Min ponny vill inte skritta!!! =S

Sv: Min ponny vill inte skritta!!! =S

Jag önskar jag hade ett bra tips men tyvärr.. Har själv en vildtoring till ponny (när man rider då, från backen är han kolugn), och han har varit likadan sedan han var liten (han är 17 nu). Möjligtvis liite bättre, men ibland är han helt hopplös!
Ungefär en gång i veckan ger jag mig ut och skrittar på långa tyglar så han verkligen får skritta igenom sig utan att tänka på att stimma. Har jag långa tyglar genom hela ridpasset går han lugnt. Mycket bra träning för herrn att skritta våra galoppsträckor! :D

I hans fall är det ett personlighetsdrag, han tycker helt enkelt att livet är så ball att man bara måste hoppa och skutta lite då och då :angel: Jag får helt enkelt leva med det, även om jag sliter mitt hår ibland!

AH det är lite fullblod över honom hehe.
Skämt osidå.

Men hur mycket rider du ut på honom? Kanske du iallafall under en period ska rida ut en hel del på honom, så att han blir tillfredställd så att säga och antar att han har ganska god kondis. Om du då har möjlighet och han inte försvinner i galoppen, så kan du ju satsa på långa galopp och travsträckor.

Viktigt är också att du inte spänner dig och sitter tjuvhåller. Blir lätt en ond cirkel. Man håller i lite för hårt för att man vill att han ska skritta och då blir han istället mer stressad och taktar än värre. Tänk på att slappna av och ha slappa tyglar. Kanske ett alternativ annars är att du låter hon jobba i skritten ute så han får annat att tänka på.

Hade en irländare förrut som var så stressad, precis som du beskriver din ponny. Ju mer man tog i munnen ju mer ville hon bara springa. Fick börja träna i paddock/ridhus och använda väggarna, sätet och proa, när jag skulle stanna henne. Det tog mig ca 4-5 månader innan hon lugnade sig när jag red ut henne. Men jag kan säga att jag grät många gånger när jag red denna häst själv iskogen pga att jag tyckte så synd om henne. Blev kanonduktig i hoppning.

Önskar dig lycka till!;)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Du har fått många bra förslag...
Men, jag vet att inget (har inte läst alla) av det där funkar så bra. Jag har en lika dan nu efter 13år har hon börjat å "lära" sig skritta. Visst i bland skrittar hon bra och i bland inte, har inget med överfodring eller understimulans att göra på min häst i alla fall. Det som funkar bäst på min är att sätta hjärnan i aktivitet. Skritta i skogen runt träd, över stock ock sten. (jag vet att ngn skrev liknande = bra) Så i bland är det bara att acceptera att hästen/ponnyn är född sån, tyvärr. Blir dock bättre med åren. Men var glad att du har en arbetsvillig och energisk häst, sånna växer inte på träd och dem har man super roligt med:D

Var ENVIS!
Om han inte klarar av att skritta så låt honom inte göra mer. Jag tror att han lär sig tillslut att det inte lönar sig att stressa.
Sedan skulle jag nog försöka skritta så mycket som möjligt. Typ värma upp i skritt ute. Så att han blir lite mer van :)

Ja, jag blir oxå ledsen och gråtfärdig :cry: många gånger, för att vi inte kna hålla sams, jag blir ledsen för att jag måste bli arg och dum mot min älskling, men oxå för att han aldrig kan ge sig.. :(
Det är så tungt ohc jobbigt att bråka med älsklingen =/

Kom på det för ett tag sedan ;) jag måste skritta till och från ridhuset/ridplanen, tar ca:10 min, men då skrittar jag ännu en bit till, och travar av honom ute så bra det går, och skrittar en extra sväng innan vi går hemåt. det har faktiskt blivit lite bätte. :D

Man kan ju inte ge en häst som taktar långa tyglar! Hästen lär ju sticka iväg då!

Hade också en häst som hade väldigt bråttom och taktade i skritten, men jag gav långa tyglar, bromsade lite då och då när det började rinna iväg. Hon lugnade ner sig av sig självt även om det tar tid. är problemet bara ute i skogen är det ju enligt mig inte så farligt. Men hästar som taktar brukar aldrig bara sticka om man släpper på tyglarna, det är bara en grej för att dom tror att dom har bråttom nånstans. Däremot om man sitter och håller stenhårt i hästen och sen bara släpper så kan man få väldigt olika effekter, antingen slappnar den av helt eller så sticker den det är liksom antingen eller.

min häst gjorde precis likadant innan, hon kunde inte skritta hon blev knäpp då. men det visade sig vara ryggont, det fixade sig och nu är det bra. (:

min ponnyplupp är llika dan :crazy: skritta mycket bort från stallet långa turer så ger det sig:idea: obs ta inte bort det som är speciellt med ponnyn :D

Man kan ju inte ge en häst som taktar långa tyglar! Hästen lär ju sticka iväg då!

Alla gör inte det.
Min är expert på att sticka, både då man leder och rider.
Om jag skulle sitta o hålla honom då han taktar skulle han dra.
Om jag däremot ger honom lång tygel, och litar på att han stannar kvar, så börjar han lugnt skritta.

Kort tygel betyder ju oftast arbete för hästarna och allra oftast arbete i trav och galopp.

Starme: Jag tycker att du bara ska rida ut och skritta ett tag. Inte trava, inte galoppera förrän han kan skritta lungt och sansat.
När han gör det kan du göra korta travsträckor och sedan skritta igen. Hetsar han upp sig är det bara skritt som gäller.

Jag har ridit min nu i.. 5 år. Och NU först kan han skritta utan att takta efter en galopp.
Visst händer de ibland att han far runt som ett torrt skin, men å andra sidan, lite levnadsglädje ska väl visas nån stans.

Jag håller också med. Min dam blir alltid hetare om jag håller i henne än om jag ger efter på tyglarna.

Fast det finns ju ett mellanting mellan att "hålla" hästen och ge långtygel. (inte riktat direkt till dig, men du gav exempel på antingen på eller av och inte mitt emellan).

Bara för att man har kortare tygel, betyder inte att man måste sätta in handbromsen. Vilket med största sannorlikhet inte ger önskad effekt på en het häst. Jag skulle säga att håll en lagom tygellängd med mjuka händer, mycket kramande och ge och ta. Små förhållningar. Tänk på att själv sitta rakt upp och ner i sadeln och håll dig själv lugn även om hästen stressar. Acceptera inte att hästen inte skrittar. Försök göra halt. Göra övningar. Rid kanske slalom i skogen mellan träd och stenar, så hästen måste tänka vart den ska. Kan hästen inte skritta ska du definitivt inte galoppera ute, speciellt inte om den blir värre efter galoppen. Skritta endast under en period tills det fungerar, ev med små inslag av trav efter ett tag innan man börjar galoppera. Är den för mycket, kliv av och led hästen eller rid inte ut. Hästen får inte vettig träning av att takta ute, det sliter mer. Du tycker inte att det är bra/behagligt/roligt. Ingen vinner på det.

Jag tycker att du bara ska rida ut och skritta ett tag. Inte trava, inte galoppera förrän han kan skritta lungt och sansat.

Fast å andra sidan, har man problem för att hästen har har överskottsenergi, gör det knappast saken bättre av att bara låta den samla på sig ännu mer. Rid på frammåt, låt hästen få röra på sig, det behöver dom och det är inte så konstigt att dom blir heta och taktar om dom inte får utlopp för energin.

Trava på bara, men, på ditt initiativ.

Ja hade precis en sådan ponny förut!! Hon bara taktade. Men jag gjorde så att jag stack ut på skritt rundor i skogen (lite knöligt och så), då fick hon tänka sig lite för, efter ett tag lugnade hon ner sig! Men hon var en extremt pigg ponny så hon hade det ju i sig att bara springa!!! Henne tävlade jag i hoppning med, hon älskade det, på fram hoppningen, var hon så taggad att hon kunde stå och små "stegra" fast man bara satt lungt och pratade med henne, (vissa gånger stod hon som ett ljus) men väl inne på bana när man började hoppa var hon hel skärpt. Nu har jag en annan pigg ponny, ej okontrolerbar, när man rider i väg är hon lugn och fin men efter galoppen blir hon pigg och vill springa, då sa min dressyr tränare att jag ska ge henne långa tyglar och låta henne skritta i den takten hon vill, går hon över i trav tar jag lungt ner henne till skritt igen, men det gjorde hon inte hon skrittade som en galning några meter sedan märkte hon att jag bara satt avslappnad, så då började hon skritta vanligt, nu gör jag så även ute, och det funkar utmärkt :)!!! Kanske inte hjälper på en sådan jätte pigg ponny som din, men prova gärna, (trodde inte det skulle fungera på min, men det gjorde det). Lycka till!!!

Fast å andra sidan, har man problem för att hästen har har överskottsenergi, gör det knappast saken bättre av att bara låta den samla på sig ännu mer. Rid på frammåt, låt hästen få röra på sig, det behöver dom och det är inte så konstigt att dom blir heta och taktar om dom inte får utlopp för energin.

Trava på bara, men, på ditt initiativ.

Jag gjorde så, och det funkade jätte bra för mig, hon lugnade sig!! Då visste hon att det var skritt rundor som gällde, då måste man vara lugn!! Jätte svårt att trava på en taktande ponny, i alla fall på min!! Har dock inte kvar danna ponnyn!

Mitt tips är att du går bredvid din häst tills han går vanligt. När du har gjort det några gånger så kan du ju pröva på å rida igen.Men ha bara mjuk hand och var riktigt lugn så ska det nog funka efter ett tag:)Tålamodet måste bara finnas där hela tiden;) Har nämligen haft samma problem med en häst och detta har funkat för mig:p

Mitt tips är att du går bredvid din häst tills han går vanligt. När du har gjort det några gånger så kan du ju pröva på å rida igen.Men ha bara mjuk hand och var riktigt lugn så ska det nog funka efter ett tagTålamodet måste bara finnas där hela tiden Har nämligen haft samma problem med en häst och detta har funkat för mig

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama