Min nya häst sparkar sönder stallet

fejko

Trådstartare
Min nya häst sparkar så att den murade lecaväggen spricker. Vad kan man göra? Finns det bra gummimattor man kan sätta upp?

Sv: Min nya häst sparkar sönder stallet

För att det är en riktig "sparkhäst" - gjorde det hos den förra ägaren också.

Visst finns det gummimattor att hänga upp.

Beroende på hur stor yta hästen sparkar på kan det ju räcka att hänga upp några tomma plastflaskor/dunkar. Då är det ju inte lika angenämt att sparka om de slår tillbaka ;)

Frågan är hur man fäster en gummimatta på en lecavägg :confused: Ska testa med PET-flaskor först och se om det funkar. Tack för tipset!

Kan du ej fästa krokar i taket? Ifall det är av trä. Du måste ju i vilket fall som kunna hänga flaskorna.

Ja det kanske vore en ide! Frågan är om det inte kan bli farligt om mattan hänger löst?

Har en häst med samma problem tyvärr Hela stenväggar funkar då det gör riktit ont att sparka så sparkar hon inte. (tyvärr har vi inte det hemma) För min pålle verkar detta vara en olat som vilken annan som helst, man kan inte riktigt säga varför dom gör det, märker dock att det blir värre bredvid vissa hästar att hon kan känna sig trängd. Har du provat byta box? Annars har jag gjort så att ag fäst en tjock planka i väggen ca 1.5m upp på väggen vågrätt som står ut några cm och på den hängt upp ganska tjock gummimatta där hon sparkar som mest. Eftersom det blir en luftkanal mellan så dämpar det sparkarna ganska bra. Hon har även skiva över boxgallret så hon bara ser en av sina boxgrannar.. blev lite lugnare då i af... Plus att min har stallets "fölbox" iband sparkar hon bara i luften och då når hon ju inte väggen. Så en riktigt stor box kan också vara att rekommendera... Men visst är det tråkigt när de håller på, man är ju rädd att de ska sparka sönder sina ben =(

Har aldrig varit med om en häst som sparkar så. Hon har piphas så det är knappast något nytt betéende. Hon sparkar när min andra häst nafsar henne i mulen (de står långt ifrån varandra men kan nå varandra om båda stäcker ut halsarna). Hon sparkar när insekterna biter henne, hon sparkar när hon tror att det blir mat (hon är enormt matfixerad och glupsk, skulle helst äta dygnet runt, men då blir hon ju smällfet?). Hon sparkar om vi ägnar för mycket tid åt min andra häst.

Det blir lite bättre när hon tränar hårt och vi lägger in grenar till henne men riktigt bra blir det liksom aldrig :crazy:

Hon sparkar dessutom efter min andra häst (som är dubbelt så gammal) så hon håller sig på betryggande avstånd. Min andra häst tycker att hon är helskum :confused:

Men hon är väldigt glad i folk, lydig, snäll och väluppfostrad mot människor.

Hon kanske är uttråkad och tar ut sin frustration genom att sparka?

Testat med en jollyball eller något annat hon kan aktivera sig med?

Jobbigt jobbit....
Vet själv hur trist det är att få sitt stall söndersparkat.
Som tur var va det en inhyrning som sparkade och den blev inte kvar länge i mitt stall...;)

Värre är det när det är din egen häst.
Jag hade börjat med att se över utevistelsen?
Möjlighet till lösdrift?
Förlänga ättiden genom småmaskiga hönät?
Har hästen ont?
En bekant fick hela sin gavel utsparkad av en inhyrd häst. Ägarna till denna försökte lösa det med gummi mattor vilket resulterade i att hästen började sparka ovanför mattorna istället. Denna hästen blev senare utdömd pga spatt och KS :cry:
Som någon annan sa, prova byta boxplats.
Mer motion?

Hoppas det löser sig!

Min ena häst sparkade rejält innan, hade också piphas på det värsta sparkbenet. Höll på så i flera år, kvittade vilken box hon stog i, vevade lika friskt med benen. Det som fick henne att sluta (och piphasen att försvinna) var när stallets sista valack dog. Sedan det bara är ston i stallet är hon mycket nöjdare och gladare och har i stort sett helt slutat sparka.

Det är bara ston i stallet (2 st). Igår höll hon på att riva hela stallet för att jag hade fräckheten att ägna mig åt det andra stoet. Suck!

Hittade denna tråd. Pröva går ju alltid. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1012367

Har även för mig att jag sett något man kan fästa på benen (?), minns inte riktigt, hursom var poängen att hästen skulle få en "kickar tillbaka" effekt av det hela när den sparkar, ett snällt sätt ingen djurplågerigrej tyvärr minns jag inte var. Men sök på kicking horse på NH sidor på nätet så kanske det dyker upp.

Hur vet man det och vad gör man åt det? Hon är lite (men inte mycket) lös i magen.

Det är veterinärbesök som gäller för att ställa den diagnosen.

Om det inte finns några fysiska anledningar hade jag utgått från att det är en beteendestörning och letat upp en bra lösdrift med fri tillgång på grovfoder/halm. Gummimattor och dylikt dämpar bara symtomen, utan att hitta orsaken.

Senast ändrad:

Jag tror också det är en beteendestörning. Därför skulle jag vilja ha tips på hur man skyddar väggen eftersom det börjar bli akut (redan sprickor). Kan man tex fästa en gummimatta i en lecavägg?

sätt en trä planka på väggen och fäst gummi mattan på plankan, att det är en bit mellan matta och vägg är bra då det dämpar sparken och inte låter så mycket = mindre roligt att sparka på.
min häst sparkade sönder sin box hos förra ägaren (flyttade ytter väggen 2dm :/) och hon sparkade sönder putsen i vårt stall,(+ sparkade ut fönster rutor + sparkade hål i boxdörren + böjde lite galler osv). hon sparkade när hon ville ha mat, när hon inte tyckte om grannen osv.

satte upp gummimattor i boxen + ett däck(inget att rekommendera dock, det hjälper mycket men min häst fastnade i det och kollapsade med ena benet högt upp i linan som däcket hängde i :( fastkilat mellan skon och hoven).
skaffade sen en till stor häst som extra sällskap (hade 2 små ponnyer också som tydligen inte dög). nu så är det ytterst sällan att hon sparkar, sen så hade hästen också en dålig sadel och ont i ryggen innan vilket kan ha en del i sparkandet.

Kan du öka utevistelsen? Öka sysselsättningen för henne i boxen? Jag tycker att hästar med beteendestörningar i box ska gå ute så mycket det bara går, och då så att de kan röra sig fritt (inte i frimärkshage).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
645
Senast: Caoimhe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Redan 2015 rapporterade SVT att spaden snart skulle sättas i marken för Borlänges nya ridsportanläggning. Men efter många förseningar...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur