Min nästa hund

Gnist

Trådstartare
Jag har ju och har alltid haft minst en jycke av icke jaktlig ras och det tänker jag fortsätta med och nu byter jag ras när nästa vovve ska införskaffas.

Valet står mellan kerry blue terrier och bedlington terrier. Jag är ju en terriermänniska ut i fingerspetsarna och lär så förbli :D så få höra nu era erfarenheter och åsikter om raserna..

Sv: Min nästa hund

Jag har ju och har alltid haft minst en jycke av icke jaktlig ras och det tänker jag fortsätta med och nu byter jag ras när nästa vovve ska införskaffas.

Valet står mellan kerry blue terrier och bedlington terrier. Jag är ju en terriermänniska ut i fingerspetsarna och lär så förbli :D så få höra nu era erfarenheter och åsikter om raserna..

Jag har bara träffat ett par bedlington terrier och de har varit ganska skygga. Kerry blue har jag egentligen bara sett på utställning - och tja, skulle man gå på utseendet och den attityd de visar, så hade jag lätt valt en kerry.

En tidigare bekant i stallet skaffade en kerry-valp och den familjen blev jättenöjd med sin hund (som valp och unghund). Hur det blev sedan känner jag tyvärr inte till.

Varför är du intresserad av just dessa raser?

bedlington för de är ju så grymt coola å har så mjuk fluffig päls! :love:
Hehe...

Har bara träffat en bedlington 1 gång och han va ur mysig och otroligt trevlig!
En grymt fräsig hund! =)

Kerry gillar ja dock INTE, dels för deras utseende och sen har ja aldrig träffat några trevliga, tyvärr.
Funnits ett par uppe på klubben men de har anntingen varit väldigt aggresvia mot andra hundar eller otroligt skälliga!

Så, Bedlington tycker ja!! ;)

Spontant känner jag Kerry Blue, kan tycka att bedlingtonterriern inte är en "riktig" terrier, ganska tråkig mao.

Däremot undrar jag hur en kerry ser ut hos er på vintern, mååånga snöbolla ri pälsen? :D

:angel:

Stram klippning vintertid kanske löser det problemet till viss del kan jag tro.

prinsessfeminist: Jag vill ha en terrier då jag ju som sagt är en terriermänniska, men inte en av de små (eller för den delen de lite större), sträva modellerna och softarna går bort direkt, då jag träffat alldeles för många som jag inte uppskattar temperamentet på tyvärr. Har ju haft terrier sedan -91 och aussie sedan -93 :eek::love::eek:

I mitt bostadsområde finns det ett par som har två Bedlingtons. Supersöta små hundar. Tyvärr har jag eller min hund aldrig fått träffa de från nära håll eftersom de byter sida av vägen så fort de får syn på oss :confused: Vet inte vad det beror på!
Vad jag har förstått är de ganska lugna terriers och har inte riktigt det där "terriertemperamentet".
Men rent utseendemässigt gillar jag Bedlington mer än Kerry Blue. Tyvärr finns ju hela den där biten med Koppartoxicos på Bedlingtons som man måste ha i bakhuvudet.

Precis, men jag vet om planerad kull med kod noll föräldrar (nedärver inte) och som av en händelse blir nog valparna den/de färger jag är mest intresserad av dessutom :angel: :eek:

Kerryn gillar jag för att de är lite mer "hund", men bedlington har ju sin egna charm..

Har pratat med uppf. av båda raserna och hört mig för lite lätt..

Kerryns kusin wheaten har i allafall rejält med snöbollar i pälsen, och mellan trampdynorna efter långa snöiga promenader. Detta åtgärdas med fåniga små skor :o och eventuellt klippning.

Jag skulle också säga kerry blue. De bedlingtons jag träffat har varit otroligt veka och försiktiga, en sån blir uppäten hos dig... :D Å andra sidan vore det fräckt att se vad du kan göra med en bedlington. Men så mycket "terrier" tror jag inte att det är i dem.

Inte en heeler då...? Om det är attityd du vill ha menar jag.... (:devil:)

jag har träffat några bedlingtons bland annat en som jag umgåtts lite mer med. Och jag tycker att det är väldigt.. blanka hundar :confused: dom har varit snälla, och lugna och väldigt trevliga. Men personlighet? ingen hund som man direkt kommer ihåg sådär

Jo, 1 stycke aussie finns här, men förmodligen så kommer den att flytta till dottern och hennes aussie i sommar.

Det går lite för hårt åt mitt fjäderfäbestånd att ha den lös/ i trädgården (hoppar över 140 cm nätet och bryter sig in till fjäderfäna) och stressar livet ur sig i hundgård, så alternativet till flytt ner till lillmatte är att vara konstant kopplad eller instängd inomhus och det är inte ett juste liv för en hund som är van att få vara med och röra sig tämligen fritt.

Nej, ingen heeler blir det här :D

Jag har haft min del av vallhundar här i livet och vi har ju gamla bc'n kvar om jag vill ha fjäderfäna vallade :rofl:

Jag har brukat vara hundvakt åt ett par Bedlingtons, mor och son. Tiken är väldigt envis och tjurig av sig, lyssnar inte mycket till mig men med matte är hon väldigt följsam. Hanen är mer lätttränad men också lite blåst :angel:. Han är ganska förig men också rätt så harig av sig.

Jag tror det är hundar som från början verkar rätt "blanka" men när man lär känna dom visar lite mer karaktär. Dom jag känner är dock rätt frusna och älskar att mysa under täcket. När jag under vintern "lunchkissade" hundarna fick gå in i sovrummet och hämta tiken under täcket, för att sen bära henne till dörren och gå ut. Hanen mötte mig i dörren, men vid -20 ville han inte vara ute så länge.

Jag vill ha en terrier då jag ju som sagt är en terriermänniska, men inte en av de små (eller för den delen de lite större), sträva modellerna och softarna går bort direkt, då jag träffat alldeles för många som jag inte uppskattar temperamentet på tyvärr.

I så fall får jag nog rösta på Kerry Blue eftersom du förmodligen vill ha en riktig terrier. Bedlington är jättetrevliga hundar men bara terrier till namnet, enligt min uppfattning. Welsh eller airdale annars kanske?

Inget strävhår, vare sig stora eller små blir det. har som sagt haft strävhåriga terriers i nästan 20 år och vill byta bort plockandet mot klippandet ;)

Dessutom vill jag inte ha en terrier som är mer terrieraktig än den jag har nu med tanke på mina stackars fjäderfän. Jag hoppas att nån av de större tupparna kan sätta sig i hälsosam respekt hos den valp som flyttar in, oavsett vilken av raserna och när det än blir.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 309
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 024
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka