Min nya häst sparkar sönder stallet

Sv: Min nya häst sparkar sönder stallet

Har du testat ett finmaskigt hönät? Då håller hon sig sysselsatt lite längre,och har inte tid att hitta på annat.

min polle sparkade väldigt mkt ett tag, lät hästen vara ute längre i hagen ibland fick hon kvällsmaten ute och fick komma in senare (fick halva ute och halva inne). Sedan hade jag igång hästen mkt mkt mer. funkade super! Men en dags vila och då var vi på ruta ett igen.

Har du testat ett finmaskigt hönät? Då håller hon sig sysselsatt lite längre,och har inte tid att hitta på annat.
Dom är jättebra! Vi hade en häst som skulle vara konvalcent ett tag och hon hade alltid fri tillgång på hö, och ville även ha det då hon inte jobbade så mycket- och hon blev skit fet. Hon började också bli förbannad då maten tog slut och sparkade i väggen. Jag köpte sånt där finmaskigt nät och för att vara riktigt taskig så hängde jag det utanför gallret så det blev ännu svårare att slita och riva. Nu fick hon verkligen pilla och maten räckte hela natten.
Till Ts, du kanske ska prova att isolera din häst helt, så att hon inte ser den andra hästen alls. (hänga för boxväggarna).
gulan

hur kan en spilta hindra/ hjälpa en häst att sluta sparka?

Jadu mitt gamla fullblod stod i box när hon kom och den fullkomligt sparkade hon sönder likt TS häst.
Första gången hon fick gå själv in från hagen ställde hon sig i en tom spilta i stallet och sen stod hon där i 13 år tills vi fick ta bort henne.
Efter att hon fick stå i spiltan har hon inte sparkat en endaste gång.

Så tydligen var spiltan betydligt tryggare att stå i än boxen.

Om inte annat minskar ju risken att sparka sönder boxen om hästen sparkar bakåt, om den sparkar åt sidorna kan ju väggarna ligga risigt till ändå...

Men har man en häst som vantrivs så vansinningt i stallet kanske man ska fundera över andra alternativ som tex lösdrift så behåller man stallet helt och antagligen har en mkt nöjdare häst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
645
Senast: Caoimhe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Redan 2015 rapporterade SVT att spaden snart skulle sättas i marken för Borlänges nya ridsportanläggning. Men efter många förseningar...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka