Min ponny vill inte ta det lungt !

W

Waaam

Hej!:)
Jag är en tjej på 14 år som hyr två haflinger . Den ena är min och jag försöker träna henne lite inom hoppning och dressyr . Men när jag ska galoppera så sticker hon bara iväg och vill inte koncentrera sig . Hur ska jag göra för att få henne att ta det lungt?!

Sv: Min ponny vill inte ta det lungt !

träna träna träna!:bump:

galoppera på volt då blir dom inte lika snabba och försök att inte tänka på att h*n ska sticka iväg utan tänk "lugnt och mjukt" och rid i varje steg så får du hästen att galoppera i rätt tempo!
har du paddock eller ridhus? det är lättare på inhägnat område. Sen skulle det nog vara bra att ta hjälp av en tränare (om du inte redan gör det).

lycka till!

Sv: Min ponny vill inte ta det lungt !

Haflingar o galopp är ett kapitel för sig! De flingor jag har träffat har inte så lätt för samlad galopp öht. Deär lätta att få att galoppa ute o i sin egen takt men när det gäller att få dem att gå i det takt som ryttaren vill då blir det värre. Traven är en "naturligare" gångart för dem,de är ju avlade som körhästar fr start.
Det går åt mycket träning o det tar tid att få till det. Håller med föregående talare.
Har du varit inne här?? Vill gärna veta mer om dina flingor!/L
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=730852

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama