sett en peson gå iväg samtidigt som jag viskat "är de nå fula gubbar i skogen?" åt henne. Hon är så intresserad.

Själv har jag varit lite velig mellan rulle och skall. Men har nu bestämmt mig för att skall blir det. Så nu sen i Juli så har vi tränat skallmarkering, främst på mig men även börjat på andra personer.

Nu behöver hon ingen syn-retning alls, utan är otroligt fokuserad på att någonstans, finns någon.

Vi har börjat träna lite hemma bland ladorna också, det är väldigt roligt och jobbigt för Q, hon får ställa om lite. Hon har för första gången då markerat en helt dåld figg. -Duktig flicka!

Sökträning slutet av september
blogg

Senast ändrad:
Sv: Min sökhund! *inspirerad av Gnist*

Oh ja! Och Mango också, tyvärr bor de så långt bor (jaja Mango bor i örebro de är itne så farligt)

Men visst vore de kul med en "vi-som-vill-träna-och-tränar-räddningshunds-buke-träff" ?

Jo absolut :)

Vi var ju länge inne på räddning med Zaga, men det tar så himla mycket tid och den tiden känns det inte som jag har nu när vi ska ha en lite knodd också..

Men sök ska vi börja med på allvar efter julen, nu är det mest hobbysök..

Mmm nog tar det tid!

Men en träff dör man ju inte av, vi får väl se om de är några som vill va med! ;)

Jag har fått börja rycka in som "vikarie" i mån av plats och skjuts, en sökgrupp med min lilla vrålapa. Hitills har vi kört med synretningar och han har snabbt börjat att fatta vad det går ut på. Sist hade vi löptikar med och han skötte sig bra förutom ett litet avbrott av "hjärnsläpp".
Jag borde börja öva upp att han ska titta dit jag pekar, för det har han inte förstått så jag har fått ovanan att "ratta in huvudet" på honom som om han vore en parabol... Ska träna det bättre så fort jag får tid.
Skulle tro att jag kommer lära in skallmarkering på honom, för skälla det är en sak han är himla bra på *flin*

Vi tränar med färdiga ekipage en till två ggr i veckan, och börjar förträffarna för IP på lördag.

Rådas första sök var helt utan synretning, vi bara släppte henne där det fanns en person gömd. Detta på instruktörs inrådan, troligtvis för att se var varje hund befann sig. Råda blev livrädd när det plötsligt satt en kille och häckade i en traktorskopa. Det gick snabbt över dock, och redan samma dag fick hon testa på figurant i låda, och mörkerfigurant. (Lätta övningar)

Vi har kört väldigt lite synretningar, och absolut inga popuper eller ljud. Vi har också jobbat jättemkt med att Råda inte får springa och "fråga" mig. Eller fråga får hon väl, men hon får ingen hjälp. I övrigt massor av miljö också såklart. Vi har inte valt markeringssätt ännu. Det lutar åt rulle.

_MG_5678.jpg

Lite peptalk i Rosersberg.

_MG_5681.jpg

Råda släppt i området. Kolla in min hjälm! Snacka om svampen!

_MG_5762.jpg

Har hittat figuranten och får sin belöning. Boll och dragkamp.

_MG_5583.jpg

Hittat figurant efter vindmarkering.

Blir det sök för Sam så kmmer jag lära i det på samma vis som Gabbi gjort. Ingen synretning utan den får lära sig att gå på vindvittring från första stund. Har krånglat nog med hund som går på synen och slår av näsan när det blir jobbigt.

papafestsk014.jpg

Vi har gjort det enkelt för honom, med tanke på hur bunden han var vid mig så ville vi fort få honom att gå ut på egen hand.
Han är ingen hejjare med sin nos men jag försöker öva upp hans intresse av att använda den.

Oh ja! Och Mango också, tyvärr bor de så långt bor (jaja Mango bor i örebro de är itne så farligt)
Nja, jag har faktiskt inte ens varit Örebro någon gång, bor i Lund (så det är en bit från dig) :D

Men visst vore de kul med en "vi-som-vill-träna-och-tränar-räddningshunds-buke-träff" ?
Absolut! Fast vi är ganska lätträknade så det blir en liten träff i så fall.

I inlärningen i räddningssöket använde jag inte några syn- eller ljudretningar alls, däremot vind, vind och åter vind.:D
Även med en färdig hund är det jättebra att träna vindmarkeringar då och då med, t ex la vi stor vikt på förra träningshelgen för internationella räddningshundar på just vindmarkeringar (med både lösa och kopplade hundar).

Syn- och ljudretningar används mest i brukssök där man vill "programmera in" raka skick, något som inte är så viktigt i räddningen. Att hunden låter sig dirigeras är dock viktigt, men det kan tränas separat (t ex med apporter) innan man lägger in det i söket.

Nja, jag har faktiskt inte ens varit Örebro någon gång, bor i Lund (så det är en bit från dig) :D

OJ, nu blev det pinsamt det är ju itne du som bor i örebro :o

Absolut! Fast vi är ganska lätträknade så det blir en liten träff i så fall.

Ja men vad gör det! Vore kanske ide att kolla av vart alla intresserade bor och var den mest "naturliga samlingsplatsen" blir. Jag behöver verkligen få träna med sånna som kör räddning ;)

KL

Lite angående synretning och inte..

Vore väldigt kul att se hur ni andra tränar, som sagt gör ju jag enligt bruksmodellen och jag hoppas att de inte ska ställa till problem för oss :o Hon är en envis liten snärta och skulle kunna göra det där helt utan mig, ändå är hon duktig att komma (om hon inte jobbar på en figg och jag inte ser det, och i brukssöket är de bra..) och jag har lätt att styra henne. Dock kör jag inte nå med handen utan ställer upp och väntar sedan på rätt position, gärna en kontakt innan...

Det är så nyttigt att träna med andra, och höra andras sätt att träna :) detta gör mig så träningssugen..

FUNDERING
Eftersom jag har tillgång till en jätte stor källare som är i princip tom, vore de läge att träna i den lite inomhus? I vilka miljöer tränar ni?

Vi har tränat i källare, (med ljus och utan), brandtorn (såna man eldar i) med ljus och utan, i kloaksystem under mark, i ruinstäder, på stenkrosser, i nedlagda fabriker, i skog, på vindar mm.

Då är de alltså inga fel med de då, är ju bara det att dom jag tränar med är ju bara vana med skogssöket, så man vill ju inte gö nån super tabbe :o

OJ, nu blev det pinsamt det är ju itne du som bor i örebro :o

Ja men vad gör det! Vore kanske ide att kolla av vart alla intresserade bor och var den mest "naturliga samlingsplatsen" blir. Jag behöver verkligen få träna med sånna som kör räddning ;)

Det är ju jag som bor i Örebro :)
Synretning eller inte tycker jag beror på hunden. Personligen tycker jag att man alltid ska börja utan. Vissa hundar kan man dock behöva den förstärkningen på. Dock inte min han kör i 300 ändå.

I inlärningen i räddningssöket använde jag inte några syn- eller ljudretningar alls, däremot vind, vind och åter vind.:D
Även med en färdig hund är det jättebra att träna vindmarkeringar då och då med, t ex la vi stor vikt på förra träningshelgen för internationella räddningshundar på just vindmarkeringar (med både lösa och kopplade hundar).

Syn- och ljudretningar används mest i brukssök där man vill "programmera in" raka skick, något som inte är så viktigt i räddningen. Att hunden låter sig dirigeras är dock viktigt, men det kan tränas separat (t ex med apporter) innan man lägger in det i söket.

Jag håller med dig att vinden är det viktiga. Jag varvar mina frisök med koppelsök regelbundet för att inte tappa bort tydligheten. Har jag kört mycket frisök ett tag så har han svårare att låsa vid koppelsök. Som den Riesen han är tycker han att springer man tillräckligt länge och fort på stort område så får man till slut nåt i näsan. Han har Örebros snyggaste kommunsök det kan jag lova :)

Vi har en bit kvar innan vi får åka på träningshelgerna i Skövde. Dock drar jag snart åt 08 till för en hel helgs träning på Roserberg och Viktoria i Uppsala.
Det ska bli superkul.

KL

Tycker de e liite dåligt uppdaterat nu ;) Bruks söket är också varmt välkommet i denna tråd!

Själv har jag börjat träna lite kondis på min vovva nu när hon faktiskt blir ett, förut har jag inte ens tänkt på det... Sen är det skall övning efter skall övning. Hon måste ju lära sig skälla ordentligt fast än hon flåsar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 925
Senast: Liran
·
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
5 260
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka