Min rally-ponny vill bara tävla....

Yrrol69

Trådstartare
Precis så är det när jag rider ut med någon annan.
Skritt går bra, men i trav och galopp, då ska hon vara FÖRST! Och det NU! :devil:
Rider vi ut själva är hon nästan lite mesig och tvekar i galopp-backarna.
Men så fort vi har sällskap så ska hon tävla hela tiden. Jag får hålla emot hur mycket som helst och det går bara fortare och fortare, tills jag bestämmer mig för att stanna och börja om på nytt. Då vill det till att min ryttarkompis också saktar av, annars är hon som en kanonkula när jag börjar på nytt.

Provade att köra henne idag och kompisen red brevid. Och visst skulle hon om. Vi höll på att köra ner i diket när hon stack iväg och skulle runda den lilla travhästen som blev riden idag (ombytta roller). Travade jag iväg före med sulkyn gick det bra, då var hon lugnare, annats låg hon travar-kompisen i arslet hela tiden och ville springa förbi.

När det gäller dressyrarbetet har vi arbetat mycket med att lugna ner tempot och det går framåt med gott resultat. Rider henne för instruktör ca 3 ggr per månad.
Det är mest uteritt, manege 1-2 ggr i veckan, så det är ju inte det att hon laddar för uteritt för att hon aldrig få komma ut.
Tips någon?

Sv: Min rally-ponny vill bara tävla....

Om du kommer överens med den du rider med att ni "dressyrar" när ni rider ut, dvs lite skänkelvikningar, tempoväxlingar etc så hästen håller sig sysselsatt, så slipper ni ha en dragkamp.

Trava och galoppera bara kortare sträckor, 10-20m, innan h*n hinner få upp ångan så att säga.

Lycka till.

Om ni rider på en bred väg, kanske du kan göra en volt så fort hon börjar dra iväg, men jag vet hur det är, det är svårt att göra volt när hästen är svinpigg och bara vill FRAM. Men lyssnar hon inte på bettet? Eller är hon en sån häst som inte nästan bryr sig om hur mycket man är drar i tyglarna när hon väl är på väg att dra iväg?

Njae, hon lyssnar väl ibland, fast helst inte :devil:. Drar man till och sitter emot ordentligt så får jag ju stopp på henne, men hon försöker in i det längsta att strunta i mig. Att göra små förhållningar är lön-löst, här pratar vi om att dra bak tyglarna till rumpan ungefär :grin:.
Har ett 3 delat egg-bett nu. Använder gärna martingal när jag rider ut eftersom hon kör upp huvudet när jag börja ta förhållningar.

Sen förstår jag att hon vill springa när tillfälle ges, eftersom det har varit mycket lugn ridning pga. vintervägar.

hmm alltså håll dej bara till skritt om hon inte lyssnar i de andra gångarterna, gör halter, avsaktningar, flytta i skänkelvikning osv. När hon lyssnar bra i skritt på dina förhållningar och går i det tempo du vill, kan du börja att smyga in lite trav korta stunder, så att hon aldrig hinner få upp tempot.
Har själv en "riktig" rally häst ;) är ett 5 årigt fullblod som gått som galoppör tills för ca 8 månader sen... Så hon kan springa ;) Rider nästan jämt ut i skogen på henne och rider oftast själv, är inte fota jag rider med någon annan. I början så sprang hon nästan bara, och ville galoppera hela tiden, men nu (har haft henne 2-3 månader nu) så har hon lärt sig att man inte behöver springa hela tiden, hon lyssnar bra i skritt och trav, även i galoppen, men galopperar inte så mycket , för rider jämt när det är mörkt på vardagarna, och hon har inte så stabil galopp än så...

Rid med sätet, i traven tänk att du rider ätt i det tempo du vill att hon ska gå i, sen skulle jag försöka rida mer själv, ta det i skritt i början om du känner dej osäker, för många hästar fokuserar inte alls på ryttaren när de är ute med andra hästar, de tänker bara på att hinna med den andra hästen.

Red ut med två från mitt stall för nån månad sen, och deras hästar är av den större halvblodsmodellen och tar mycket längre kliv än min häst, så jag var sist, var den mest värdelösa tur jag varit på, Sissi bara sprang på för att försöka hinna med och hon sket totalt i att jag försökte få henne att lugna ner sig... Kan tänka mej att det kanske blir lite samma för dej om du rider ut med en travare, som ju springer på väldigt fort, din ponny vill säkert inte komma efter.

Hej, precis så är det som du skriver, hon fokuserar inte på mig, utan på att komma ikapp de andra hästarna. Fast i skritten bryr hon sig inte om de går 5 eller 50 mete framför, då är hon lugn.
Ja, hon är ju lättare att rida ut på själv, men det blir ju trist i längden.
Plus att jag är emot att rida ut själv, ifall det skulle hända något. Men i mitt fall går det lugnare till om vi är ensamna :grin:.

Njae, hon lyssnar väl ibland, fast helst inte :devil:. Drar man till och sitter emot ordentligt så får jag ju stopp på henne, men hon försöker in i det längsta att strunta i mig. Att göra små förhållningar är lön-löst, här pratar vi om att dra bak tyglarna till rumpan ungefär :grin:.
Har ett 3 delat egg-bett nu. Använder gärna martingal när jag rider ut eftersom hon kör upp huvudet när jag börja ta förhållningar.

Sen förstår jag att hon vill springa när tillfälle ges, eftersom det har varit mycket lugn ridning pga. vintervägar.

Ahh, vet exakt hur det är ;) Men kanske ett lite skarpare bett? Jaaa, jag vet nu att allt inte kan lösas med bett, men om det fungerar skit bra (att både hon och du trivs med det) så vrf inte?

Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig :cool:

Rid först:D

Det var till en hjälp när jag red i alla fall.
Hon är en rikigt räser ponny min skrutt:love::D:D
Som vissa redan har sagt, sakta av, böj åt båda hållen så hon måste koncentrera sig på annat.
Och ligg först!

Vet inte hur många gånger man har kommit hem grinandes för att hon inte lyssnade:angel:
Sen kommer studerna då allt går bra! och dom kommer ska du se:D

Här kommer ett tips som kanske funkar :)

Så fort ni travar/galopperar och du känner att hon håller på och smygökar och ör på väg att sticka i väg så "kastar" du dej i den ena tyggen, ha tex vänster tyggen som den bestämda "kastar" tyggen :d Så att om hon ökar eller försöker stika utan tillstånd från dig så kastar du dej då i vänster tyggen så hon går in på en volt eller bara svänger av, så får du nog hålla på och kanske gör miljoner gånger på varje ridtur ett tag framöver men tillslut kanske hon förstår att man inte bara kan springa iväg för att dp vet hon att du kastar dej i väntser tyggen och går in på en volt. Och så när du kommer in på volten och hon sänker farten lite sp berömer du och o början kan du ju typ "skrika" "volt!" till din kompis också så hon går in på en volt samtidigt som dej och din häst fast åt andra håller men endå att hästarna fortfarande är med varandra så inte din häst stressar upp sej mer när hon får se dom andra trava/galoppera vidare.

Lycka till :)

Glöm ej att skriva "kl" när du klickar på "snabb-svar"

(kl=knapplån) Annars kan man tro att du svarar åt mig, när du vill skriva till ts. (ts=trådskapare)

Glöm ej att skriva "kl" när du klickar på "snabb-svar"

(kl=knapplån) Annars kan man tro att du svarar åt mig, när du vill skriva till ts. (ts=trådskapare)

Ahh, så bra, då fick jag lärt mig vad det betydde oxå :D

Ja, jag får väl prova att rida först i fortsättningen.
Det har inte varit så mycket ridet med kompisarna pga olika arbetstider osv, så jag har ju inte fått kollat av det riktigt, utan vi har mest varit ute själva.
Och då blir det lite chock när hon bara drar iväg som värsta rally-monstret.
(Har bara haft henne i 4-5 månader för er som inte vet)

Och tack för alla svaren, jag har ju fått lite mer att tänka på under rid-turerna. :p

Senast ändrad:

Jag hade en C-ponny för flera år sedan. När man red ut på henne själv så var hon lugn men hade vi med oss ridsällskap så skulle hon också "tävla lite" detta var mest i galoppen. Men att byta bett och såna saker kanske fungerar med det är absolut inte det första som jag skulle göra. Utan du behöver nog vara lite mera bestämd och gör lite övningar med din ponny när du rider ut så den får något annat att koncentrera sig på.

När är det som din ponny drar iväg, bara på en viss sträcka eller kan det vara var som helst under rid turen ?

Min D-ponny som jag har idag vill gärna när vi red ut i början på ett visst ställe galoppera, eftersom att han var van att göra det på samma ställe. Så då försökte han dra iväg och busa. Men då gick jag ner i trav eller skritt med honom och gjorde lite övningar istället så att han lärde sig att man inte bara får dra iväg utan att det är jag som bestämmer när vi ska skritta, trava och galoppera.

Som jag skrivit innan, så rider jag nästan jämt ut själv, tkr jag har mycket mer kontroll på min häst då, visst hon kan bli "rädd" och försöka vända, men hon går alltid med "övertalning" och för mej känns det helt värdelöst att sitta och bråka emd min häst varje ridtur och att hon bara springer på, är inte precis den träningen hon behöver, blir ju inte så balanserat då precis och risken att de snubblar lr så ökar ju...

När är det som din ponny drar iväg, bara på en viss sträcka eller kan det vara var som helst under rid turen ?

Det blir i samma ögonblick min ridkompis säger : "Ska vi trava?" och man lägger skänkeln till. Och vi har ridit på olika vägar så det spelar ingen större roll.

Japp, det blir nog som Tuvisen skriver, att rida själv ett tag tills vi kommer bättre överens.
Snart kommer ju våren :bump: och DÅ kan vi börja rida ordentligt igen.:D
Tack för alla svaren.

Min skrutt är likadan, trots att han numera är välriden och jättekänslig för hjälperna på dressyrbanan. Men när vi kommer ut med andra hästar vaknar tävlingshjärnan på honom, jag har försökt med väldigt mycket för att få bort det, bland annat allt som nämnts i den här tråden, men han har bara blivit frustrerad och det slutar med att han reser sig på bakbenen (som Herrn alltid gör när något inte passar sig! ;)) och hoppar liksom fram för att få extra kraft och kunna dra iväg.

Det enda som hjälper är att rida först, och att kontrollera i varje galoppsprång att jag har kontakt med honom, att det är jag som bestämmer. Om han skulle dra iväg funkar det bara att vara LUGN och absolut inte dra i tyglarna, då går det bara ännu snabbare, utan istället ta fram en hand och stryka honom på halsen så lugnar han ned sig lite och jag kan få tillbaka kontrollen. Det funkar att prata med honom också. Prova! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar