Min nästa hund

Sv: Min nästa hund

Funderade på irländsk för några år sedan, men nej.. Någon sådan blir det inte.

Jag tror det är hundar som från början verkar rätt "blanka" men när man lär känna dom visar lite mer karaktär.

Jag kan tänka mig att det beror på att de har lite vinthund i sig. Vinthundar uppfattas ju av många som lite "blanka", vilket beror på att de i själva verket är rätt ointresserade av folk och fä som de inte känner.

Gnist: Bedlingtons har ett så urcharmigt utseende och de jag har träffat har varit riktigt trevliga. Å andra sidan undrar jag om det inte egentligen är lite för lite terrier för din smak?

Edit: Såg nu att du faktiskt inte ville ha en terrier som var allt för mycket terrier med tanke på fågelfäna.

Aussien är ju inte en "terrierterrier" heller i bemärkelsen att de generellt sett är ettriga och vassa. Nån sån hund vill jag inte alls ha oavsett ras :eek:

Jag har givetvis gjort allt utom att bli våldsam för att få terrierskrutten här hemma att ge :devil: i mina fjäderfän, men killerinstinkten är alldeles för hög och hunden är ju 6 år, självständig och vet att matte inte är "farlig" så det har gett föga och mkt kortvarig effekt.

Jag är dock rätt övertygad efter havanais-upplevelsen när jag var valpvakt åt kamomilla ett tag att oavsett om jag väljer en mildare ras, så blir den förmodligen en rätt tuff och framåt personlighet av att bo här :o Eller hur var det med trasselsudden i jämförelse med sina syskon kamomilla?? :angel:

Undrar hur det kan komma sig?

Inget strävhår, vare sig stora eller små blir det. har som sagt haft strävhåriga terriers i nästan 20 år och vill byta bort plockandet mot klippandet ;)

Dessutom vill jag inte ha en terrier som är mer terrieraktig än den jag har nu med tanke på mina stackars fjäderfän. Jag hoppas att nån av de större tupparna kan sätta sig i hälsosam respekt hos den valp som flyttar in, oavsett vilken av raserna och när det än blir.

:D :D Vem är du och vad har du gjort med vår Gnist :D :D

Vill du ha en terrier utan sträv päls och utan terriertemperament så låter det ju onekligen som en bedlington, det måste jag hålla med om :)

Men hur den ska klara sig mot dina tuppar vete sjutton. :rofl:

Med huset fullt av krävande jakthundar kan det vara skönt att "bara ha" en liten följeslagare här hemma som lallar med matte, tränar lite, kan vara med ute bland fjäderfäna osv.

Tanten börjar kanske bli gammal :eek: :eek:

Nej, men som sagt efter 20 år med små strävhårsterriers vill jag ha lite förändring, men inte så stor förändring att det blir en hund modell golvmopp :D

Har ju dessutom fauvarna som är små och strävhåriga.

Men är inte Kerryn en trimras? Eller kan man klippa den?
Fast allt går väl att klippa så länge man inte ska ställa.
För då kanske man har förstört pälsen för all framtid med klippning:D

Finns det ingen vettig terrierras som inte har någon pälsvård?

För om man får säga så, jag har haft riesen i 28 år med allt vad det innebär med trim/klippning, frisyrer mm, och har numera en hund som man bara kan dra borsten igenom, underbart!

Aha, men du det låter ju allt mer som att det lutar åt en bedlington! Upprätta rasens intetsägande rykte och skaffa (skapa?) en terrorbedlington. :D

Men är inte Kerryn en trimras? Eller kan man klippa den?

Båda raserna ska klippas och just den delen gillar jag :love:

Aha, men du det låter ju allt mer som att det lutar åt en bedlington! Upprätta rasens intetsägande rykte och skaffa (skapa?) en terrorbedlington. :D

:rofl: :rofl:

Ja oavsett vad det blir lär ni nog få läsa om den och om eventuella upptåg och visst har du rätt i att jag lutar mer åt bedlington, hjärtat har fastnat lite mer för den rasen, men hjärnan funderar ju som sagt.

Vill ju att det ska bli bra både för hund och mig i slutändan :)

Nja..

Jag är en realistisk människa som låter hjärnan få stöta och blöta ett tag, men när den bestämt sig så brukar det gå ganska fort från beslut till konstaterat faktum (i detta fall från beslut till valpköp då)

Har lärt mig att det brukar bli bäst i längden då :D

Hej...

BedlingtonTerrierAhhhhh.jpg

;) :D

:devil:

Sådant där är jag immun mot :rofl:

Har glott på mängder med bilder (både valp och vuxen) och alla är de fina :D

Jag är dock rätt övertygad efter havanais-upplevelsen när jag var valpvakt åt kamomilla ett tag att oavsett om jag väljer en mildare ras, så blir den förmodligen en rätt tuff och framåt personlighet av att bo här :o Eller hur var det med trasselsudden i jämförelse med sina syskon kamomilla?? :angel:

Undrar hur det kan komma sig?

Han var mer som Gnists "extra-allt" jämttik än en golvmopp :p

Jag kan ju avslöja att jag talat om för maken vad nästa hund blir i hushållet och att jag skrivit upp mig på en intresselista :angel:

Maken kontrade med att då ska han ha en laika + en rysk stövare :cool:

Det blir ju en färre nu när den gamle snart försvinner + att vi mist 2 andra hundar i år i 2 olika olyckor och sedan flyttar ju terriern (aka hönsdräparen) om några månader, så vi har inte så många hundar här hemma :(

Vilket gör att till sommaren så finns det bara 7 hundar här och så få är det länge sedan vi hade :crazy:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 309
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 024
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka