Min lillebror är avstängd från skolan.

P

Popkorn

Jag är helt vansinnig just nu. Min lillebror, nyss fyllda 8 år, har blivit avstängd från skolan.
Jag vet inte mer än vad han själv berättat då jag inte pratat med mina föräldrar.
'Någon som hette Åsa ringde och sa att föräldrarna på skolan inte ville att jag skulle gå i skolan mer'. Ursäkta men vad i helvete?

Det är ganska uppenbart att min lillebror har ADHD/DAMP och det har varit det länge.
Skolans jävla åtgärd har varit att ge honom en guldstjärna om han uppför sig och om han har haft guldstjärnor varje dag i en vecka får han en belöning. Det funkar oftast bra men han kan inte hantera sin ilska och det är det han behöver hjälp med!
Blir han för arg/ledsen så spelar en guldstjärna ingen roll alls för han tänker inte så långt, han tänker inte alls.

Skolplikten då? Vad händer nu? Och vem fan säger till ett barn att han inte är önskvärd? Seriöst.

Jag har full förståelse för att föräldrarna vill att barnen ska känna sig trygga i skolan.
Men min lillebror då? Han har inte fått någon hjälp alls trots att han under hela sin skolgång haft problem.

Nä usch, jag blir så ledsen och känner mig väldigt maktlös. Någon som varit i samma situation eller har några synpunkter?
Vet vad som kommer hända?

Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

jag är också "avstängd" (läs får inte gå dit men ska vara skriven där för att dom ska få skolpeng trots att jag inte är där) Jag har också skolplikt men inte vart där sen november 09 och inte vart i skolan så mycket under året innan heller så helt förvånad över att det förekommer är jag tyvärr inte.

Först måste jag bara säga att om din lillebror tex kastar saker och slår andra barn så är det bra att han är avstängd, alla de andra ska inte vara rädda för att få stryk eller liknande bara för att 1 pojke inte kan/får hjälp med att uppföra sig.

MEN det är tragiskt att han inte fått hjälp, borde ju få gå i specialgrupp eller liknande där dom hjälper honom på ett bra sätt! (rätt)

jag är också "avstängd" (läs får inte gå dit men ska vara skriven där för att dom ska få skolpeng trots att jag inte är där) Jag har också skolplikt men inte vart där sen november 09 och inte vart i skolan så mycket under året innan heller så helt förvånad över att det förekommer är jag tyvärr inte.

Tillägg:
Vi har pratat med skolstyrelsen som vet om att dom gjort fel men gör ingenting åt det :mad:
Skolplikt+rätt till skolgång+ inte går i skolan eller har någon annan dagaktivitet = går inte ihop.
Ska kanske tilläggas att jag inte slåss eller har någon diagnos utan det här kallas orättvis behandling.

Svarar bara kort just nu.

Ifall din bror har en diagnos på detta borde ni kunna få hjälp genom lagen om stöd för särskilda behov, LSS. Man kan behöva "väcka" kommunen i den saken. Skolan borde veta om att det kan gå att anställa en resurs till din bror som kan hjälpa honom att "klara" av en skoldag. Personligen anser jag att alla barn mår bra av att bemötas som om de har en adhd diagnos. Jag menar att alla barn behöver vuxna som är tydliga och förutsägbara i sina ageranden.

Vi har obligatorisk skola - ingen annan förälder kan utesluta ett annat barn från skolan. Det är rektor och en förälder som kan bestämma om att en skolgång kan ske på annat vis än de övriga barnen.

Värt att notera är att ett barn med adhd och ev annan diagnos kan ha behov av att gå i en mindre klass. Man måste alltså se till barnets behov - vad är bäst för barnet? Man ska INTE se det som ett nederlag ifall man som förälder väljer en mindre klass för sitt barn. Adhd - diagnosticerade barn har svårt med stora grupper. Ifall barnet är utåtagerande får man ta beslut utifrån det - barnet kanske inte mår bra.

Jaa, lycka till. Det kan väl bara bli bättre!

Först måste jag bara säga att om din lillebror tex kastar saker och slår andra barn så är det bra att han är avstängd, alla de andra ska inte vara rädda för att få stryk eller liknande bara för att 1 pojke inte kan/får hjälp med att uppföra sig.

MEN det är tragiskt att han inte fått hjälp, borde ju få gå i specialgrupp eller liknande där dom hjälper honom på ett bra sätt! (rätt)

Nej, det är inte bra att han är avstängd. Han ska inte bli straffad för att han inte får den hjälp och det stöd han behöver. Då får skolan sätta in extraresurser för att se till att sådana situationer inte uppstår. Pojken ska inte behöva vara hemma för att skolan inte vet hur dom ska agera.

TS: Är han utredd för nån diagnos? Det brukar vara lättare att få hjälplärare i klassrummet om eleven har en fastställd diagnos.

Senast ändrad:

Nej men verkligen inte, hur kan du säga att det är bra att en liten pojke på 8 år stängs av från obligatorisk skolgång =(

Om han slåss och är otrevlig är det väl självklart? Tänk dig själv om ditt barn blev utsatt för detta och kom hem gråtandes för att "pojken spottade på mig och kallade mig ***"! :crazy:

Självklart ska han få hjälp, men han ska inte få skada andra bara för att "det är synd om honom"!

Verkligen INTE.

Jag skulle aldrig förmå mig att som förälder få en åtta åring att stängas av undervisningen på dom grunderna. Jag hade krävt att skolan skulle ta tag i situationen så den blir bra för samtliga barn.
Det är lika lite pojkens fel att han har en diagnos som han inte får hjälp med som det är barnen han slår.

Om han slåss och är otrevlig är det väl självklart? Tänk dig själv om ditt barn blev utsatt för detta och kom hem gråtandes för att "pojken spottade på mig och kallade mig ***"! :crazy:

Självklart ska han få hjälp, men han ska inte få skada andra bara för att "det är synd om honom"!

Jag tycker att du har en konstig (skrämmande) syn på problemet. Det finns absolut inget rätt i att stänga av en elev på skolan på de grunderna. Jag förstår verkligen inte hur du kan få det till en självklarhet att pojken ska stängas av. Han är åtta år!?!

Självklart får ingen skada någon annan, men att stänga av en elev som lösning på problemet är skrämmande och inte rätt nånstans. Han ska inte straffas för att skolan inte fixar problemet.

Verkligen INTE.

Jag skulle aldrig förmå mig att som förälder få en åtta åring att stängas av undervisningen på dom grunderna. Jag hade krävt att skolan skulle ta tag i situationen så den blir bra för samtliga barn.
Det är lika lite pojkens fel att han har en diagnos som han inte får hjälp med som det är barnen han slår.

det där ställer jag mig rätt skeptisk till. Min erfarenhet av föräldrars agerande är att den rådande inställningen är att mitt-barn-blir-orättvist-behandlat - oavsett vad skolan gör, ungefär. Och det spelar ingen roll vad det är: skolk, mobbning, kastande av mobiler, utebliven skolgång pga dottern har sju hästar - allt går att rättfärdiga om man bara vill. Men något som aldrig får förekomma är våld. Så om ditt barn hade utsatts för våld av ett annat barn har jag rätt svårt att tro att dina krav på förändring 1) hade gjort särskilt stor skillnad, i så fall först efter lång tid, och b) att du hade varit lika förlåtande.

Men jag hoppas att jag misstar mig - det kan finnas människor som inte ser sitt barn som universums mitt någonstans i det här landet...

Jag tycker att du har en konstig (skrämmande) syn på problemet. Det finns absolut inget rätt i att stänga av en elev på skolan på de grunderna. Jag förstår verkligen inte hur du kan få det till en självklarhet att pojken ska stängas av.

Det framgår inte i tråden vad pojken har gjort. Han kanske har utsatt andra för direkt fara! Jag tror ingen rektor stänger av ett barn utan vidare. Det är inte första lösningen, precis. Det låter som om en annan skola vore ett bättre alternativ.

Ja det har du all rätt att vara skeptisk och nej våld får aldrig accepteras, det tycker jag inte att mitt svar gav sken av att jag tycker heller. Jag utgår i från den knapphändiga informationen vi har och då hoppas jag att jag agerar enligt ovanskrivna inlägg.

Det framgår inte i tråden vad pojken har gjort. Han kanske har utsatt andra för direkt fara! Jag tror ingen rektor stänger av ett barn utan vidare. Det är inte första lösningen, precis. Det låter som om en annan skola vore ett bättre alternativ.

Tyvärr har jag hört många exempel på vad rektorer gör och inte gör för att "skydda" sin skola, så jo, jag tror att det finns rektorer som stänger av barn för att det, för tillfället, är den smidigaste lösningen. Jag har absolut ingen aning om ifall det är så i det här fallet, så det uttalar jag mig inte om.

TS: Har du pratat med dina föräldrar än? Vore intressant att höra vad som skolan anser är orsaken till sitt agerande. Hoppas det finns en lösning som passar alla inblandade.

Om en åttaåring utsatt andra för direkt livsfara, så kan jag undra var personalen var, när de vet att pojken är utåtagerande?

Om en åttaåring utsatt andra för direkt livsfara, så kan jag undra var personalen var, när de vet att pojken är utåtagerande?

Så behöver det ju inte vara, är verkligen allt så svart eller vitt? Jag har sett barn klättra nedför rulltrappor under en sekunds ouppmärksamhet från mamma, utan att hon på något sätt var frånvarande. Det går inte att hålla stenkoll, varje sekund, på 30 barn samtidigt under en rast, det klarar ingen. I så fall hade vi knappast haft mobbningsproblematik över huvud taget.

Oj vad mycket svar. Tack.
Nej min bror är inte våldsam, spottar och skriker fula ord bara för att.
Däremot blir han väldigt lätt hiskeligt arg och ledsen, det kan räcka med att han inte förstår ett mattetal så är hela dagen förstörd. Detta gör så att vissa barn tar avstånd och andra retar honom. När dom retar honom blir det bara värre och vi har fått några samtal hem om att han blivit fysisk då. Det är såklart inte OK, men jag förstår samtidigt varför det blir som det blir då, och det händer inte om han inte blir väldigt provocerad.

Systemet med guldstjärnor funkar så länge det inte kokar över sas. Då är det en morot att inte få ett utbrott, men när det blir för mycket blir det för mycket och då spelar det inga guldstjärnor någon roll.
Han ska vara hemma denna vecka, och sen är det lov. Sen efter det ska han kanske få någon som är med honom på raster och lektioner och jag hoppas verkligen att det löser sig.

Jag är självklart inte objektiv, det är ju min lillebror. Men jag tycker inte att man stänger av ett barn och tycker det är en lösning. Det är så uppenbart vad som behöver göras och att han behöver få hjälp men ändå så har det inte varit förrens nu, senaste året som han ens fått extra stöd. Blä.

Jag uppskattar alla som svarat, jag ville mest gnälla av mig lite. Har varit oerhört less på hans situation länge och detta var droppen. Vi är väldigt lika på många punkter och jag känner igen mig mycket i honom. Jag fick hjälp med mina problem väldigt sent och jag har alltid hoppats att skolan ska ta sig i kragen och hjälpa honom i tid.

Jo, vet du vad, är det en pojke, som du beskriver skulle utsatt andra för livsfara, får denne punktmarkeras. (Nu framgick det itne vad han gjort, utna livsfara var ditt exempel..)

Sen tycker jag det är du som är svartvit i ditt tänk, det FINNNS föräldrar som vet att det är en GRUPP av barn på skolan, och inte ser sitt barn som universums medelpunkt.

Jo, vet du vad, är det en pojke, som du beskriver skulle utsatt andra för livsfara, får denne punktmarkeras. (Nu framgick det itne vad han gjort, utna livsfara var ditt exempel..)

Sen tycker jag det är du som är svartvit i ditt tänk, det FINNNS föräldrar som vet att det är en GRUPP av barn på skolan, och inte ser sitt barn som universums medelpunkt.

Jag skrev just det - att vi inte vet. Men du var rätt snabb att dra slutsatser ändå. Nu vet vi att han var "fysisk". Det tolkar jag som att han använde nävarna.

Jag har tyvärr inte träffat många föräldrar som inte sett sina barn som universums mittpunkt som andra får anpassa sig efter. Hade det varit så att föräldrar hade tagit större ansvar för sina barns uppfostran, hade många skolmiljöer sett väldigt annorlunda ut. I stället läggs ansvaret på skolan. Ett talande exempel var väl när en lärare hade filmat klassens bråkstakar för att visa, svart på vitt, hur de uppförde sig i klassrummet. Det var givetvis ingen rolig syn, men vad gör föräldrarna? Svarar med att eleverna blivit "kränkta" för att de filmats (trots att filmen aldrig publicerats eller visats utanför klassrummet). Förlåt om man blir desillusionerad. :grin:

TS: Jag tycker att du verkar riktigt balanserad i det här fallet, jag hoppas att ni hittar en långsiktig lösning för din bror.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 460
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 277
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama