Min omplacering vill inte jobba bara flamsa.

hollypolly

Trådstartare
Mitt stora intresse i livet är hundar och att träna hund och jag köpte för lite sen en blandrashund som är två år gammal.
Vi har nu lärt känna varandra och börjat träna ihop agility och flamsträning går utmärkt och han har hundra procent fokus .
Men vid annan träning då lite lydnad eller söka köttbullbitar tappar han motivationen, kan ge som exempel , inkallande , jag sätter honom och går iväg, helt plötsligt är hans ögon långt bort i fjärran med noll fokus på mig och när jag sedan kallar in har han snigelfart.
Eller om jag gömmer köttbullbitar i skogen som han får söka , dels tycker jag nosen fungerar långsamt och dels tappar han intresset fort.
Han är dock bollgalen.
Häromdagen gömde jag bollen i högt gräs bara femton meter ifrån ändå hitta han den inte utan hjälp.
Sedan gömde jag den bakom en timmerhög och han fick springa runt och söka och då fann han den efter ett par minuter.
Det är så att min tidigare hund varit så otroligt jobbgalen och smart och motiverad på allt.
Kan man jobba upp detta även på min nya och isåfall hur, eller finns det exemplar som inte vill jobba så mycket även av aktiva raser ?
Hade ju tänkt lära honom söka svamp i sommar men hur ska jag kunna motivera till detta

Ja visst kan man jobba upp motivation!

- Inventera belöningarna; vad är mest värt? Av både godis och leksaker. Vilka effekter får du av respektive belöning?
- lägg in signaler för "nu ska vi jobba" och "slut på jobb"
- Korta korta pass och jobba med fokus och engagemang.
- Belöna engagemang! Beror såklart på vad man har för slags hund. På min dvärgschnauzer har jag belönat en del när han försöker ta godis, så fort han gör något aktivt öht. Har fått upp kämparviljan bra på det (men på min aussie hade det nog snarare blivit katastrof).

Sen låter det inte riktigt som att han förstått att koppla på nosen men det kan nog andra ge bättre tips om.

Ja visst kan man jobba upp motivation!

- Inventera belöningarna; vad är mest värt? Av både godis och leksaker. Vilka effekter får du av respektive belöning?
- lägg in signaler för "nu ska vi jobba" och "slut på jobb"
- Korta korta pass och jobba med fokus och engagemang.
- Belöna engagemang! Beror såklart på vad man har för slags hund. På min dvärgschnauzer har jag belönat en del när han försöker ta godis, så fort han gör något aktivt öht. Har fått upp kämparviljan bra på det (men på min aussie hade det nog snarare blivit katastrof).

Sen låter det inte riktigt som att han förstått att koppla på nosen men det kan nog andra ge bättre tips om.
Tack för bra svar :)
Jag kör bara korta lekfulla pass i nuläget och belönar med boll eller gott godis.
Boll funkar absolut bäst men ger även en del stress och hans intresse ligger då bara på bollen.
Jag försöker belöna massor när han själv håller god kontakt men det känns i nuläget inte som den där riktiga motivation till att jobba finns där och jag är antagligen bortskämd med att min förra schäfer var så lättmotiverad och kunde jobba gratis i princip bAra hon fick göra något men det funkar inte på denna kille.

Nosen ja, han har tränats i spår hos tidigare ägare och han är även så att han gärna drar en repa på spår på gärden tex vilket jag bryter.
Däremot det jag sett när han spårat runt är att han känns riktigt säker i spåret och motiverad.
Men när jag ska göra övninga åt honom känns det som det blir för jobbigt för honom eller att han helt enkelt saknar intresse eller den där riktiga uthålligheten.
Tex vid bollsök, han är totalt bollgalen men ändå så ger han upp om han inte hittar den inom några minuter och börjar göra annat... Det har även varit gånger då han sett exakt var jag gått och gömt bollen men när han ska söka minns han inte var jag var minuten innan

Tack för bra svar :)
Jag kör bara korta lekfulla pass i nuläget och belönar med boll eller gott godis.
Boll funkar absolut bäst men ger även en del stress och hans intresse ligger då bara på bollen.
Jag försöker belöna massor när han själv håller god kontakt men det känns i nuläget inte som den där riktiga motivation till att jobba finns där och jag är antagligen bortskämd med att min förra schäfer var så lättmotiverad och kunde jobba gratis i princip bAra hon fick göra något men det funkar inte på denna kille.

Nosen ja, han har tränats i spår hos tidigare ägare och han är även så att han gärna drar en repa på spår på gärden tex vilket jag bryter.
Däremot det jag sett när han spårat runt är att han känns riktigt säker i spåret och motiverad.
Men när jag ska göra övninga åt honom känns det som det blir för jobbigt för honom eller att han helt enkelt saknar intresse eller den där riktiga uthålligheten.
Tex vid bollsök, han är totalt bollgalen men ändå så ger han upp om han inte hittar den inom några minuter och börjar göra annat... Det har även varit gånger då han sett exakt var jag gått och gömt bollen men när han ska söka minns han inte var jag var minuten innan

Vet du något om hur han tränats hos förra ägaren? Det skulle kunna vara minnesbilder som ligger kvar som gör att visa sorters jobb får hunden att stänga ner.

Vet du något om hur han tränats hos förra ägaren? Det skulle kunna vara minnesbilder som ligger kvar som gör att visa sorters jobb får hunden att stänga ner.
Intressant tanke, jag vet faktiskt inte så mycket mer än att han främst fick fysisk motion och att de spårade med honom.
Han är dock ganska ljudkänslig, funderar lite på om det i vissa fall är något ljud han hör som stör.
I agilityn är det ju så flamsigt och högljutt, men i lydnaden tyst så att säga.
Nej jag vet inte, supersvårt när det är omplacering !!

Tror att du har lite höga krav. Mina hundar skulle nog också ge upp om de inte hittade sin boll på flera minuter. I alla fall när de var nybörjare. På en äldre erfaren hund som är bra grundtränad kan man såklart begära mer men det får jag inte intrycket av att din är.
Gör enkla tydliga övningar med mycket belöningar och där du själv är klar över vad som ska tränas. Det gör inget om det är enkelt i början! Bygg upp tydliga målbilder i uppletandet. Skilj på sök och spår som är (eller ska vara) två helt olika arbetssätt för hunden.

Tror att du har lite höga krav. Mina hundar skulle nog också ge upp om de inte hittade sin boll på flera minuter. I alla fall när de var nybörjare. På en äldre erfaren hund som är bra grundtränad kan man såklart begära mer men det får jag inte intrycket av att din är.
Gör enkla tydliga övningar med mycket belöningar och där du själv är klar över vad som ska tränas. Det gör inget om det är enkelt i början! Bygg upp tydliga målbilder i uppletandet. Skilj på sök och spår som är (eller ska vara) två helt olika arbetssätt för hunden.
Tack , man blir lätt hemmablind, speciellt eftersom förra hunden var en sån arbetsmyra.
Ska ta det ännu lugnare ett tag och se om han själv ber om det sen :)

Du kanske inte behöver träna mindre men lägg in mer belöningar och strukturera upp din träning. Kvalitet före kvantitet! Och om hunden inte lyckas med övningen så bryt och hjälp den.

Jag lär mig mer om att träna hund varje dag och har insett att det är väldigt viktigt att klura ut varför det kommer sig att ett moment inte fungerar. Är hunden helt säker på vad den ska göra? Är motivationen rätt? Upplever den någon konflikt?
Vad gäller er inkallning t ex. Hunden verkar ju veta vad han ska göra men han verkar inte vilja göra det även om han faktiskt lyder. Handlar det om att belöningen för utfört arbete är för dålig eller för att han känner av din frustration eller något helt annat?

Jag har ett rätt bra exempel på hur det blev jättetokigt i vår träning nyligen. Min hund har haft ett jättebra ställande. Pang bom, alla fyra tassar i marken. Verkligen vårt bästa moment. Men på vår första tävling nollade vi eftersom han smög efter och efter det var det kört, samma visa varje gång. med ett rejält dubbelkommando stannade han, annars tassade han med som om han aldrig hört kommandot förut. Jättefrustrerande! Enligt min tränare verkade han osäker på vad han skulle göra och valde därför att följa med. Jag försökte träna om från början men verkade inte komma från att det måste vara ett kraftigt dubbelkommando för att han skulle stanna. På en träningstävling förra måndagen(för min tränare) gjorde han ett snyggt läggande och när det var dags för ställandet slängde han sig ner i ett nytt läggande innan jag ens givit något kommando. Med mycket pyssel fick jag honom att stå.

Jag fick tänka om helt. Så här blev mitt resonemang. Han kan kommandot men har blivit osäker i momentet och eftersom han är en förarbunden hund föredrar han att stanna med mig i det läget. Min frustration gör verkligen inte saken bättre. Att han väljer att göra ett snyggt läggande är inte konstigt, det är ju ett moment som innebär glädje och belöning i stället för konflikt.

Lösningen blev att få honom att sträva bakåt med extern belöning. Redan första gången vi gick iväg med en godisskål bakom oss gjorde han ett supersnyggt ställande, fick sin belöning under mattes jubel - och sedan försvann problemet lika snabbt som det kommit. Jag varierade extern belöning med att kasta leksak, gick ibland långt, ibland kort innan han blev belönad och de sista dagarna varvade jag läggande med ställande för att vara säker på att han förstod skillnaden och upplevde båda momenten som lika roliga. I onsdags hade vi ett kurstillfälle där vi körde igenom ett helt lydnadsprogram och min tränare blev oerhört positivt överraskad när ställandet satt som en smäck.

Kontentan är att min hund egentligen aldrig gjorde fel, han agerade efter sina förutsättningar. När jag ändrade förutsättningarna och släppte frustrationen gav jag honom möjlighet att göra rätt. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så här det ser ut i ditt fall men det kan vara värt att tänka på. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30