min pålle taktar på hemväg

I

isan_love

hej precis som jag skrev så börjar min häst takta så fort jag vänder hemåt på en ridtur och om man rider en runda efter ungefär hälften av vägen. Hon blir jätte pigg och vill bara rusa iväg hem , jag brukar då göra så att jag försöker göra mycket halter m.m. men jag kan ju inte hålla på och göra det hela tiden så efter ett tag börjar hon takta igen. Då reagerar jag automatiskt så att jag kortar tygeln och håller in henne och det slutar med att hon går i nån skritt/trav som är mer upp än framåt och väääldigt samlad. Men vad ska jag göra om jag inte ska hålla in henne för om jag låter henne gå framåt går det ju bara snabbare och snabbare. Det går för det mesta bra om jag bara skrittar men om man rider en lång bit och vänder vill man ju inte skritta hela vägen hem, så när jag börjar trava är jag tillbaka till supertempot (racertrav och försök till galopp) Jag vet inte om ni fattar vad jag menar men om ni gör det och vet vad man ska göra så, hjälp mej! :confused:

Sv: min pålle taktar på hemväg

även om du rider med andra? typ en stencool gammal polle vid sidan av som lunkar på, påvägen hem..

Prova med att göra mkt öppnor, slutor, skänkelvikningar, bakdelsvändningar, framdelsvändingar, ryggningar osv. och till och från ge lång tygel och låt henne sänka huvudet. och sen börja om igen. så kanske hon börjar uppskatta att skritta i lugn och ro. :)

Något du kan prova med är att vända hem tidigare. Alltså ge dig av från stallet och vända efter bara en liten bit. Rid hemåt en bit och vänd sedan bort. Vänd på nytt ställe och vänd åter bort på ett annat. Alltså hästen blir något förvillad och vet inte säkert om det är hem eller bort som gäller.

Försök också att inte spänna dig vilket är lätt hänt om man väntar sig att hästen ska börja takta och "bli svår". Slappna av och rid fram. Ta tillbaka hästen något och rid omedebart fram.
Att få hästen att fokusera på annat som skänkelvinkningar, serpentiner över vägen m.m är ju väldigt bra avledningsmanövrar! Dessutom väldigt bra att träna saker av andra anlednignar också har jag hört!:grin:

Kan ju också prova att rida något längre, alt hårdare pass för att bli av med eventuell överskottsenergi och se över foderstaten.

Lycka till

I USA kallas detta för "stable sour", alltså att hästen längtar hem. Försök göra så att hemkomsten inte direkt förknippas med mat+box. Rid på banan en stund när du kommer hem, eller låt hästen i stallgången en kvart och fundera utan att du håller på med den. Hästens minne fungerar ju så att den då kommer kopplar ihop hemkomst med mer arbete eller en liten trist stund, istället för belöning=mat och vila i boxen.
Undvik att "bråka" med den under hemvägen (jag vet att det är svårt) då kan den bli mer stressad och få ännu mer "hemlängtan".
och undvik sträckor där du måste vända för att gå hem. Rid runt om du kan, Gärna nya vägar, så hästen inte vet vad som är hemåt.
Lycka till!

Något du kan prova med är att vända hem tidigare. Alltså ge dig av från stallet och vända efter bara en liten bit. Rid hemåt en bit och vänd sedan bort. Vänd på nytt ställe och vänd åter bort på ett annat. Alltså hästen blir något förvillad och vet inte säkert om det är hem eller bort som gäller.

Försök också att inte spänna dig vilket är lätt hänt om man väntar sig att hästen ska börja takta och "bli svår". Slappna av och rid fram. Ta tillbaka hästen något och rid omedebart fram.
Att få hästen att fokusera på annat som skänkelvinkningar, serpentiner över vägen m.m är ju väldigt bra avledningsmanövrar! Dessutom väldigt bra att träna saker av andra anlednignar också har jag hört!:grin:

Kan ju också prova att rida något längre, alt hårdare pass för att bli av med eventuell överskottsenergi och se över foderstaten.

Lycka till

foderstaten beror det inte på iaf då hon fått knappt nått extra foder då dom gått på så grönt gräs behöver de inte mycket mer än mineraler, salt osv.

I USA kallas detta för "stable sour", alltså att hästen längtar hem. Försök göra så att hemkomsten inte direkt förknippas med mat+box. Rid på banan en stund när du kommer hem, eller låt hästen i stallgången en kvart och fundera utan att du håller på med den. Hästens minne fungerar ju så att den då kommer kopplar ihop hemkomst med mer arbete eller en liten trist stund, istället för belöning=mat och vila i boxen.
Undvik att "bråka" med den under hemvägen (jag vet att det är svårt) då kan den bli mer stressad och få ännu mer "hemlängtan".
och undvik sträckor där du måste vända för att gå hem. Rid runt om du kan, Gärna nya vägar, så hästen inte vet vad som är hemåt.
Lycka till!

tyvärr så har jag ingen ridbana här hemma och rida runt kan jag inte då dom har kor i alla hagar som man måste rida igenom då och korna är väääldigt nyfikna av sig och förföljer min häst och så :/

Jag hade en medryttarhäst som var en riktig hejare på det här med att takta på hemvägen. Hon var ganska gammal och kände väl till alla olika rundor man red så det var svårt att luta henne. Så småningom när vi lärt känna varandra bättre funkade det oftast väldigt bra att kunna skritta i lagom takt hemöver, en tillrättavisning sen var det bra. Men innan det bad jag henne koncentrera sig på andra saker så hon lugnade ner sig, såsom sått i tidigare inlägg; skänkelvikning, ryggning, öppna, sluta m.m. Var påhittig!

Precis det här problemet hade jag med min gamla medryttarhäst. Han var alltid kolugn i skogen men såfort han förstod att vi var på väg hemåt blev han hel-stissig och vägrade skritta lugnt. Det jag gjorde var lite det du skrev, göra halter, stå stilla en stund innan hästen får skritta igen, vända om/göra ev volt och rida tillbaks en sväng, allt för att hästen ska koppla att om den stressar på vägen hem tar det mycket längre tid och blir mycket tråkigare än att gå lugnt. Jag tror det tog en månad innan jag kunde skritta honom i lugn takt på lång tygel på hemvägen.
Att försöka hålla tillbaks honom genom att korta upp tyglarna hade motsatt effekt och gjorde honom ännu mera studsig.
Med en stor dos tålamod brukar knepet ge effekt efter ett tag!

låt hästen lunka på långa tyglar hem utan att ta i den eller hoppa av och led?

Min tant är väldigt stressad när man rider och det blir lätt att hon taktar en del, har prövat lite olika men det som funkar allra bäst för oss är att jag pratar med henne. Jag brukar passa på att berätta kontiga saker som hänt på jobbet eller "tänka högt". Ibland sitter jag och små sjunger.
Det jag inte kan göra är att bråka för då blir hon bara mer stressad.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för er.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 630
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka