Min ponny håller på att bli svanslös HJÄLP!!

G

Gimbo

Min ponny bara låssar och låssar ragelstrån hela tiden jag vet inte vad det är som är fel. längst upp på svans roten ser svansen ut som en borste och sen längst ner är det så tunt att man knappt vågar röra. har jag borstat för mycket eller är det något annat fel.
jag vore jätte tacksam om jag fick hjälp med detta.

mvh maria:confused:

Sv: Min ponny håller på att bli svanslös HJÄLP!!

Låter som exem eller nåt sånt i mina öron! Kliar ha svansen mkt? Smörj in med nåt klåddämpande och på med exemtäcke!

Kan han vara en stjärt-gnussare? :) alltså att han gnuggar rumpan mot väggarna i boxen eller liknande? Så gör iaf min häst, och hans svans ser lite ut som svinto längst upp och sen är själv svansen rätt tunn. Försök håll utkik om han/hon gnuggar rumpan/svansen mot väggar och dylikt. Och sätt gärna en linda runt svansen, långt upp mot svansroten så kanske du undviker att han/hon skaver av för mycket hår. Det behöver alltså inte vara eksem utan det kan bara vara konstigt som hästen har för sig :) Lycka till, och hoppas det ordnar sig.

Min häst gör så, som tur är har hon massor m svans... Jag fick tipset att gnugga in babyolja i svansroten och det verkar hjälpa! Man behöver göra det med några dagars mellanrum... Nu när hon går på bete några veckor har jag inte gjort det, och oj, vad hon gnuggar svansen...

Tror också att det hjälper med lite olja. Har hästen inte exem, så måste den ha någon annan irritation (som t.ex. torr o irriterad svansrot). Det vore konstigt om den skubbade av sig svansen helt i onödan... Sen är det ju klart att det blir som en ond cirkel; ju mer den kliar, desto mer kliar det...

Vissa parasiter som lägger ägg under huden på svansroten kan orsaka hemsk klåda! Har hört om detta i någon artikel jag läst för ett tag sen men kommer inte ihåg vart.....Någon som vet?

det finns olika medel att köpa mot detta.
Jag brukar smörja i med 4 ess salva. Det hjälper på vår ponny.

Min ponny bara låssar och låssar ragelstrån hela tiden jag vet inte vad det är som är fel. längst upp på svans roten ser svansen ut som en borste och sen längst ner är det så tunt att man knappt vågar röra. har jag borstat för mycket eller är det något annat fel.
jag vore jätte tacksam om jag fick hjälp med detta.

mvh maria:confused:

Såvida inte ponnyn fått små skojiga figurer i svansen (loppor som jag egentligen inte tror nu mitt i sommaren) är det ganska enkelt att hjälpa ponnyn.
Jag skulle definitivt ha köpt ett sk. "halvtäcke" på Boett till hästen, som skyddar svansen och låter den växa ut, och på så sätt få bra skydd och dessutom slippa en massa kletiga och mer eller mindre giftiga insektspreparat.
Förmodligen kliar den sig pga bitande insekter.

tack för alla bra tips jag ska testa.hoppas det funkar:)
mvh maria

jag har också fått detta problemet med min häst! jag har varit med om det på en häst jag hade innan, men då var det på grund av mask. men du är säker på att det inte är det eller? avmaska i så fall..

Men nu har min häst fått detta, och jag har avmaskat honom men det hjälper inte. Han har inga exem för övrigt, och han går med ett tunt flugtäcke ute. Jag tror inte att det bara är någon grej han har fått för sig.. för att man ser på honom att det irriterar.

Men jag får väl prova det där med att olja in svans roten, om det kanske kan vara det. men det konstiga är att jag tyckte att det blev bättre ett tag efter att vi avmaskat honom, men nu började det igen. Ingen annan som varit med om det?

Kan som skrivet vara eksem av något slag, men det kan också vara att de har mycket mask, det kliar och kryper i baken på dem.....

Min häst började också klia av sig svansen förra året på sommarbetet. Smörjde in med allt ungefär och det gick över. Däremot växer det aldrig ut igen!! Hon har alltid haft tunn svans (men manen är som en shettisman) så det blev inte fint.
Nu i år har hon kliat igen, jag kan oftst få henne att sluta klia men hur ska man få svansen att växa igen????? B-vit? Eller nåt annat? Vågar ju snart inte visa oss på tävling....

Bada hästen, smörj in med mjukgörande lotion och lägg på ett insektstäcke blir den inte bättre på några dagar så beror det kanske på mask. Har haft eksemhäst och om man höll han ren och smorde med mjukgörande lotion och täcke klarade han både man och svans.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 360
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka