Min ponny vill inte skritta!!! =S

S

starme

Hej!
Jag har en D-ponny valack, skimmel som är 10 år.
Han är sportponny typen och vi tävlar i hoppniing.
Han är väldig pigg och är stark, INTE HET!

Han är helt underbar, lung och super snäll. :angel: Helt annurlunda när jag håller på med honom och jätte pigg när jag rider. Det har jag dock inget problem med, jag köpte ju för att han vat det jag ville ha. :love: blev stört förälskad <3
Men problemet är att han inte vill skritta när vi ridet ut, eller det är väldigt sällan. Och gör han det så är det inte länge, eller så är det när vi är nära stallet. Har jag tur så skrittar han innan vi börjar trava eller galoppera, men efter det så är det "kört"

Han liksom taktar och taktar och åter taktar, och han stressar upp sig så lätt. Det är så jobbigt när han gör det. Ja verkligen försöker att vara lugn och sitta och försöka lugna ner honom eller jobba honom. Ge honom upgifter som öppna sluta skänkelvikning mm. men det funkar inte. och tillslut blir jag less. Blir jag arg på honom så blir han u bara ännu värre.
Jag har testat om det blev bättre om jag rider själv med det han blir bara Lite lugnare, men vill ändå inte skritta lugnt.

Jag vet inte vad jag ska göra längre, det skulle vara så himmla skönt om han bara kunde slapna av och skritta lugnt och sansatt som en "vanlin/normal" ponny. ;)

Är det någon som har något tips som jag hjälpa mig?

/ Anna

Sv: Min ponny vill inte skritta!!! =S

Hej.
Du ska fortsätta vara lugn med honom och sitta ner i sadeln och prata med honom.:)
Ge honom långa tyglar och håll inte emot. För då blir hästen bara ännu starkare.:(
Bromsa honom med sätet och ha tålamod och håll på hela tiden och prata och klappa honom.:p
Fortsätt att rida ensam tills du känner att han slappnar av.
Bromsa släpp efter bromsa släpp efter på tyglarna om han börjar takta.
Hoppas mina råd hjälper.
Det hjälpa för mig förut.
Men det kanske är lite skillnad från häst till häst.

Lycka till.:):):D

Kram Linnéa

Bara att vara lugn och att öva mycket övergångar. Skritt till trav, skritt till trav. Få hästen att skritta även i ridpassen inte bara skritta av. Träna skritten, korta, länga och att han svarar för dina hjälper.

Även en het häst ska kunna behärska sig och skritta. Min pålle har lärt sig det genom mycket mycket träning. Vid uteritt och på vägen hem funkar det dock inte helt hundra, men då kvittar det ju. Men på banan vet hon att är det skritt så är det skritt. Inte takta;)

Lär dig få kontroll på hästens steg och steglängd. Bäst genom att låta hästen i början ta små skrittsteg som är lättare att kontrollera. Få hästen att lyssna på dig

Lycka till och kämpa på:)

Känner igen det problemet. Min skrittar som bäst om jag släpper ut tyglarna helt och slappnar av när jag ska skritta ute. Hon ska veta att hon har ansvaret att hålla sig i skritt, inte att jag är där och drar i tyglarna och hjälper henne. Hon har lärt sig att man inte behöver ligga på om mina händer är vid manken, utan då är det tråkig skritt som gäller. Säg ifrån med rösten eller ett snabbt tag i tygeln om han börjar rinna iväg i skritten, och släpp helt direkt. Visst, vi har fortfarande våra svårare dagar, men det är hanterbart.

Ibland slutar de när de inte har något att streta emot, och när man håller i dem är det svårare att länga på steget och slappna av.

det är olika från häst till häst, men på min så funkar det i alla fall att så fort hon börjar småtrava och takta så gör jag halt och berömmer. Varje gång hon gör det så gör jag halt. Det är bara tålamod som gäller! lycka till!

Tycker du har fått en hel del bra svar. Mitt tips att lägga till är att skritta off-road när du tränar... dvs över stubb och sten. På det sättet måste hästen sänka huvudet och kolla vart fötterna hamnar. Det är också svårare att takta i snårskog än på väg. :D

Rid ut i enbart skritt någon gång ibland, trava korta snuttar, galoppera inte om hästen inte kan skritta normalt ute! Gör mycket halvhalter, gör halt när hästen taktar, låt hästen sen skritta framåt i skritt, inget annat, acceptera inte det, var tydlig med vad du vill, men sitt inte och slit i ponnyn. Slappna av själv, tänk inte på något annat än att ni ska skritta, skritta länge utan att sätta av hästen i en annan gångart-

Man kan ju inte ge en häst som taktar långa tyglar! Hästen lär ju sticka iväg då!

Man tror lätt det, men de flesta gör faktiskt tvärt om. Sedan beror det på hur hästen är riden innan. Många gör det felet att bara för att hästen är het driver man aldrig, utan bara släpper på trycket i munnen när det är dags att trava. Det gör att hästen aldrig bli särkilt välriden utan man måste sitta med handbromsen på hela tiden. Det handlar om inlärning, precis som en lat häst ska lära sig genom uppfostran att den inte får stanna direkt när man slutar driva så får inte en het häst dra iväg så fort man slutar bromsa. Då sätter man den på rumpan. Min häst är extremt het, men vi har lärt henne att göra halt på hängande tygel. Hon vet precis vad hon ska göra när vi ger kommandot för det, det finns ignet alternativ i hennes huvud. Det som är svårast för oss är att skritta på kort tygel, då vet hon att det när som helst kan vara snabbare gångarter på gång, men hon drar inte iväg, det är hon för känslig för.

Man tror lätt det, men de flesta gör faktiskt tvärt om. Sedan beror det på hur hästen är riden innan. Många gör det felet att bara för att hästen är het driver man aldrig, utan bara släpper på trycket i munnen när det är dags att trava. Det gör att hästen aldrig bli särkilt välriden utan man måste sitta med handbromsen på hela tiden. Det handlar om inlärning, precis som en lat häst ska lära sig genom uppfostran att den inte får stanna direkt när man slutar driva så får inte en het häst dra iväg så fort man slutar bromsa. Då sätter man den på rumpan. Min häst är extremt het, men vi har lärt henne att göra halt på hängande tygel. Hon vet precis vad hon ska göra när vi ger kommandot för det, det finns ignet alternativ i hennes huvud. Det som är svårast för oss är att skritta på kort tygel, då vet hon att det när som helst kan vara snabbare gångarter på gång, men hon drar inte iväg, det är hon för känslig för.

Håller med där. En het häst behöver inte broms broms hela tiden utan också att man driver. Sen kanske man inte ska släppa tyglarna helt första gångerna ute men efter ett tag. Hästen taktar ju ofta för att man håller emot, det taggar upp dom.

Man kan ju inte ge en häst som taktar långa tyglar! Hästen lär ju sticka iväg då!

Det beror helt och hållet på hästen.
De flesta hästar jag ridit har taktat just för att folk har hållt i dem för mycket och då har det hjälpt om man visar dem att man litar på dem och vågar släppa dem.

I övrigt håller jag helt med.
TS: Du måste kunna kontrollera hästen i "normal" skritt innan du börjar trava & galoppera. När hästen går avslappnat, kan du börja lite smått med travarbete för att såsmåningom gå över i galopp.
Att börja 'trixa' med häsetn när den redan är stressad gör den oftast mer stressad.

Jag håller också med. Min dam blir alltid hetare om jag håller i henne än om jag ger efter på tyglarna.

Nu har inte jag så jättestor erfarenhet av just såna hästar, men hur går det om ni bara helt enkelt skrittar ut? Bara skritt, på långa tglar (så gott det går). Ut i skogen som någon sade. Kanske göra halt om han vägrar sluta takta?

Ut och led honom kanske, tills han lär sig att slappna av ute? :idea:

har en lika dan polla hemma, jag kör med regeln

"Skritta hur fort du vill men travar du är du dör :D "

hon taktar osså utav egna initsiativ men då resulterar det i en halt tills JAG ber henne gå fram.
Jag är ganska snabb så jag skrittar på långa tyglar (het långa ofta med en hand.) hon powerwalkar *fine for me* men så fort hon bara tar ETT litet steg är jag där och är super snabb på att göra en halt på henne. Nu så skrittar hon BARA :)

Jag har träffat flera sådana hästar och orsaken till att de har varit sådana krutpaket, har i något fall berott på att hästeb har överutfodrats och i något annat fall har det varit på grund utav att hästen fått för lite utevistelse i hagen. Nu vet jag ju inte hur det är med din häst, men detta kan ju vara något att se över i alla fall?

Min häst började göra lika dant när vi skulle rida ut efter att mestadels ridit i ridhus en period. Sen när jag höll in så lättade han även lite fram för han ville bara i väg. Det är ju en mycket dåligt vana så jag har börjat promenera han vid handen en km ungefär innan jag sitter upp nu . Då har han liksom hunnit komma i en annan sinnes stämning. När jag hoppar upp är lugn och avslappnad och kan även skritta hem. Denna häst har dock bara varit väldigt ivrig att komma i väg och mycket lydig på ridbana osv i övrigt. Är din häst väldigt taktig även där så är det till att öva mer lydnad.

Ja det har har oxå tänkt på och hört :)
ett litet problem är bara att vi inte har så mycket
skogsvägar här, det är jätte tråkigt :(
men ska försöka lista ur ohc söka efter några iaf.

ja, jag får prova det =)
när man leder honom så sackar han faktiskt efter, och går långsamt oftast. men ska testa att bara skritta ut. ibland har det funkat men ibland inte.

så gör mig med.
Skrittar i räser fart :P
det är oxå okey för mig, men inte takt. :)

har tänkt på det med, om han får för mycket havre men han får bara 1/2 liter havre, och han tränar och tävlar ganska hårt så det känns som att han behöver det oxå. åsså har han lätt för att gå ner i vikt så han får mycket mat för hullet oxå.
Är jätte noga med att han ska gå ut så länge som möjligt, från ca: 8 på morgonen till 19-21 på kvällen.

Inne på ridbanan eller ridhuiset så går det bra, ibland kan har takta lite, men det är inte ofta eller mycket.
Han är väldigt stark men går hyfsar i dressyren. har inte tränat för dressyrtränade på ett tag nu :P. måste börja göra det nu igen, när tävlingssäsongen börjat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama