Min ponny är en ångvält.

R

rulana_korsbar

Jag har haft min älskade ponny i åtta år och under de här åren har saker fungerat bra och dåligt men alla dispyter har lösts på ett eller annat sätt - utom en. Min ponny kör över mig. Det här är ett problem som bara dyker upp ibland, för det mesta visar hon respekt och backar tillbaka om jag säger åt henne att hon exempelvis inte ska gå ut ur boxen. Idag hade hon dessvärre en dålig dag och jag fick totala spelet på henne.

Jag stod och mockade bort en hög i boxen, ponnyn äter sin middag och verkar allmänt lugn och trevlig. Plötsligt sticker hon ut ur boxen för att äta det godare höet i säckarna utanför boxen, min kompis som står i stallgången går fram för att backa henne, men då maler ponnyjäkeln helt enkelt bara rätt över henne också. In i baken på kompisens häst som står i den smala stallgången och stoppas till slut av den stackars hästens ena kedja som han sitter fast med. paff över att det tar stopp försöker hon vända, men där står ju jag arg som ett bi och kompisen står framför henne och försöker få henne att backa. Inget händer. Jag försöker tränga mig fram och backa henne jag med, men hon fullkomligt skiter i det. Jag får tuppjuck och börjar vifta och skrika saker åt henne och mer eller mindre slå henne på bringan med knytnävarna. Skulle ponnyn varit människa skulle hon ryckt på axlarna, she just couldn't care less. Hon sticker in i boxen bredvid sin och jag hämtar grimman och mer eller mindre kastar tillbaka henne i sin box igen, argt surrande. Ponnyn återgår till att äta sitt hö och glömmer vad som hänt. En minut senare försöker hon gå ut genom dörren igen, men jag står i stallgången och sopar o puffar argt på hennes hovar med kvasten så att hon backar in igen. En sekund senare är hon tillbaka med en fot i gången igen. JAG FÅR SPELET! Jag åker hem och vill bara köpa en akvariefisk istället.

Hur bär man sig åt för att få hästen att sluta köra över en?! Jag kan knappast stå emot, hon vet mycket väl vad hon väger och det är inte lite. Jag känner mig som Mulles Molly. Har tränat en hel del NH med henne o då brukar allt funka, men när hon väl bestämmer sig för att gå, då går hon. På alla andra sätt är hon rena ängeln...
 
Sv: Min ponny är en ångvält.

åh, jag har precis samma problem, min ponny har också ovanan att köra över folk iband, har dock inget bar tips...:(
 
Sv: Min ponny är en ångvält.

Man kan bli lite frustrerad :smirk:
 
Sv: Min ponny är en ångvält.

Ååh vad jag känner igen mig. Har ett litet monster ( :love: ) som är precis likadan! Vill han gå, då går han. Har hänt flera gånger att jag stått på hälarna och åkt efter tiotals meter... och han själv verkar inte ens märka att man försöker stoppa honom. :mad:

Ett tag försökte jag med att rygga tillbaka honom till "utgångspunkten", men är lite skeptisk till det då han har tämligen svårt för att rygga under ryttare och vill inte att han ska få negativa associationer till ryggningen. Hur som helst hjälper det inte oss mer än för stunden, nästa dag kan det bli samma sak igen. Numera blir det mest att snabbast möjligt försöka få honom att sluta, alternativt försöka hinna före och "sjasa bort honom" från målet med ångvälteriet. Bannor eller liknande bryr han sig inte om och jag tror inte heller att det är rätt medel för att komma tillrätta med problemet. Helt uppenbart handlar det ju om bristande respekt för mig.. :o Är också mycket intresserad av kommande svar!

(Bör kanske tillägga att liksom TS:s häst fungerar all annan hantering helt utan problem, är alltså ingen ouppfostrad best det handlar om.)
 
Sv: Min ponny är en ångvält.

Vad skönt att höra att man inte är ensam. Jag har precis som TS haft min häst i ganska många år (6 år) och löst det ena problemet efter det andra. På många sätt är mitt sto oerhört lätt att ha att göra med. Min när hon (stor och ranghög) ser mat struntar hon fullständigt i mig. Är man inte beredd går hon bara fram och tar det hon vill ha. Hon är också ganska oberörd av bannor, för tillfället kanske hon slutar, men det är samma sak snart igen.
Det är klart att hon har bristande respekt för mig, vad jag undrar är om det skulle gå att få henne låta bli. Ibland nu kan hon faktiskt stanna upp halvvägs när jag säger till henne, men hon har svårt att motstå sina impulser.
 
Sv: Min ponny är en ångvält.

Din häst har mycket bristande respekt för dig, om du kunde "slå" henne på bogen utan att hon reagerade. Det SKA de göra- med ombedelbar verkan!

Förstår din frustratiom. Jag kunde drämma longerpisken i rumpan på min häst förut, och antingen sparkade han bakut mot mig, eller så brydde han sig inte!!:eek: :mad:
Fick hjälp av en tränare och nu är allt bra. Jag regerar:devil: :rofl:

Mitt tips är att ta hjälp av en bra tränare. Sätt upp bom-labyrinter och backa, gå i sidled eller gå frammåt med din häst, i grimma eller träns... Lycka till:)
 
Sv: Min ponny är en ångvält.

Min när hon (stor och ranghög) ser mat struntar hon fullständigt i mig. Är man inte beredd går hon bara fram och tar det hon vill ha. Hon är också ganska oberörd av bannor, för tillfället kanske hon slutar, men det är samma sak snart igen.

Precis så är min ponny med! Särskilt mat är ett jätteproblem, det är där jag märker av det här beteendet mest. Man bara åker med, har ingenting alls att sätta emot.

Silkisif; Jo, hon har uppenbarligen bristande respekt, men det som gör mig så konfunderad är att hon fungerar så bra i alla andra situationer - lastning, ridning osv. I och för sig krånglar hon med borstningen också, men det är bara just nu när hon är dräktig som borstning plötsligt är pina. Never mind.

Ska försöka ta ut henne i rundkorallen imorgon och göra lite backövningar, men grejen är att hon inte är dummare än att hon mycket väl vet vad man ska göra; Matte vill att jag ska backa - Jag backar så blir hon nöjd. När man sen kommer i en annan situation är hon sitt gamla vanliga jag igen :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp