_L_

Trådstartare
Jo jag grejar ju lite själv med min sele som jag har till shettiskorsningarna, vilken är en travdäckel fast jag har draglinor och baksele till den!
Och nu har jag kommit fram till att jag ant kan sätta ryggstycket som "vanligt": bild
Eller som man gör på lokselar: bild

Jo sen är det osäkert med skakelögglan;
Ska jag ha som på bild1, bild2 eller bild3?

Vilket tror du är bäst och varför?

Sv: Min sele!

Ett förslag på hur du skall fästa ryggstycket, är enl. bild 1. Ett sådant ryggstycke är oftast lättare att reglera längden på, och det bör man göra under körturen. Vartefter hästen formar sig och trampar under sig höjs ryggen och ryggstycket behöver längas.Om man inte gör det, drar det i svanskappan och hästen blir mer ovillig att komma i form.
Vad gäller skackelupphängningen tror jag bild 2 är det vanligaste. Verkar som om det blir stadigast så.
Roligt att se att du har en riktigt bra travdäckel!

Tack för svar! :)
Ang ryggstycket har du rätt att man lättare kan reglera.
Men under körturen?
Jag vill nog helst sitta kvar i vagnen då :smirk:
Nej men hur menar du? Att man släpper när man ska "arbeta" och spänna ingen när man skrittar hem?

Nejdå, du behöver inte kliva av vagnen om du är ensam ute och kör. Du kan länga ryggstycket några hål redan innan du kör hemmifrån. Om hästen jobbar på rätt sätt kommer du att upptäcka att att det inte slackar alls efter en stund. Du kan pröva när du arbetar hästen från marken (tömkör). Många kör med alldeles för korta ryggstycken, och förstår inte varför inte hästen inte kommer i rätt form och trampar under sig. Att knäcka den i nacken är inte svårt (bara att sätta på ett skarpare bett), men för att kunna arbeta med ryggen får den inte hindras genom att dra den i svansen.
Nåja, allt är inte så enkelt att det bara beror på utrustningen, men det är bra om utrustningen inte hindrar hästen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård