Min sjuårige son vill ha långt hår..

Tabitha

Trådstartare
.. det har han efter noggrannt övervägande bestämt sig för. Nu menar jag alltså inte bara halvlångt, utan han vill kunna klia sig på ryggen med håret. Och jag är väl egentligen av uppfattningen att han skall få ha det om han nu vill det, det går ju alltid att klippa av - men samtidigt är min personliga uppfattning absolut att han borde klippa sig nu! :angel: Hur resonerar ni i liknande frågor - hur mycket låter ni barnen bestämma själva?
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Hur resonerar ni i liknande frågor - hur mycket låter ni barnen bestämma själva?

Jag är ju bara blivande förälder än så länge. Men jag tänker mig nog att jag skulle låta sonen bestämma en sån sak själv i den åldern. Om han däremot låter bli att sköta sitt långa hår så skulle jag påtala det. Är det bara trassel, gnäll när man ska borsta, "vill inte tvätta håret för att det är jobbigt" osv - då skulle jag påpeka att om det ska vara så; så tycker jag håret ska klippas.

Dessutom... jag skulle nog ta det lite med en nypa salt att sonen (eller dottern) kommer orka att spara ut till så långt hår. H*n skulle få hållas så länge h*n vill och som sagt: det skulle ställas rimliga krav på honom/henne själv att sköta håret.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Ja? Det kan han väl få bestämma om? Det är ju hans kroppsdel :idea:

Välj dina strider till sånt som är VIKTIGT !!

Typ att de inte förfryser i sina klädval eller cyklar utan hjälm och sånt.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

sonen får helt klart bestämma själv hur han vill ha håret - så länge han inte gnäller över tvättning och borstning någon gång i bland... just nu har han kortare än på länge men luggen är för kort att ha bakom öronen men så lång att den hänger i ögonen så vi funderar på hur vi ska lösa det (klippa lite eller stå ut tills den växer ut igen)
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Och om det hade varit en dotter - hade du haft samma funderingar då ?

Enda anledningen som jag skulle se att tvinga ungarna att klippa sig är att de vägrar att tvätta det.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Vill min son ha långt hår så ser jag inga problem i det. Har själv en massa killkompisar med längre hår än mig själv så i min värld är det helt naturligt.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Min 3-åriga son har långt hår! Jag klipper bara luggen för att den inte ska hänga i ögonen. Bekanta har tjatat sedan pojken var en månad gammal om att det är dags att klippa! Men jag vill inte ha en son som ser ut som en "fnattad gris" i huvudet.
Jag har frågat om han vill att jag klipper av håret, men då tar han ett bestämt tag om det och säger "inte tippa håjet"!
Som andra sagt; blir håret bara skött ordentligt - låt det vara långt:love:
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

.. det har han efter noggrannt övervägande bestämt sig för. Nu menar jag alltså inte bara halvlångt, utan han vill kunna klia sig på ryggen med håret. Och jag är väl egentligen av uppfattningen att han skall få ha det om han nu vill det, det går ju alltid att klippa av - men samtidigt är min personliga uppfattning absolut att han borde klippa sig nu! :angel: Hur resonerar ni i liknande frågor - hur mycket låter ni barnen bestämma själva?


Jag tycker du kan låta barnet bestämma så länge det inte blir för extremt, jag hoppas att min son vill ha långt eller mohikan i framtiden, det är så sött på småpojkar(& långt på vuxna killar oxå såklart).
När brorsan var liten hade han pottfrisyr & en svans som lämnades kvar & som nogrant färgades i det lokala hockeylagets färger, gult & svart(så är mamma frisörmästare oxå;) )
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Klart att han ska få ha långt hår :angel:... blivande hårdrockare kanske?:Dhaha
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Håller med de över, så länge han sköter sitt långa hår så kan han väl få ha det. Mitt rök som barn för att mamma tröttnade på att jag vägrade borsta håret, var så håröm.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Tack för alla synpunkter! Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att jag skulle att "tvinga" honom att klippa sig - däremot har jag funderat över vettiga sätt att övertala honom.. :angel: Han är dock envis som få, så troligen skulle jag ändå inte nå någon framgång där! :p Och nej - jag hade inte haft samma funderingar om han var en tjej - så fast är jag i könsrollsmönstret.! ;) Men visst - han skall få behålla sitt långa hår om han nu vill det.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Min 6-åring håller på att spara ut håret. Han vill ha lika långt som sin pappa som har ner till korsryggen.
Han vet att om han vill ha långt så måste det borstas och tvättas.
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Min sexåring är i konflikt...

Han BORDE klippa sig för hans lugg hänger rakt ner i ögonen. Den är svår att ha annat än kort pga virvlar.

Han vill LITE ha kort hår så ingen kan tro att han är en tjej - i hans nya klass är alla killarna snaggade - men när vi säger OK så ångrar han sig och håller krampaktigt om håret.

Vi brukar kunna enas om halvlångt bak och kort fram.

Men nu vill han inte alls.

Så då får han väl blåsa luggen ur ögonen då då tills han tröttnar :angel:

När han var mindre fick man inte klippa alls, då var man nöjd om man fick till ett snabbt klipp i luggen när det blivit en mat-tova :angel: :

vidartreochetthalvt.jpg


Nu är det oftast så här:

vidarsvamp.jpg
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Alltså jag har eg. inga problem med långt hår på killar. Min ena vill gärna ha men han har för rakt och för tunt hår så jag har sagt nej.
Det jag har emot långt hår på killar är att det ofta bara hänger så man inte ser ansiktet på dem. De verkar inte vara lika benägna som tjejer att ha tofsar, lugg eller flätor.

Men som sagt, det är ju en relativt oväsentlig konflikt, hårlängden :)
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Min sexåring håller på att spara ut sitt hår. Jag har tidigare bestämt att nu ska vi klippa! Och han har ibland blivit ledsen när han är nyklippt och då inte bara för att det kliar har jag förstått.
Sedan har det ju varit massa tanter som frågat var de fina lockarna har tagit vägen..

Så nu sparas det för fullt :D
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Tycker som flera andra att barnen ska få bestämma sådana saker själva, bara håret sköts. Mitt yngsta barn, en son på 11 år har långt hår utan lugg, snart ända ner till midjan, han har sparat håret sedan förskolan.

Kicki :)
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Självklart tycker jag att barnet ska få bestämma själv. Jag minns sorgen i hjärtat över att bli klippt när jag var mindre. Var tvungen att ha kort hår och lugg, som jag hatade. Klarar inte av pagelångt hår och lugg än idag. För mig är det förknippat med ångest, och jag föraktar fortfarande mamma för att hon tvingade mig till saker jag inte ville. :crazy:
 
Sv: Min sjuårige son vill ha långt hår..

Såhär såg min äldsta son ut tills för två år sen (han är 14 nu). Han började spara när han var sju ungefär (målet var att ha längre än sin pappa ) , när alla andra runt omkring började spara klippte han av allt :)

 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 055
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 698
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp