Min sablans hovslagare!

snigelfarmor

Trådstartare
Eller?

Visst gör inte en bra hovlsagare tåavklippningar? Jag var inte i stallet när han skodde min fram men när jag kom sen så hade han kapat ca 1-2 cm fram i tån och sen slagit in tåkappan där.
Det måste vara något han fått för sig på sistone.
Lite pga överrullningen är väl ok men 2 cm?!!!

Ser hemskt ut, som en amputerad bit av hoven.
Har i mina 15 år som hästägare inte sett något liknande.

Hur är det rätta?
/Jenny

Fråga din hovslagare! Om jag tycker att något ser knepigt ut så brukar det vara lättare att fråga rakt ut om det finns någon baktanke, vilket det ofta finns om hovslagaren är seriös. Min hovis motiverar mer än gärna, förklarar och visar så även en vanlig dödlig som jag förstår. :)

Håller med. Varför inte fråga hovslagaren? Det finns säkert en tanke bakom det hela.

Han är säkert inte utbildad, men har lång erfarenhet och är billig. Seriös, men utan seriös bevisning.

ekonomin styr, och han skor bra, lika bra som de andra utbildade jag har haft i alla andra år. Det går inte att snacka med honom enligt de andra, själv har jag aldrig varit med när han skor hästen (ej min häst)

Jag var bara intresserad av att veta om det finns något som kan vara dåligt med att ta av så mycket i spetsen? jag misstänker att man måste sko om pftare, att man kan skada hoven, eventuellt störa vita linjen?

/jenny

Men du måste ju kunna fråga honom varför han gjorde så?
Han borde ju kunna ha en vettig förklaring om han är duktig.

Jag skulle inte vilja ha en hovslagare som man inte ens kan fråga saker, även om han är billig.
Man behöver ju inte vara anklagande eller så, utan fråga på ett bra sätt.

du kan kapa i tån så långt du vill bara du inte kapar längre än vita linjen. det brukar vara en bra riktlinje. dom allra flesta hästar jag har sett hovarna på brukar alltid vara "kapade" i tån som du beskriver. det är snällare mot benaxlar osv om du har en lite kortare tå så man inte bryter den linje från kotan pga att man har för lång tå.
men jag tycker som dom andra, att om du inte tycker att det känns bra så ska du garanterat säga till din hovslagare! det skall man alltid göra. du betalar faktiskt han för att utföra ett jobb åt dig. hans "skyldighet" är att göra dig nöjd... fråga honom varför. han kanse har en aldeles utmärkt förklaring varför han tar mycket i tån på din häst.men det verkar ju konstigt om han börjat göra det nu och inte innan. han kanske har fått en ny filosofi?? hoppas det ordnar sig! skriv gärna in svaret från han om du frågar honom. :)

Lucille, om man har en för lång tå ska man verka hoven, inte kapa tån. Kommer du från travet där de medvetet förstör hästars hovar och senor?
Jag har jobbat på umåker och där har varannan häst helt förstörda hovvinklar, och ju äldre hästarna är, 7 och uppåt, ju värre ser de ut.

Jag vill ju inte ens ha skor på min men måste ha fram, då vill jag ha så korta fötter som det går, pga överrullning, och på grund av hästens benhälsa om 10 år.

Jag måste helt enkelt ta ett snack med min hovis, som ni säger. En rimlig förklaring annars får man väl börja leta..
/jenny

men herregud nu får du väl ändå ge dig :mad: :mad:

Vart hittar du belägg för att alla som håller på med trav förstör hovarna??? Du som inte ens vet att man kan kapa tår på hästar pga flera anledningar.. :mad: :mad:

...och man kan väl för fan inte bara verka hästar utan att ta i tån heller...gör man det då blir dom flata o långa i tårna tillslut :crazy: :crazy:

Yttra dig inte om saker du inte begriper...för nu blir jag arg.

inte alla martha..sa jag det?

många på travet har blivit bättre, dels för att de anlitar utbildade hovslagare och inte är första bästa suput.

Vill du kan jag ta en kamera..inte så svårt att ge mig själv belägg.
och ingen klagar på dig utan på proffstränarna åter igen, du behöver alltså inte ta åt dig. Men öppna ögonen.

http://home.tiscali.se/torslund/skoning.html
Här är en bild på hur min hov ser ut nu tyvärr. Hittade det nu.
På de andra sidorna kan ni se hur travaet verkar (eller inte verkar) sina. med travet menas proffsen. dsv de som inte är här o lär sig något.
/jenny

Jag har öppna ögon, och är det något som förekommer oftare så är det ju LÅNGA tår förr än korta....jag skulle föredra kortare tår på hästarna..ta kort på din så får vi se hur den ser ut...

..och man kan inte dra alla proffstränare över en kam.

Hur en hov ser ut för ÖGAT är skit samma, hoven är till för hästens väl och ve och skall fungera för individen. En hov som ser fin och jämt symetriskt m.m. för ögat kan om du lyfter på den vara helt snedvriden och viseversa m.m.

Har sett många avhuggna tår, en del mer en del mindre, inget ovanligt alls.
En lång tå kan visst kortas av utan att man verkar hela hoven, inga problem alls..

Sist men inte minst, hur kan man lägga allt ansvar i en hovslageres händer och inte ens vara med vid skoningen av sin egna häst och sedan ha mage att klaga?

MVH/

Det kanske var befogat att göra så ?? Vad vet jag, du får ringa och fråga. Varför skulle det inte funka lika bra med en verktång som med klinga och hammare ?? en del hästar reagerar starkt mot klubbslagena och kan fungera bra mycket bättre med en verktång. Min pålle tas med verktång, och samma gjorde vi med hennes mamma. Mamman togs med tång bara för hon EJ klarade av att man slog med klubba (ont i sina ben) samt att hon var gamal och klarade ej av stå trebent nån längre stund. Dessutom kunde hovis sko med enhandsfattning på henne i och med verktången. Hon klarade ej av att man satte hennes ben i hovslagarställning..alltså hästen ben mellan hovis ben...brytningen utåt klarade hon ej av, det blir ju alltid en viss brytning i sidled...Men med verktång slapp hon ha sitt ben i spdan ställning utan hovis kunde verka med en hand och långt ned under magen...Detta funkade utmärkt. Hästen jag har nu är ung och sprallig, och där tar vi oxå med tång för snabbhetens skull så hon ej lessnar.

jag vet inte varför han tog så mycket men jag har fått lära mig att det är bättre att "klippa" framme i tån än att raspa ,för när du ska slå in tåkappan så är det bättre med en klippt tå än en raspad ,risken e att du raspar snett eller för mycket (åt sidorna)..sen ska man aldrig slå för hårt på tån på hästen.Därav klippningen eller raspningen vid tån.

Jag håller med dig. En välverkad hov behöver inte huggas av i tån. En kort tå och låg trakt uppnår man genom riktig verkning, det finns inga genvägar.

Sen är det faktiskt så att en hov som ser fin ut också är det. Visst kan hästen ha röta som man ser när man lyfter upp hoven men generellt vill jag påstå att en frisk hov SER bra ut. Den är symetrisk (inga utflytningar) med en jämn rund form.
Det finns ínga friska hovar som ser sjuka ut.

Tycker du ska tala med din hovslagare. Men tyvärr tror jag inte att du kommer att få något bra svar.

Många hovslagare som jag mött talar gärna om att saker ska vara på ett visst sätt, men motiverar de sällan varför med en hållbar förklaring. Sen att resultatet ofta talar för sig själv är enbart tragiskt. Många är dessutom extremt känsliga för ifrågasättande, har tom träffat en hovslagare som stod och ljög mig rätt upp i ansiktet om att han minsann hade satt på skon rakt...

Om du har möjlighet att kolla upp andra hovslagare och få referenser så är det toppen. Fast lyssna kritiskt för flertalet hästägare vet inte hur en frisk/välskodd/verkad hov ser ut, och då är det ju inte helt lätt att bedöma huruvida hovslagaren gör ett bra jobb eller inte...

Lycka till!

Därför att en låg trakt och kort tå ger ett hovben som är paralellet med marken och som sitter väl föranktat hot hovväggen. Lång tå ger sträckningar i lamellranden och svårare överullning. Hög trakt ger ett hovben som lutar, dvs inte har sin ursprungliga position vilket påfrestar vävnaderna (hovbensspetsen kan tom gå igenom sulan om det blit tillräckligt illa), ett lutande hovben ger också lättare hovbensrotation eftersom de mekaniska krafterna innuti hoven ändra.

Låg trakt och kort tå är det hästar som sliter sina hovar själv genom mycket röreles har, menar du dessa hästar sliter sina hovar fel?

Låg trakt och kort tå är det hästar som sliter sina hovar själv genom mycket röreles har, menar du dessa hästar sliter sina hovar fel?

Nej då, men dessa hästar är inte under arbete, med kusk eller ryttare. Däri är skillnaden, att rida en häst med väldigt låga trakter utsätter benet och kotan för ett högt tryck och slitage. Vinkeln bli helt enkelt fel i många fall, och det klarar hästen i vilt tillstånd men inte under arbete.

Sen tycker jag väl iofs inte att det är så dramatikst om hovslagaren klippen in en liten bit i tån, för att fästa tåkappan. Men då räcker det med en liten bit, så stor som tåkappan är.

men är inte det bästa att ha en normal trakt :confused:

Jag menar nog som Boj säger....det är skillnad på naturlig förslitning och förslitning under arbete, dessutom går vilda häsatr på mycket olika underlag, vilket våra betesgående djur ytterst sällan har tillfälle till....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat