Min rally-ponny vill bara tävla....

Sv: Min rally-ponny vill bara tävla....

En ska som du ska tänka på är att inte bli "hängande" i tygeln. För då blir hon bara starkare. Utan ta och ge. Plocka lite i munnen på henne. Ställ växel vis åt höger och vänster. Se till att hon hela tiden är koncentrerad på dig. Jag vet att det är svårt, för hon blir nästan lite blokerad. Träna mycket med tempo växlingar när du rider själv, så du känner att det är du som bestämmer tempot.

Sen när det blir bättre underlag och du hunnit rida henne mer och då även dressyren så kommer hon bli bättre, jag lovar :)

MVH Russin8

öh.. menar du att hon ska såga ner hästen lr? :eek: låter så på din beskrivning :eek:

Jag tror hon menar att hon ska "leka" med bettet. Det brukar funka för mig ibland, och jag sågar INTE ned hästen, jag leker med bettet.

Exakt!

Ställa henne först åt höger, sen åt vänster för att hon inte ska kunna ånga på i sitt tempo.
Inte såga, utan lirka mer;)

Jepp, precis som min lärare säger, lirka med fingrarna HELA tiden, plocka och pyssla med bettet.
I dag var det rally i manegen istället när de andra galopperade, men det gick bättre o bättre efter en stund.
Jag har fått lite att jobba med, som sagt. =o)

Senast ändrad:

Vet inte hur du gör när du ställer din häst, men jag brukar rakställa i mellan...

Hur du får att man växelvis ska ställa till höger och vänster till att man sågar ner hästen vet jag inte.

Men självklart var det inte det jag menade...

Utan precis som TS uppfattade det.

MVH Russin8

Du är på helt rätt väg. Jobba på så ska du se att du kommer hitta alla knappar på henne till slut. Du har ju inte haft henne så länge;)

MVH Russin8

jo jag brukar rakställa i mellan om jag ställer om, men gör det bara om jag byter varv lr liknande...

du ska inte behöva sitta och "lirka" hela tiden för att hästen inte ska springa ifrån dej, håll dej till en lägre gångart och se till att hästen lyssnar först, rid med sätet istället, gör mkt halter.
Sitter du och lirkar hela tiden kommer ju hästen sluta lyssna ...

Det spelar ingen roll...
Hålla sig till lägre gångarter alltså. Hon blir lika dan om man bara har skrittat och travat i ett par veckor och låtit bli galoppen...
Rider man bara dressyr så blir hon bättre, men hon blir inte en trög ridskoleponny, utan hon är en pigg häst.
Och varför inte lirka och ställa precis som russin skrev? Vad är det för fel med det? När det funkar på henne...

Edit: Fel användare
Rätt användare ZanMiguel

du ska inte behöva sitta och "lirka" hela tiden för att hästen inte ska springa ifrån dej, håll dej till en lägre gångart och se till att hästen lyssnar först, rid med sätet istället, gör mkt halter.
Sitter du och lirkar hela tiden kommer ju hästen sluta lyssna ...

Varför skulle hästen sluta lyssna? Man rör knappt bettet ju, man leker lite lätt med det. Att ta ett tygeltag och leka lätt med bettet är två HELT olika saker. Det är som att jämföra mjuk-ost och kryddost. Varför skulle mjuk-osten inte smaka lika mycket bara för att man har ätit kryddost?

Och om man vill få hästen att sakta ned är "ge och ta" och "leka med bettet" 2 ypperliga råd.

Så du ställer aldrig hästen till höger om du rider i vänster varv?
Jag ställer mina hästar åt båda hållen i båda varven. Sen handlar det väl om hur man gör det. Om jag ställer hästen åt höger i två steg för att sedan direkt ställa åt vänster, då är vi väldigt nära att såga. Men ställer jag hästen åt högre för att efter några meter rakställa och sedan ställa åt vänster, då sågar jag inte.

Det är viktigt att kunna ställa hästen åt båda hållen i samma varv, annars kan du ju inte veta om hästen är lösgjord och i balans.

Sen är det väl inget konstigt att plocka lite i munnen på hästen. Annars är det ju lätt att man låser sig.

Särskilt i TS fall, där du har en häst som blir tung i bettet och ligger på. Då ser man till att aktivera hästen, med att ställa, plocka i munnen. Det är ju inte bra när en häst hänger sig på bettet och bara springer. Om du hela tiden ska skritta för att undvika problemet så löser du ju inte det.

MVH Russin8

Jo jag kan ställa hästen utåt och jag gör det ibland. Jag gör min häst uppmärksam genom att använda sätet. Jag vet inte vad du menar med "plocka i munnen" men för mej så är det om jag medvetet tar i ena tygeln, och det gör jag bara om jag skulle vilja något om hon inte fattar genom sitsen.

När jag rider dressyr för instruktör så vill hon att jag hela tiden kramar lite med fingrarna, rör lite på handlederna osv. Ponnnyn ifråga är ap-stark och hård i vänster sida och jag vet att jag själv lätt blir stenhård och låst just i vänster arm och hand bara för det, istället för att slappna av och vara rörlig hela tiden.
Nu menar jag inte att jag drar tyglarna bakom öronen på mig själv (som jag får göra när hon drar iväg i vilda galopper :grin:) utan bara små-joxar med händerna hela tiden. Ytte-pytte små rörelser som inte instruktören ska se alltså.
Fast dessa ytte-pytte rörelser är ju ingenting när hon drar iväg, tyvärr. Så jag får väl aktivera henne ännu mera.

Till alla:
Tack för alla råd och tips! Super :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar