Min morfar lever!

luppa

Trådstartare
Idag fick jag veta att min morfar är i livet... Min mor blev adopterad (svensk-adoption) som nyfödd på 50-talet. Hon vet och vill inte veta något om sina biologiska föräldrar, jag fick veta detta när jag 15 år.

Ända till idag, jag är 28 år idag) har jag undrat vilka mina riktiga morföräldrar är...jag har nu två namn!!!:p Det tråkiga är att min mormor inte är i livet...vilket jag har anat.. Men jag har en morfar i Skåne!!! Jäklar så häftigt jag har alltid trott att de gått bort för länge sen, men så är alltså inte fallet.

Anledningen till att jag inte veta något är att jag helt enkelt inte lagt tid på att att finna mina rötter.. mycket pga att min mor varit sjuk och inte velat att jag skulle forska i detta..känns som om att jag måste förklara..skäms över att jag inte gjort detta tidigare... men men. Så till min fråga, vad gör jag nu?! Jag har ett namn på min morfar och en eventuell adress..? vet någon hur man får reda på om han har barn, syskon etc... Guud jag har en släkt jag aldrig träffat...:crazy::crazy:
 
Sv: Min morfar lever!

Vad roligt. Grattis! Jag föreslår att du helt enkelt kontaktar morfar. Skriv ett brev kanske? Har du några handlingar som stödjer att det verkligen är din morfar så kan du skicka med kopia. Säg som det är - att du blev jätteglad att få veta att han finns och att du är nyfiken om du har kusiner, fastrar, farbröder som du aldrig träffat.

Eftersom din mamma är adopterad är det ju inte helt säkert att morfar alls vill ha kontakt eller att det tas emot positivt från övrig släkt att få veta att det fanns ett barn som kanske ingen visste om. Men det kan ju också bli stora famnen. Man vet inte.

Skatteverket har register över alla som är folkbokförda, och det finns info om syskon och barn och sånt. Om du kan få ut all information bara genom ett telefonsamtal vet jag inte men du kan pröva att ringa Skatteverket och lämna de uppgifter du har, din mammas personnummer och nysta bakåt och helt enkelt fråga vad du vill få veta. Det kan ju vara bra att kolla att personen du hittat i Skåne verkligen är den person som är din biologiska morfar och inte någon annan som heter samma sak.
 
Sv: Min morfar lever!

Du har rätt, ett brev får det nog bli till att börja med! Ska ring skatteverket direkt imorgon!!!
 
Sv: Min morfar lever!

Gud, vad roligt! :)

Jag har inte så mycket att tillägga, men jag hoppas verkligen att det blir bra. Håller tummarna för att morfar och de andra i släkten ska vilja ha kontakt med dig.
 
Sv: Min morfar lever!

Vad roligt!
Och bästa tipset är att kontakta Skatteverket, som Lejonelle skrev, eftersom din morfar fortfarande lever.

Jag började släktforska seriöst 2004 då jag knappt visste någonting om mina föräldrars mor- och farföräldrar och jag kan säga att det är jätteroligt, men samtidigt måste man vara medveten om att det blir mycket "ska bara" ibland långt in på nätterna.
Men som sagt, det är om du börjar släktforska förstås.
Och om du gör det så är vi flera här som släktforskar som kan hjälpa eller tipsa, och du kan även få tips och hjälp på Anbytarforum och Facebook-gruppen Släktforskning.
 
Sv: Min morfar lever!

Ja det kostar och är ett register som finns över utvandrande till "Amerikat".
 
Sv: Min morfar lever!

Jag skulle absolut kontakta honom. Om släkten av någon anledning inte vill ha kontakt med dig så vet det du det i alla fall. Men om han dör utan att du kontaktat honom så får du aldrig veta. Men som andra sagt, se till att du är hundraprocentigt säker på att han är din morfar!

Lycka till och låt oss veta hur det gick!
 
Sv: Min morfar lever!

Ja det är länge sedan jag var där inne. Jag fick se liggaren med min släktings namn och sen var det till att betala.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 052
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 402
Senast: warg
·
Relationer Skriver ett anonymt inlägg ang detta då det är privat.. Men är det någon här som fått igenom vuxenadoption eller vet någon som fått ...
Svar
15
· Visningar
3 429
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp